Cxense Display

Q8 varsler mere drama fra Audi
Audi Q8 er baseret på samme platform som Q7, men er kortere, lavere og bredere. Den skal ses som et mere sportsligt og mere eksklusivt alternativ til Q7.
Foto: PR
Bilen Af
Designchef Marc Lichte gør op med Audis diskrete stil og slår håret ud med den nye Q8.

Det er ikke første gang i nyere tid, vi har set en Audi-designer flirte med det kantede 1980'er-look fra den første Audi quattro.

Nu kaster designchef Marc Lichte noget af den forsigtighed overbord, som har kendetegnet Audi i årevis. Det sker med produktionsudgaven af den nye Q8, som kommer til Danmark sidst på sommeren.

Vi var målløse over konceptbilen, da vi så den første gang i München til præsentationen af A8 for et år siden. Ingen ved deres fulde fem troede på, at en så brutalt udseende front ville få lov at passere gennem beslutningstagerne og helt frem til samlebåndet – men det sker altså nu.

Audi Q8 er en ny model. Den lægger sig over Q7 i modelhierakiet og bliver dermed Audis modstykke til BMW X6 og Mercedes GLE Coupé.
 
To store trykfølsomme skærme i midten og én bag rattet er standard.
-PR

Den er to meter bred

Den originale ur-quattro genkendes på de kraftige stolper bagerst og de markerede hjulkasser. De har fælge op til 22".

LED-forlygter er standard, mens der fås HD-Matrix-LED-teknologi med laserteknologi på det lange lys. Q8-ejerne kan aktivere en lang række lysfunktioner via Myaudi-appen på deres smartphone og dermed opleve lysshowet udefra.

Q8 er 499 cm lang, to meter bred og 171 cm høj. SUV'en er dermed kortere, bredere og lavere end søstermodellen Q7.

Tre meter mellem akslerne

Med en akselafstand på knap tre meter er her ifølge Audi mere plads end i konkurrenterne, og bagsædet kan som ekstraudstyr forskydes i længderetningen. Når man klapper ryglænene frem, rummer bagagerummet op til 1755 liter bag elbagklappen.

Frihøjden er op til 25,4 cm, og med luftundervogn (ekstraudstyr) kan den justeres med op til ni cm. Som i Q7 kan der også tilkøbes aktive krængningsstabilisatorer og firehjulsstyring, der gør venderadius mindre ved at lade baghjulene styre modsat.

Mildhybrid og 48V-strømsystem med mulighed for at køre med slukket motor er standard, ligesom to store skærme i kabinen også følger med i alle varianter.

Vi følger op med en test, så snart vi kan komme bag rattet.
 
Lakeringen her hedder dragon orange – det lyder mere drabeligt end vanligt.
-PR


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display