Cxense Display

Han bygger Tesla om til en shooting brake
Farven er british racing green med et skvær pantone 355. Fem er Floris de Raadt´s yndlingsnummer, så det går igen på nummerplade og stelnummer.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Forretningsmanden Floris de Raadt har drømt om en Aston Martin DB5 Shooting Brake, siden han var lille, men den er uopnåelig. Derfor har han bygget sin Tesla om til en shooting brake – og vil lave en business ud af det.

Da den hollandske medicinaludvikler Floris de Raadt var dreng, hang der superbiler som Lamborghini Countach på kammeraternes værelser – men hos ham var der kun shooting brakes.

Drømmebilen så han i et nummer af det schweiziske La Revue Automobile, nemlig en Aston Martin DB5 Shooting Brake.
 
Remetz Cars er klar til at ombygge danske Model S. De kan også være behjælpelige med at finde og anskaffe en brugt bil, som så ombygges.
-S. Bachmann

"Den kostede 30.000 schweizerfranc, så jeg tænkte, at hvis jeg fik en profession med en god indtjening, ville jeg en skønne dag have råd til den. Da jeg fyldte 30, tjente jeg udmærket, men havde ikke råd, og da jeg for nylig fyldte 50, var prisen stukket fuldstændig af. Jeg får aldrig råd til én! Hvad gør man så? Ja, så var det, at jeg fik idéen til at bygge én selv," fortæller Floris de Raadt til Børsen.

Han er på kongres i Bella Center og spurgte, om vi ville se hans bil. Det vil vi godt!
 
Bagagerummet er beklædt med samme materialer som resten af bilen, og samlinger og materialer er mindst lige så gennemarbejdede som på den originale bil.
-S. Bachmann
 
Tanken har været at føre den klassiske britiske shooting brake ind i ny tidsalder ved at ombygge en eldrevet luksusbil.
-S. Bachmann

Passion for elbiler og shooting brakes

Floris de Raadt vidste, at der skulle en speciel bil som basis for ombygningen, men budgettet var ikke uendeligt. Han forenede sin passion for elbiler og shooting brakes ved at købe en af de første Teslaer i Holland, en Model S P85 fra 2013 i original stand.

"Jeg så en Tesla rustvogn på nettet og ringede til Remetz Cars, der bygger den. De er specialister i ombygninger, og var friske på projektet".

Han fandt hurtigt ud af, at man ikke bare kan forlænge en taglinje – der må en designer indover. Niels van Roij, der er bosiddende i London, var villig til at gå med i projektet.
 
Bagklappen er elbetjent som den originale, og har en vinduesvisker under tagspoileren.
-S. Bachmann
 
Fronten er uændret bortset fra Remetez-logoet i midten. Særlige ønsker til en ombygget front imødekommes.
-S. Bachmann

"Han kom med 100 tegninger. Så delte vi dem op i tre bunker, og fjernede én ad gangen fra hver bunke. Til sidst var der tre tegninger tilbage, så jeg pegede på dén, jeg bedst kunne lide, fordi det er mig, der bestemmer. Det var Niels ikke glad for, men sådan blev det! Herefter gik vi til Remetz Cars, der foretog ombygningen efter vores tegninger."
 
Den elegante krom­liste krævede utallige arbejdstimer hos hollandske Remetz Cars. Prisen for listen er ikke oplyst – men den er høj!
-S. Bachmann

Kromliste tog flere måneder

Det var ikke mere kompliceret at skabe den nye taglinje og bagklap end ventet, da Remetz Cars har stor erfaring på området.

"På den her type bil vil skaberen gerne efterlade noget unikt, så Niels har designet en bred kromliste, der kører fra Remetz-logoet forrest på bilen, op over skuldrene og videre om på bagsmækken. Den tog utroligt lang tid at fremstille og følger ikke med i ombygningen for kunder. Den er simpelthen for dyr, men selvfølgelig kan du få den, hvis du accepterer prisen."

Og hvad er så den?

"Vi har lavet en business plan, hvor vi har set på tidligere og eksisterende shooting brake-ombygninger på markedet. Hvis du ejer eller køber en bil som min, vil ombygningen ca. koste det samme som bilen fra ny."

En Tesla Model S P90 koster cirka 100.000 euro (745.000 kr.) i Holland, hvilket er prisen for ombygningen. .

Ingen konstruktive ændringer

For at foretage ombygningen, skal Remetz Cars have bilen til rådighed i syv måneder, så det er ikke noget, der klares natten over.

Da der ikke foretages konstruktive ændringer, og bagsædet er det originale, skal bilen ikke synes efter ombygningen. Her er marginalt mere plads i bagagerummet end i originalen, og væsentligt mere hovedhøjde på bagsædet.

"Men shooting brakes handler ikke om rummelighed – de handler om stil. Og nu har jeg min egen," konstaterer Floris de Raadt.
 
Kromlisten fortsætter op på taget.
-S. Bachmann
 

-Mayster
 
Farver og aptering aftales med den enkelte kunde i forbindelse med udarbejdelsen af ordren. Alt bygges i hånden, så der er ingen begrænsninger.
-Mayster
 

-Mayster
 

-Mayster
 

-Mayster

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display