Få særtilbud og nyheder fra Pleasure  |  Tilmeld
Portræt

Brugte den fædrende arv på jagt på stjerneforfatterens hemmelighed

"Ingen troede på, at brødrene Bruun kunne gå konkurs"
Danske modes gyldne broderskab falmede med gårsdagens konkursbegæring. Her ses brødrene Theis og Bjørn Bruun dengang ved årtusindskiftet, da altid kørte på skinner. Børsens moderedaktør siger her farvel og tak.
Foto: Scanpix
Design Af
I denne uge meddelte modemærket Bruuns Bazaar, at det har indgivet konkursbegæring. Og dermed lukker en vigtig del af dansk modehistorie, for Bruuns Bazaar var blandt de første mærker i en ny generation, som var med til at gøre dansk mode til det, vi kender i dag

 Lad mig være ærlig. Jeg kan ikke helt få mig selv til at bruge datidsform og skrive, at Bruuns Bazaar ikke ”var” hvem som helst. Men lige om lidt er det sådan, det er, og Bruuns Bazaar vil blive omtalt i datid.

Jovist har rygterne gået i modebranchen om, at det ikke gik økonomisk godt for mærket, der i februar for første gang ikke holdt show under den danske modeuge, og man kunne jo snildt kigge i deres regnskaber, der har vist underskud.

"Der da ikke meget andet i verden, man som nogen og 20-årig hellere ville have end en chiffontop med spaghettistropper eller et par silkebukser fra Bruuns Bazaar"

Men ingen troede nok rigtigt på, at et mærke, der har været en så stabil del af dansk mode siden 1995 sådan rigtigt kunne lukke. Heller ikke mig.

 For det er ikke sådan, at Bruuns Bazaar med chefdesigner Lene Borggaard stilmæssigt har siddet fast i 90’erne og dermed har mistet deres berettigelse – slet ikke.

Mens Bruuns Bazaar dengang var eksponent for en blød og lidt flippet bohemestil, står mærket i dag for enkelt, feminint tøj til kvinder og moderne klassikere til mænd.

Der hænger med andre ord minimum et stykke Bruuns Bazaar i rigtig mange danske garderober. Og med den forestående lukning lukkes også - en del af - et vigtigt kapitel af dansk modehistorie. 

 
Brødrene Bruun fejres under Copenhagen Fashion Week 2014.


En ny modegeneration

Historien begyndte i midten af 1990’erne, hvor brødrene Theis og Bjørn Bruun åbnede deres butik, og jeg – og rigtig mange andre - ville have alt, der hang på de bøjler i den butik, som lignede noget fra London og Paris, hvilket bestemt ikke normalt i København dengang.

Bruuns Bazaar var med Susanne Rützou nemlig, sammen med Munthe plus Simonsen, blandt de allerførste i en ny generation af modemærker, der kom til i 1990’erne. Det var de to mærker, der med deres butikker gjorde Kronprinsensgade i København til byens hippeste gade med deres bløde boho-stil.

Senere kom bl.a. Day Birger et Mikkelsen, Designers Remix og By Malene Birger til – alle med det fællestræk, som i dag kendetegner en stor del af den danske modescene: Demokratisk mode.

"Hvorfor købe en enkelt grå cashmeresweater hos Bruuns Bazaar, når man kan få en stort set magen til hos H&M’s søsterbutik Cos - bare billigere?"

Forstået som klædeligt, brugbart tøj til priser, hvor man i forhold til mange udenlandske mærker får meget design og kvalitet til prisen. Og så var Bruuns Bazaar hipt.

 Der da ikke meget andet i verden, man som nogen og 20-årig hellere ville have end en chiffontop med spaghettistropper eller et par silkebukser fra Bruuns Bazaar (nå ja, det skulle da lige være en nederdel med broderi af et træ fra Munthe).

For tøjet henvendte sig til mig og mine veninder mere end de danske modemærker, som vores mødre jo også havde gået i, såsom Inwear, Bitte Kai Rand og Ivan Grundahl. Og jeg havde råd til det – næsten i hvert fald.

Den svære mellemvej

Men det mellemprisleje, som i starten var vejen til succes har siden vist sig at være svært at befinde sig i for mange modemærker, både i Danmark og internationalt. Primært fordi der siden er kommet rigtig mange af dem. Og fordi highstreet-kæderne som H&M, Zara og deslige bider dem i haserne.

 For hvorfor købe en enkelt grå cashmeresweater hos Bruuns Bazaar, når man kan få en stort set magen til hos H&M’s søsterbutik Cos - bare billigere? Luksusmærkerne er ikke på samme måde afhængige af, at pris skal matche produkt – deres publikum køber noget dem i høj grad også for navnet.

Samtidig sloges Bruuns Bazaar i nogle år med design, der ikke var helt skarpt nok, hvilket skulle have været løst med ansættelsen af Rebekka Bay som chefdesigner i 2011 – men uden held. Hun kom fra en chefdesignerstilling hos H&M’s succesfulde søstermærke Cos, men hos Bruuns Bazaar nåede hun ikke at skabe succes, inden hun i 2012 tog imod et tilbud fra Gap i New York, og Bruuns Bazaar stod tilbage med et stilskifte, hvor kollektionerne lignede...Cos.

 Huset genansatte Lene Borggaard, der også tidligere har siddet i chefdesignerstolen hos Bruuns Bazaar. Og nu er det så slut med det mellemprismærke, hvis bagmænd ironisk nok købte dele af Baum und Pferdgarten, da de i 2009 var ved at gå konkurs, og som siden har set ud til at klare sig godt.

Det er i det mindste noget at glæde sig over, også for brødrene Bruun.

  

Mest læste

Læs seneste udgaver

Seneste artikler i Pleasure sektioner

  Portræt Se alle artikler i "Portræt"