Cxense Display

Le Mans: 179 mænd og 1 kvinde stiller til start - og hun er dansk
26-årige Christina Nielsen er fra en racerfamilie i Vedbæk, men har været bosat i Los Angeles de seneste tre år. I år kører hun Le Mans for et italiensk team.
Foto: Nikolaj Karlshøj
Bilen Af
For to år siden var det næsten ubærligt at se den førende Toyota LMP1-racer blive overhalet af Porsche 919 Hybrid på sidste omgang – og så lige foran pitten, hvor mekanikere, ingeniører og folk fra fabrikken var klar med champagnen!

Problemer med hybriddrivlinen betød, at Toyotaen måtte trille den sidste omgang og dermed tabte sejren,

I 2017 skete der noget lige så dramatisk i GTE Pro-klassen. Den førende Corvette havde taget en curb voldsomt tidligere i løbet, og det kom til at koste dyrt. Et knækket forhjulsophæng på sidste omgang betød, at den blev overhalet af en Aston Martin, som vandt klassen.

Le Mans forfører med sit uforudsigelige drama, så hvad har vi i vente i år?
 
Toyota Gazoo Racing TS050 Hybrid med Buemi, Nakajima og tidligere Formel 1-verdensmester Fernando Alonso satte hurtigste tid i første kvalifikation onsdag aften. Toyotaen SKAL vinde i år.
-ACO

På papiret burde det være et af de mere forudsigelige løb, da der kun er én bilfabrik, der stiller op i den store LMP1-klasse for hybridbiler. Toyota TS050 Hybrid var hurtigst i optakten på Spa-banen i Belgien tidligere på foråret og kørte suverænt hurtigst i kvalifikationen. Toyota sikrer dermed atter pole position i Le Mans..
 
Der er 60 biler og 180 kørere til start i årets løb.
-ACO

Kvalifikation uden betydning

Gode tider i træning og kvalifikation i et langdistanceløb er imidlertid uden betydning, for om du starter 30 meter længere fremme eller bagude er ligegyldigt, når der skal køres over 5000 km.

Det handler om at markere sig over for konkurrenterne og tilskuerne, og det formåede tidligere Formel 1-verdensmester Fernando Alonso allerede i træningen. Der er to Toyotaer med i år, så Alonso har en reel chance for at vinde i sit debutløb – hvis teknikken holder hele vejen.

Toyota deltog første gang i løbet i 1998 og har aldrig vundet. De seneste to løb har de været tæt på, og i år skal det simpelthen være. Sidste år satte Kobayashi den gældende banerekord i Toyota TS050 med 3:14.791.

F1-verdensmester fra 2009, Jenson Button, og den tidligere F1-kører og Indy500-vinder Juan Pablo Montoya er også blandt stjernerne i år. Grand Marshall er i øvrigt den syvfoldige Le Mans-vinder Jacky Ickx, mens tennislegenden Rafael Nadal skal vinke med det grønne flag præcist kl. 15.00 lørdag for at markere løbets start.
 
BMW vandt senest den generelle sejr i Le Mans i 1999 og er tilbage med et ambitiøst projekt i form af M8 GTE. Racerbilen debuterer samtidig med gadebilens verdenspremiere i Le Mans.
-BMW

Private LMP1-biler med V8

De private LMP1-biler kører med V8-benzinmotorer på omkring 650 hk og en minimumsvægt på 833 kg inklusive fører. Brændstoftanken er på 71 liter.

I den store LMP1 hybridklasse er her firecylindret turbobenzinmotor, to elmotorer og et batteri. Toyota TS050 yder op til 1000 hk, men har en tank på kun 48 liter og en højere minimumsvægt på 878 kg.
 
Jan Magnussen kører Le Mans for 20. gang i år. Han stiller op i Corvette C7.R med nr. 63.
-Nikolaj Karlshøj

Arrangøren ACO har et mål om, at der maksimalt må være 0,5 sekunders forskel pr. omgang på de to LMP1-klasser, men det ser ud, som om Toyota er langt hurtigere.

Der er tilmeldt et overraskende stort antal private teams i den store LMP1-klasse, og de otte private biler vil jage den førende Toyota fra første meter.
 
Corvette Racing stiller med to fabriksbiler i årets løb.
-ACO

Sværm af LMP2-biler

Presset kommer også fra den mindre LMP2-klasse, hvor de hurtigste biler de seneste år har kørt med om den generelle sejr. Sidste år lå en LMP2-bil til at vinde, indtil den blot to timer før mål blev overhalet af Porsche 919 Hybrid, der havde tilbragt flere timer i pit tidligt i løbet.

