Cxense Display

Nye tal: Store bilforhandlere øger indtjeningen
Sand Jensen Automobiler i Silkeborg er blandt de større bilforhandlere med aktuelle planer om at ekspandere.
Foto: Simon Meyer
Bilen Af
De største bilforhandlere har fortsat svært ved at hamle op med indtjeningen pr. ansat hos deres mindre konkurrenter. Men nye tal viser, at de største forhandlere øger deres indtjening markant, og dermed lukker de noget af gabet.

De nye tal kommer fra Autoanalysen 2018, som Deloitte har udarbejdet sammen med Bilbranchen i DI. Analysen fremlægges på et arrangement hos Dansk Industri torsdag, og kan hentes her.

Undersøgelsen konkluderer, at de største bilforhandlere øger indtjeningen pr. ansat markant og henter ind på deres mindre konkurrenter, der ellers normalt er bedst til at tjene penge. 

Analysen viser en fremgang på 10,3 pct. i indtjeningen i 2016 hos de største forhandlere (over 50 ansatte) til 64.900 kr. pr. ansat.

De mellemstore (11-25 ansatte) og store (26-50 ansatte) forhandlere leverer henholdsvis et fald på 2,1 pct. til 95.300 kr. pr. ansat og en svag stigning på 0,7 pct. % til 88.400 kr. pr. ansat.

Samtidig er den foreløbige tendens for 2017 – hvor halvdelen af forhandlerne på nuværende tidspunkt har indleveret regnskab – at de største oplever yderligere fremgang.

Fordele af højkonjuktur

"Det, vi kan se, er, at de største forhandlere nu høster fordelene af deres størrelse i en højkonjunktur, hvor de har kapaciteten til at presse flere biler gennem systemet, og hvor deres omkostninger vejer mindre. Vi ser også, at sammenlægningerne og de langsigtede investeringer i nye forretningsmodeller og koncepter begynder at give afkast", siger Lars B. Nielsen, partner i Deloitte og ekspert i bilbranchen.

Branchedirektør for Bilbranchen i Dansk industri, Thomas Møller Sørensen, vurderer, at det er nu bilbranchen skal skære ballasten fra og trykke på speederen.

"Det er nu, i de gode tider, virksomhederne skal trimme udgifterne og investere i fremtiden. Det handler kort sagt om, at forhandlerne skal finde de smarte løsninger, der bringer dem endnu tættere på kunderne. Den teknologiske udvikling er hastigt i gang med at ændre branchen, og virksomhederne skal investere klogt, hvis de skal kunne følge med", siger Thomas Møller Sørensen.

Autoanalysen omfatter regnskaber fra over 300 bilforhandlere med mere end 10 ansatte. Analysen er udført i april 2018 og omfatter regnskaber for 2016. Analysen viser desuden en foreløbig tendens for 2017, da cirka halvdelen af forhandlerne har indleveret regnskab for 2017. Autoanalysen sammenligner traditionelt ikke de mindste bilforhandlere (0-10 ansatte) med de større forhandlere, fordi forretningsmodellerne er meget forskellige, hvor de mindste ofte er rene brugtvognsforhandlere. Autoanalyse 2018 kan hentes gratis her.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display