Cxense Display

Analytiker: Bilerne kører altså ikke sig selv fra i morgen
Fuldt selvkørende biler ligger så langt ude i fremtiden, at det ikke giver mening at sætte årstal på. En forsker hos Nvidia på omkring 50 år siger ligefrem, at det ikke kommer til at ske i hans levetid.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Amerikansk ekspert maner til ro: Revolutionen i bilbranchen er aflyst. De kommende store ændringer vil ske løbende, men dét budskab sælger ikke så godt, lyder det.

Den amerikanske analytiker Glenn Mercer fra Ohio har studeret bilindustrien i 30 år, heraf 20 år som konsulent for Mc-Kinsey.

Han står bag en stor undersøgelse for den amerikanske forhandlerorganisation NADA af, hvordan markedet for biler vil se ud i 2025.

Glenn Mercer er i Danmark til Bilbranchens Årsdag hos Dansk Industri, hvor vi møder ham efter et veloplagt indlæg. Her gennemgår han apokalypsens fire ryttere, som han kalder de fire store ændringer, der er forude: Elbiler, selvkørende biler, deletjenester og forbundne biler.

Den første rytter er udramatisk

De forbundne biler er udramatiske. Mange biler taler allerede sammen i dag, og i 2025 vil alle gøre det.

Det er ikke særlig dyrt og vil gavne trafiksikkerheden og kontakten til værksted og forhandler. De eneste, der kan have noget imod det, er dataretsforkæmpere – som ironisk nok ofte kører rundt med en smartphone, der logger alt.

Hvornår kommer de selvkørende biler?

Det er meget sværere at spå om, hvornår bilerne bliver selvkørende. Biler kan allerede køre selv på motorvejen og kan også parkere sig selv.

"Men hvis et træ er væltet midt om natten, og det regner, og der står en person med en gul vest og vinker dig forbi, hvad vil computeren så sige til det? Hvordan lærer vi den at skelne mellem en privat person og en politibetjent? Jeg talte med en forsker hos Nvidia, der sagde, at vi ikke får fuldt selvkørende biler i hans levetid. Og han var omkring 50 år. Der er i hvert fald mange løse ender, der ikke er svar på," siger Glenn Mercer.

Der blev ikke solgt en eneste selvkørende bil i USA sidste år, fordi den ikke findes. Glenn Mercer spår, at alle biler i 2025 bil have en form for delvis selvkørende funktion, fordi markedet vil efterspørge det.

Den tredje rytter og deletjenesterne

Deletjenester og biler købt til mobile services stod i 2016 for under én procent af salget af nye biler i USA. Ifølge Glenn Mercer burde retten til at eje en bil stå i den amerikanske Uafhængigshedserklæring, for folk vil meget nødigt dele deres bil.

"Det vil være en mærkbar ændring, hvis Uber tilbyder et abonnement med ubegrænset kørsel ligesom Netflix, men det bliver utroligt svært at prissætte. Igen – der er så mange følelser forbundet med biler, at vores beslutninger er irrationelle. Hvis vi var rationelle, ville vi alle sammen købe en fem år gammel, brugt Honda."

Men er det ikke en lige lovlig pessimistisk tilgang til udvikling?

"Jo, men der er næppe nogen, der gider høre min tale, hvis jeg siger 'kom og hør på Glenn: Han siger, at der ikke sker noget særligt'. Erfaringen viser, at vi har en tendens til overdrive ændringer. Det lader til, at vi typisk forventer større ændringer, end der reelt sker."

Den fjerde rytter: Elbilerne


Den sidste rytter er elbilerne. Det er Glenn Mercers vurdering, at el- og hybridbiler i 2025 vil stå for under fem pct. af salget af nye biler i USA.

"Og de vil næsten alle køre rundt i Californien. Held og lykke med at hive landmanden fra Texas ud af hans pickup, siger jeg bare," lyder det fra Glenn Mercer, der slutter med et Twitter-citat fra professoren Dan Ariely, der kunne være skrevet om elbiler, selvkørende biler og ny teknologi:

Big data er ligesom teenagesex: Alle taler om det, ingen ved rigtig, hvordan man gør, alle tror, at alle de andre gør det, så alle påstår, at de også gør det.
 
Glenn Mercer har studeret og forsket i bilmarkedet i USA de seneste 30 år. han har sit eget analysebureau og holder oplæg i industrien over hele verden.
-PR


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display