Sværmen af LMP2-biler er i år på 20 biler, der kører med identiske motorer og chassis. Det stiller en garanti for underholdning i klassen, hvor danske David Heinemeier-Hansson deltager i nr. 34 Ligier for Jackie Chan Racing.

Fastlandsklimaet i Le Mans ser ud til at vise sig fra sin milde side i år med ringe sandsynlighed for regn, svag vind og temperaturer omkring 20 grader om dagen og ned til 12 om natten. De kølige nattetemperaturer kan føre til ny banerekord, for jo koldere det er, des mere effektive er forbrændingsmotorerne i bilerne.

Den mest imødesete dyst sker i GT Pro-klassen, hvor den forsvarende mester Ford kommer med ikke mindre end fire fabriksbiler. Ford GT har vundet klassen de seneste to år, men bilen er ikke udviklet siden debuten i 2016 – kun finjusteret. Det bliver spændende at se, om den stadig er hurtigst.
 

Fire Porscher og tre Ferrarier

Den får formentlig hårdest konkurrence fra Porsche, der stiller med fire 911 RSR med blandt andet Michael Christensen på kørerlisten, og de tre tilmeldte fabriksstøttede Ferrari 488 GTE EVO.

Jan Magnussen må også tælles som aspirant til en sejr eller podieplads i den professionelle sportsvognsklasse, for selv om hans Corvette C7.R er feltets ældste bil, er den stadig hurtig.

Aston Martin Racing med Nicki Thiim og Marco Sørensen stiller med to fabriksbiler i form af den helt nye Vantage GTE. Den har motor fra gadebilen, hvilket vil sige en fireliters aluminiumsblok med to turboladere fra tyske AMG.
 
Ebimotors og Christina Nielsen stiller op med Porsche 911 RSR med nr. 80 i GT Am-klassen.
-Nikolaj Karlshøj

Motor og drivline er bygget om og modificeret af det britiske team, der vandt klassen i 2017, og vi kan foreløbig berette, at det er lykkedes at ramme den karakteristiske mørke og dybe V8-Aston Martin-lyd ganske godt!

Christina er eneste kvinde i felte

Som den sjette danske kører stiller Christina Nielsen op for tredje gang i en italiensk ejet Porsche 911 RSR.

Hun er efterhånden vant til de mandlige motorjournalisters interesse for hendes køn, for det lykkes hende altid at dreje samtalen over på, at det er en fordel med nem adgang til medierne – men at man ikke rigtig kan bruge det til noget på racerbanen.
 
Christina Nielsen er udnævnt til ambassadør for Dansk Kvindesamfund, fordi hun er et forbillede for både piger og drenge.
-Nikolaj Karlshøj

Her køres som bekendt med styrthjelm, hvor man ikke kan se det lange lyse hår, og de andre kørere er som regel ligeglade med, at hun er kvinde. Hun har fra starten af karrieren da også insisteret på at blive betragtet som professionel racerkører.

Den 26-årige Christina Nielsen er udnævnt som Porsche Selected Driver for Porsche i Nordamerika, hvilket er en ære og giver fabriksstøtte. Hun stiller for tredje år i træk op i Le Mans i GTE Am-klassen, hvor hun sammen med italienske Fabio Babini og franskmanden Erik Maris skal forsøge at erobre en podieplads i en Porsche 911 RSR.

"Jeg glæder mig for vildt til at komme i gang! Selvom denne sæson allerede har budt på et 24-timers løb på Daytona og et 12-timers løb på Sebring, er Le Mans noget helt specielt. Det hele begynder en uge før løbet starter, og stemningen er fantastisk hele vejen igennem," lyder det fra Christina Nielsen.

Skifter Ferrari ud med Porsche

I årets udgave af 24-timers Le Mans stiller Christina Nielsen op for Ebimotors – et velrenommeret italiensk motorsportsteam, som de seneste 20 år har arbejdet tæt sammen med Porsche og vundet flere store sejre og mesterskaber på nationalt og internationalt plan. Teamet har blandt andet være urørlige i den italienske Carrera Cup.

Løbet flages i gang lørdag kl. 15 og vises på TV2 bortset fra noget med en VM-fodboldkamp om aftenen. Eurosport viser dog løbet i sin helhed.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display