Cxense Display

Jaguars nye elbil er faktisk sjov at køre
Prismæssigt ligger den nye Jaguar et stykke under Tesla Model S, hvorfor de ikke kan sammenlignes direkte. Metallakken Firenze Red koster 10.300 kr.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Det er let at lave en hurtig elbil – det er bare at skrue op for strømmen – men en helt anden udfordring at lave en elbil, der også kan styre og dreje. Jaguar gør forsøget med den nye I-Pace.

Første gang, man ser Jaguar I-Pace køre bagfra, giver designet pludselig mening. På billeder og på biludstillinger ser designer Wayne Burgess´ værk tungt ud med sine korte udhæng for og bag og lange akselafstand, men når bilen bevæger sig, ser den rigtig ud.

Man skal bare vænne sig til, at den ikke ligner noget, vi kender fra det britiske mærke.

I-Pace er en nyudviklet femsæders hatchback med en elmotor ved hver aksel og et litiumbatteri i bunden.

Den er højere end en almindelig hatchback, men ikke høj nok til at være en SUV. Til gengæld er den født med firehjulstræk og kan hæves til en frihøjde som en SUV, hvis du tilkøber luftaffjedring (16.400 kr.).

Bilen har dét, briterne kalder "stance", altså et udtryk for, at den står tungt på vejen – både billedligt og bogstaveligt.
 
I-Pace er kortere og lavere end SUV'en F-Pace, med hvem aden deler affjedring, men har 12 cm længere akselafstand.
-Nick Dimbleby

Den køreklare vægt er 2208 kg på grund af batteriet placeret i bunden mellem akslerne. Det giver trods alt den fordel, at tyngdepunktet er lavt – hele 12 cm lavere end i SUV'en F-Pace, hvorfra affjedringen stammer. Det har mærkbar betydning, når man vil køre sportsligt.

Med 25-40 meter mellem keglerne på en lukket asfaltbane sejler den store bil lettere ubehageligt fra side til side i køreprogram Comfort, der kun skal bruges til at køre ligeud.

Derfor er det med nogen ængstelse, at jeg klikker på Sport-knappen. Man kan selv indstille styretøjets og speederens tyngde og respons, affjedringen og motorernes reaktionstid på input, men jeg tager standardindstillingen og lægger fra land.

4,8 sek. fra 0-100 km/t

De to elmotorer yder maksimalt 400 hk og 700 Nm, og det er noget, der får bilen fremad. 0-100-tiden på 4,8 sek. kan din mor finde ud af opnå, for det er bare at plante foden hårdt på speederen, så sørger bilen selv for at fordele kræfterne (der er ingen gearkasse).

Elgtesten – det er den, hvor man leger, at der træder et stort dyr (en elg) ud foran bilen, hvorfor du må undvige og komme tilbage i din vognbane – klarer den store Jaguar let med 80 km/t, så jeg prøver igen med 100 og så 120 km/t.

Store bremser, lavt tyngdepunkt og det stive chassis betyder, at bilen flyver gennem manøvren under fuld opbremsning uden problemer. Først ved 125 km/t vælter jeg en kegle, så det er mere end godkendt.

Den er faktisk sjov at køre

På den rigtige keglebane stilles der større krav til balance. Det er let nok at lave en hurtig elbil – det er bare at lukke mere strøm fra batteriet ud i motorerne – men det er en anden sag at få den til at styre og dreje. Her overrasker I-Pace.
 
I-Pace ser lidt klodset og tung ud på billeder, men når man ser den køre bagfra, giver designet mening. Skuldrene er brede og muskuløse.
-S. Bachmann

Med en vægtfordeling på 50:50 pct. for/bag og et firehjulstræk, der selv fordeler kræfterne, går bilen let fra sving til sving og skifter kurs uden at anstrenge sig. I Sport føles styretøjet tungere, og man skal køre hurtigt for at fremprovokere udskridninger. Når bilen mister greb, sker det lineært over alle fire hjul samtidig, hvilket betyder en følelse af en letkørt bil.

Men er den også sjov? Ja, det er den faktisk. I Sport kan man slå en afdæmpet V8-rumlen til, som kommer fra højttalerne i det iøvrigt fremragende lydanlæg. I kabinen lyder det som sportsvognen F-Pace med V8-motor, og udenpå laver bilen ikke en lyd bortset fra lidt symbolsk hvinen fra dækkene.

Grin bare, men hvis vi skal køre elbil i fremtiden, er det rart at prøve, at det ikke behøver være dødsygt.

Beskatning fra 605.000 kr.


Prismæssigt starter I-Pace på 740.880 kr. og en beskatningsværdi fra 605.999 kr. Vil du lease, fås både privat-, erhvervs- og delleasing. Privatleasing fås fra 8.795 kr./mdr. med 59.995 kr. i udbetaling.

Jaguars danske forhandlere har bilen fra efter sommerferien.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display