Cxense Display

De 13 mest solgte biler i Norge lige nu er el- og hybridbiler
Tesla Model X var den fjerde mest solgte bilmodel i Norge i 2017. Model S (tv.) lå på syvendepladsen.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Det norske bilmarked bruges ofte som eksempel på, hvor stærkt en grøn omstilling kan ske. Men hvor stærkt går det så? Det går så stærkt, at selv den norske bilbranche er målløs.

Både nybil- og brugtbilsmarkedet er under komplet forvandling. El- og hybridbiler slipper for moms og registreringsafgift, hvilket gør biltyperne attraktive.

I 2017 blev der solgt 158.650 nye biler (tallet for Danmark var lige over 200.000), hvoraf godt 40.000 var elbiler og 33.500 var hybrider eller plug-in hybrider.

Prognosen på kort sigt lyder, at elbilerne stort set vil have overtaget markedet i 2025, hvor dieselbilerne vil være forsvundet fra statistikken. Der vil på dét tidspunkt blive solgt ca. 20.000 benzinbiler om året i Norge, hvoraf næsten alle vil være hybrider.

Norge er så stort et land og med så lave temperaturer nordpå, at det stadig vil være nødvendigt med fossile brændstoffer, fordi der er for koldt til elbilernes batterier og for langt mellem ladestanderne.
 
Et afgiftssystem, der tilgodeser miljøvenlige biler, har sænket det gennemsnitlige CO2-udslip fra nye biler til 82 g/km. Det var ellers den norske regerings mål, at dette tal først skulle nås i 2020.
-S. Bachmann

Mest solgte bil er en eldrevet Golf

Den mest solgte bil i Norge i 2017 var Volkswagen e-Golf. Den kom på markedet i 2015 og fik en større teknisk opdatering med kraftigere batteri og længere rækkevidde i 2017.

Til blandet kørselsbehov er det en behagelig og veludstyret, mellemstor hatchback med to udfordringer: Kort rækkevidde i koldt klima og en høj pris sammenlignet med Golf med forbrændingsmotor.

Den begrænsede reelle rækkevidde på 150 til 250 km på en opladning afhængig af kørselsbehov og temperaturer har de norske forbrugere accepteret.

Typisk købes e-Golf som bil nummer to til pendling og hverdagsbrug, men det sker ofte, at den inden for kort tid overtager rollen som bil nr. ét, mens familiens store diesel-Audi eller SUV kun kommer ud at køre i weekenden og i ferier.

"Den eldrevne Golf er kvik og lydløs, og så længe man ikke skal køre meget langt, opfylder den et blandet kørselsbehov," fortæller Stig Morten Nilsen fra Norsk Bilbransjeforbund.

Den eldrevne Golf er væsentligt dyrere fra fabrikken end varianterne med diesel- og benzinmotorer fra samme samlebånd. Det skyldes primært det omkostningstunge litiumbatteri, men også at elbiler produceres i langt mindre antal end almindelige biler.
 
Volkswagen e-Golf blev kåret som Kongen af Rækkeviddeangst af Bil Magasinet efter en uheldig optræden i en test i hård frost ved debuten i 2015. I 2017 fik modellen kraftigere batteri på 35,8 kW og en rækkevidde på 300 km (på papiret).
-A. Hansen

Elbil 30 pct. dyrere end diesel

En Golf 2,0 TDI 4Motion koster 181.877 (danske) kr. fra fabrikken, mens den 100 pct. eldrevne e-Golf koster 255.859 kr.

Men da e-Golf sælges uden moms og registreringsafgift er prisen hos forhandleren knap 260.000 kr., mens dieselvarianten koster 308.125 kr.

Købere af e-Golf slipper for vej- og parkeringsafgifter, mens driftsomkostningerne til service og strøm er ca. 40 pct. af en tilsvarende diesel-Golf. Det samlede billede betyder, at modellen blev den mest solgte bil i Norge i 2017.
 
Den europæiske pressepræsentation af Tesla Model X fandt sted i Oslo for to år siden på grund af det norske markeds store efterspørgsel efter elbiler. Lige nu står mere end 30.000 nordmænd i kø for at få en elbil.
-S. Bachmann

Mest solgte biler i Norge i 2017

1. VW e-Golf (el)
2. BMW i3 (el)
3. Toyota RAV4 Hybrid (hybrid)
4. Tesla Model X (el)
5. Mitsubishi Outlander (plug-in)
6. Toyota Yaris Hybrid (hybrid)
7. Tesla Model S (el)
8. Nissan Leaf (el)
9. VW Passat GTE (plug-in)
10. Toyota Auris Hybrid (hybrid)
11. Toyota C-HR Hybrid (hybrid)
12. Mercedes GLC (plug-in)
13. Renault Zoe (el)
14. Volvo V90 (diesel)*
15. VW Golf GTE (plug-in)

* den eneste fossilbil i den norske top 15 findes på 14.-pladsen. Kilde: Norges Bilbransjeforbund.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display