Cxense Display

Jeeps monster-SUV er bindegal
Grand Cherokee Trackhawk er et skønt udslag af amerikansk humor. Den 6,4-liters V8-motor brøler, så ingen er i tvivl om, at her kommer et monster.
Foto: PR
Bilen Af
Hvis din Cayenne Turbo eller AMG GLE 63 er lige sløv nok, har Jeep et aktuelt bud på en kvik firehjulstrækker.

Du husker måske Jeep Grand ­Cherokee SRT: Den vilde SUV med 468 hk fra en brølende V8'er. Glem den! For nu er de for alvor gået amok hos Jeep.

De har nemlig monteret en 6,2-liters Hemi-V8 med kompressor i den 2,5 tons firehjulstrækker og skruet ydelsen op til 707 hk ved 6000 o/min. Det betyder, at den brager til 100 km/t på 3,7 sekunder og fortsætter til 290 km/t.

Vi har fået lov at køre en tur på Fiat-koncernens testbane ved Balocco i Italien.

Selv om Jeep ejes af den italienske koncern, er der ikke meget italiensk over Trackhawk. Kun de svulmende udvendige former afslører, at her kommer en amerikansk muskel-SUV, som du bør holde dig langt væk fra i lyskrydsdueller.
 

Elegance er ikke med i pakken

Interiørets stil og finesse er ikke noget at skrive hjem om, men så snart du trykker på den røde startknap, glemmer du alt om det.

Med få omgange til ­rådighed på banen sætter jeg straks systemet over i Track-mode, hvor 70 pct. af kræfterne bliver sendt til baghjulene, og resten af bilen sættes op til racerbanen. Ingen af de 707 hk må gå til spilde i det elektroniske sikkerhedsnet!

Vi skal ikke længere end halvvejs ind i første sving, før der sker en vægtforskydning som en container på et skib, der ikke er surret ordentligt fast. Med en køreklar vægt på 2,5 tons føles det, som om bagenden helst vil først ind i svinget – den er ved at overhale bilen.

Drej ind, og kæmpen krænger, samtidig med at forenden fortsætter ligeud – men her opstår magien.

Slip speederen tilpas langt inde i svinget, og bagenden glider akkurat nok ud til, at forenden peger mod udgangen af svinget. Her kan vi igen træde hårdt på den store speederpedal og blive skudt ud af svinget.
 
Luftaffjedringen gør sit til at prøve at kompensere for den høje vægt, men forgæves. I sving føles det, som om bilen prøver at sende bagenden ind først.
-PR

Kæmp mod fysikkens love

Grand Cherokee Trackhawk skal køres på sin egen måde, men det er en fantastisk oplevelse at kæmpe mod fysikkens love og balancere så stor og så kraftig en bil. Vi glæder os til at prøve den på de danske landeveje, hvor den ikke vil møde megen modstand (så længe det går ligeud).

Alle elektroniske assistenter, som vi forventer i denne klasse, er standard, og både aktiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent fungerer lige så godt som i de europæiske konkurrenter. 20" alufælge og lakerede bremsecalipre er standard, men i modsætning til den almindelige Grand Cherokee fås der ikke offroad-pakke.

Den danske importør vil kunne levere bilen både på gule og hvide plader, men hvor er vi henne rent prismæssigt? I USA koster Trackhawk 86.000 dollar (550.000 kr.) inklusive "gaz guzzler tax" på 3000 dollar som straf for den sunde tørst.

Tal sagte hos Enhedslisten

Med told, moms og registreringsafgift lander den danske pris på 2,5 mio. kr., hvilket gør, at du uanset bilbudgettets størrelse bør overveje gulpladeversionen for at slippe lempeligere i afgifter.

Et alternativ er at vælge Grand Cherokee SRT med 6,4-liters V8 og 468 hk til 1.565.555 kr.

Uanset hvilken af de to, du tager, er der ikke skyggen af fornuft i valget. Især Trackhawk med 707 hk er brutal, højlydt, rustik, hård og utroligt tørstig.

CO2-udslippet skal du nok omtale lidt diskret til Enhedslistens årsmøde, for 385 g/km svarer til en mellemstor lastbil.

Forbruget er angivet til seks kilometer på literen i snit, hvilket udløser en årlig afgift på 15.940 kr. Brændstoftanken rummer 93 liter, hvilket ved lidt kvik kørsel vil række til 350 km.

Det skal så også siges, at det er umuligt at være i dårligt humør i den bil, og det kan man som bekendt ikke sætte en pris på.
 
Standardudstyret er omfattende med panoramasoltag, fire afgangsrør og sportsundervogn med bremser, hjul og hjulophæng fra SRT-afdelingen.
-PR


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display