Cxense Display

Lynhurtig 'sleeper' overrasker alle
Det ligner en fredelig diesel med store fælge, men lad dig ikke narre; denne 5-serie er hurtigere end den forrige M5 fra 0 til 100 km/t. Antrittet er voldsomt.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Der er ingen grund til at købe en ægte M5, når bilen her er næsten lige så hurtig. BMW M550i xDrive er årets mest diskrete performancebil.

Hvis du er i markedet for en performancebil og gerne vil undgå store vinger, gæller og fartstriber, så tag et nærmere kig på bilen her.

BMW M550i xDrive er en mildere og billigere udgave af M5, men det dér med mildt glemmer man alt om, når V8-motoren er driftsvarm, kørestilsvælgeren står i Sport+, og vejen er fri.

Antrittet er voldsomt. Man skulle tro, at en køreklar vægt på næsten to tons og 5-seriens størrelse ville lægge et vist låg på festen, men det er der ikke tale om.

Med ekstremt effektivt firehjulstræk og en næsten hysterisk speederrespons i Sport+ hugger den store metalblå sedan til som en sur sværvægtsbokser. 0-100-tiden er lavere end i den foregående generation af M5, og med fire sekunder rent er vi på kanten af Teslas territorie, hvad angår at komme kvikt ud af starthullerne.

Fantastisk afbalanceret

I svingkombinationer kan man fysisk mærke, hvor godt bilen føler sig under pres. Der skal køres morderligt hurtigt, før bilen krænger, og presser man den ud over al rimelighed, skrider den først let med bagenden, og så over alle fire hjul samtidigt.

Det sker helt lineært, så det er bare at give endnu mere gas og styre kontra. Bliver man overmodig, retter bilen selv bagenden ind, så man undgår potentielt livsfarlige snurreture (vi slår aldrig ESC-systemet helt fra på offentlige veje, men det kan lade sig gøre ved at holde ESC-knappen nede i mere end tre sekunder).
 
Skålformede sportsstole med quiltet læder og Alcantara er standard sammen med det tykke M-rat og masser af M-detaljer. Alt spiller og ser godt ud.
-S. Bachmann

Vi uddeler en Grammy

Motorlyden er til en Grammy i betragtning af, at den fremtrylles af en maskine under trykladning. Den er dyb og afdæmpet ved tomgang, men skifter karakterer til en racerinspireret lyd på den anden side af 4000 o/min.

Her er otte cylindre og to turboer, og momentet på 650 Nm nede fra knap 2000 omdrejninger sikrer heftige mellemaccelerationer. Det angivne forbrug er 11,2 km/l, og i almindelig blandet kørsel når man nemt 10 km/l i snit. Det er acceptabelt for så motorstærk en bil.

Dyderne fra den almindelige 5-serie med fem sæder, et stort bagagerum og muligheden for at trække op til 2000 kg følger med inklusive et ganske omfattende standardudstyr. Her er 19" M-fælge og bremser, automatgear og adaptiv undervogn modificeret af M-afdelingen. Her er også M-skørtekit og -rat, kabine betrukket med læder og Alcantara og sportstole med hukommelse.

Alt er udført i upåklagelig kvalitet, og selv om nogle synes, at BMW's kabinelayout er gammeldags i forhold til Audi, så fungerer det eminent i praksis.
 
I Sport+ skal du køre absurd hurtigt gennem kurven for at fremprovokere bare et lille hvin. Firehjulstrækket betyder overjordiske mængder af vejgreb.
-S. Bachmann

Forbløffende alsidig

At en stor BMW til langt over en million kroner er lækker, kommer ikke bag på nogen. Men to ting kom bag på mig: At adaptiv fartpilot koster ekstra, og at den store 5'er er så alsidig.

Adaptiv fartpilot med køassistent og delvist medstyrende funktion i form af en aktiv vognbaneassistent, der virker overbevisende fra fuldt stop og til 210 km/t, koster 54.686 kr. (Driving Assistance Plus). Det bør være standard i denne prisklasse.

Til gengæld får du i M550i xDrive en komplet pakke, der også kan tilbyde uventet komfort. Med bilen i Comfort-mode er man lige så godt kørende som i en 7-serie ved normale hastigheder, hvor V8'eren opleves som en blid og venlig makker, der triller afsted uden drama. Affjedringskomforten er god, hvad enten man byder den nylagt asfalt, brosten eller grusvej, og bag det tykke M-rat får man lyst til at køre en tur til Harzen eller Le Mans, bare fordi det er en fed bil.

BMW har begået et mesterværk i sleeper-genren, altså dér, hvor bilen ikke ser ud af noget særligt, men kan uddele en kindhest til næsten hvad som helst. M550i fås også i en dieselversion, men jeg tager benzineren.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display