Cxense Display

Nyt bilmærke i Danmark: DS vil være en fransk delikatesse
DS7 Crossback ligger størrelsesmæssigt midt mellem Audi Q3 og Q5. I modsætning til flere af konkurrenterne fås den nye franskmand kun med forhjulstræk.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
DS Automobiles debuterer i Danmark med den forfriskende nyhed DS7 Crossback, der er billigere end ventet.

Vi kender DS som en modelserie under Citroën, der hidtil har omfattet DS3, DS4 og DS5. Nu kommer en helt ny DS7 Crossover, samtidig med at DS lanceres som selvstændigt mærke i Danmark.

DS7 Crossover er en crossover/SUV-bil udført i gode materialer og med luksuriøs kabine. Fra billigste model er standardudstyret omfattende. Det gælder glastag med gardin, 19" alufælge, avancerede LED-forlygter, nøglefri adgang og start og meget mere.

I størrelse og stil mener DS selv, at DS7 placerer sig et sted mellem Audi Q3 og Q5, hvilket kalder på en stribe andre konkurrenter som BMW X1, X2, X3, X4 og dermed også Jaguar E-Pace og Mercedes GLC, mens DS7 placerer sig et sted mellem XC40 og XC60 hos Volvo.
 
Krompakke og store fælge er en del af det omfattende standardudstyr.
-A. Hansen

I kabinen er der lagt mere vægt på materialer og avanceret design end på rummelighed og anvendelighed.

DS7 fås ikke med det cockpitagtige, delte glastag og loftbetjening, som Citroën introducerede i DS5, men her er stadig en umiskendelig stil af bijouteri og avantgarde, som skal trække paralleller til franske modehuse.

Satser på komfort

Ved præsentationen i Den Sorte Diamant i København blev det til en kort testtur, som afslører, at DS7 som flere af de nye Citroën-modeller satser på komfort.

Det gælder et lavt støjniveau og ikke mindst affjedringen, som fås med et nyt system, der kan aflæse vejen foran bilen via et kamera i forruden. Herefter indstiller affjedringen sig på, hvad der måtte komme, på splitsekunder.
 
Det elegante, analoge B.R.M.-ur er standard i de dyrere varianter af DS7.
-A. Hansen

Fra starten kommer DS7 med tre motorvarianter: En 1,5 diesel med 130 hk og en 2,0 diesel med 180 hk samt en 225-hestes 1,6 turbobenziner. Kun den mindste diesel fås med manuelt gear, ellers er ottetrins automatgear standard.

Kabinens rummelighed placerer DS7 et sted mellem Audi Q3 og Q5 med et regulært bagagerum på 555 liter.

Startprisen bliver 400.000 kr. vel at mærke med det meget omfangsrige standardudstyr. Benzinvarianten med 225 hk starter ved 550.000 kr.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display