Cxense Display

Den danske Hemi er et frygtindgydende monster
Der blev produceret 62 eksemplarer af Plymouth Hemi Cuda Coupé med manuelt gear i 1971, og dette dansk indregistrerede eksemplar er ét af dem.
AVISEN Af
I 1971 landede en af datidens voldsomste biler i Danmark. Plymouth Hemi Cuda er et fortidsmonster med 425 hk

Der var særlig én variant af den nye Plymouth Barracuda, der trak overskrifter i bilbladene i USA i 1971: Hemi Cuda.

Den havde en syvliters V8-motor hentet direkte fra motorsport, og det var den, du skulle købe, hvis du ville bruge din bil på en dragstrip eller til racerløb. Og du skulle have dybe lommer. Med Hemi-optionen steg bilens pris med 30 pct., hvilket betød et begrænset salg. Og derfor er denne bil så speciel.

I 1971 blev der produceret 62 biler med Hemi-motor og firetrins manuelt gear. De 59 af dem blev i USA, mens tre blev eksporteret til udlandet. Bilen, jeg lige har fået overladt nøglerne til, er én af de tre.
 
V8-motoren med hemisfæriske forbrændingskamre (HEMI) er på syv liter og har 16 ventiler. De angivne 425 SAE-hk er i underkanten – ydelsen er reelt højere. Den blev underdrevet for ikke at skræmme forsikringsselskaber væk.
-Søren Juul

Alt er stort

I kabinen er alt stort og rustikt. Motoren springer ivrigt i gang, og det virker, som om der gemmer sig en skurk af en maskine ude foran, der har en to do-liste med at skræmme livet af mig.

Cudaen føles endda større end dens 190 cm i bredden. Styretøjet er samtidig langsommere end på en færge, så du skal faktisk være ret kvik med hænderne for at køre ind og ud gennem trafikken. Gearkassen føles heller ikke præcis, og jeg kan høre bladfjedrene knirke.

Langsomt begynder jeg dog at forstå den her bil, og måden den skal håndteres på. Jeg har begået den fejl at tro, at jeg skal tilgå den med finesse og fløjshandsker - stor fejl! En Plymouth Hemi Cuda skal køres med én overarm i karmen, et fast greb rundt om gearstangen, der er formet som et pistolgreb, og så et sæt solbriller med dybtonede glas. Pludselig går det lidt lettere.
 
Sæderne er udført i læder og står stadig i det originale og ikke mindst patinerede læder, som bilen blev leveret med til den første ejer i København i 1971.
-Søren Juul

Motoren bevæger sig

Testbilen er udstyret med den såkaldte "Shaker-hood", som betyder, at indsugningen går op gennem motorhjelmen, så du kan se motoren bevæge sig, når du giver den gas. Og bevæge sig, det gør den. Hemi-motoren har nemlig al den power, du nogensinde skulle få brug for.

Chrysler-koncernen havde ikke medvind på de amerikanske racerbaner i 60'erne, så der måtte gøres noget. Derfor genoplivede man et gammelt motordesign fra 1950'erne: Hemien. Begrebet betyder, at forbrændingskammeret i topstykkerne er hemisfæriske i formen. Det samt en lang række andre tekniske ændringer gjorde, at disse maskiner pludselig dominerede på racerbanerne.

Underdrev effekten

Officielt ydede motoren 425 hk, men virkeligheden var en anden. De 425 hk var nemlig effekten ved 5000 o/min, men motoren kunne sagtens tage flere omdrejninger, hvor den ydede endnu mere. Den lave effekt på papiret var mest for ikke at skræmme forsikringsselskaber fra vid og sans.

Den røde Hemi Cuda begynder at give mere og mere mening, som jeg kører i den. Du skal gribe den i nakken og stikke den en lussing, for det er først i dét sekund, den makker ret og giver dig en oplevelse. Alene det at være i nærheden af lige præcis denne bil er noget helt særligt. Den er nemlig dansk fra ny.
 
Hemi-logoet på siden var ekstraudstyr, som giver ekstra værdi i dag. Vi bringer en stor tak til MLA Motors i København for hjælp med at skaffe bilen til artiklen.
-Søren Juul

I 60'erne og 70'erne var amerikanske biler ikke så sjældne som i dag. Cudaen blev bestilt til Danmark i 1971 for at køre racerløb. I et af dens første løb endte den på taget på en bane ved Helsinki i Finland, så den måtte køres retur på et fejeblad. Bilen kom på fode igen og oplevede nogle minutter i rampelyset, da den var med en artikel i det danske "Bilen og Båden" i 1972.

Fra 5 mio kr

I dag har Cudaen gennemgået en komplet restaurering hos en amerikansk specialist og er en formue værd. Det er fantastisk at opleve, hvordan der findes så utroligt mange unikke bilskatte i vores eget lille kongerige, bare man begynder at lede lidt i krogene.




Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display