100 år gamle sko er mere moderne end nogensinde
Et skomærke fra 1920 er genopstået, baseret på designerens familiehistorie. Med kun to skomodeller, der forener nutiden med fortiden. Fotos: Marie Hald
AVISEN Af
Der fandtes engang et elegant, dansk skomærke, der hed Bartels Damernes Sko. Det blev grundlagt i 1920, og skoene blev solgt i Københavns fornemme stormagasiner som Fonnesbech og landets førende skoforretninger. Havde Korsbæk eksisteret i virkeligheden, havde skoene med garanti også kunnet fås i Damernes Magasin.

Siden er mærket – bortset fra et par annoncer på Den Blå Avis, hvor vintagesko fra Bartels dukker op i ny og næ – blevet glemt. Indtil nu. For Bartels Damernes Sko er genopstået denne sommer som Bartels Since 1920.


 
Eva Bartels har relanceret sin families skomærke med to par sko, hvor nutiden møder fortiden. 
-Foto:Marie Hald

Det sker i form af kun to skomodeller: En højhælet sandal og en slingback, som begge er baseret på tidligere Bartels-design, men alligevel gør sig virkelig godt til både jeans og sommerkjole 2017.

Fjerde generation af skoelskere
Louis og Emma Bartels, der grundlagde Bartels og åbnede skofabrik i Sommerstedgade på Vesterbro, har nemlig en oldedatter. Hun hedder Eva Bartels, er 32 år, og siden hun var barn, har hun vidst, at
hun ville arbejde med sko.

"Det er fortiden og nutiden, der mødes i skoene. Det synes jeg, der er noget smukt i." Skodesigner Eva Bartels

For Bartels gik først i arv til hendes farmor og hendes mand og siden Eva Bartels far, bror og søster. Eva Bartels barndomshjem, hvor farmoderen og farfaderen boede i stuetagen, var altid fyldt med skoæsker, prototyper på sko – og snak om sko, ikke mindst når kunder fra butikker i Danmark og udlandet kom til middag.

"Min far har fortalt, hvordan han nærmest voksede op på fabrikken, der siden flyttede til Rødovre. Han kørte varer fra fabrikken til lufthavnen i sine unge år, når skoene skulle til udenlandske butikker, bl.a. i USA, indtil han og hans bror overtog salget, mens deressøster blev uddannet til at stå for designet,"
fortæller Eva Bartels.

Men i løbet af 1960'erne kom der stor konkurrence fra billigere masseproducerede sko, fremstillet i f.eks. Kina, og det blev sværere at sælge de forholdsvist dyre, danskproducerede sko.

"I slutningen af 1970'erne havde min far og hans søskende satset stort på Amerika og havde fået en kæmpe ordre. Men de var uheldige med en leverance af såler, der simpelthen knækkede, når man gik med skoene, og så sig snart efter nødsaget til at lukke."

Bartels Damernes Sko forsvandt som skomærke, og produktionen på fabrikken blev lukket ned. Men faderen blev i skobranchen, nu med italienske samarbejdspartnere, og fabrikslokalerne forblev indtil 1990'erne i familiens eje som kontor og showroom.


 
Et avisudklip af en gammel annonce fra Bartels Damernes Sko. Det er de samme linjer, der præger skoene i dag. Foto: Privat

"Jeg husker, hvordan jeg som lille løb i fabrikkens gange, hvor der stadig stod gigantiske ruller af læder i alverdens farver og skolæster på rad og rækker."

Faderen, der desværre gik bort dette forår, nåede lige at se Eva Bartels nye skodesign.

"De åbne, høje sandaler tager udgangspunkt i et par sko, som min farfar designede til min farmor til deres sølvbryllup," fortæller Eva Bartels og viser en meget lille, broderet gylden sko fra 1960'erne frem, der ganske rigtigt ligner 2017-udgaven. Understreget af, at Eva Bartels har valgt at genoptrykke det originale logo fra 1920 på skoenes såler.

 
Sandalerne anno 2017 tager udgangspunkt i et par broderede sko fra 1960'erne, som Eva Bartels farfar lavede til farmoderen til deres sølvbryllup. 


"Jeg er tilhænger af klassiske linjer, og dem har jeg valgt at arbejde videre med. Så det er fortiden og nutiden, der mødes i skoene. Det synes jeg, der er noget smukt i. Jeg har dog gjort skoen lidt bredere, så den passer nutidens større fødder og har taget udgangspunkt i vores livsstil, hvor man cykler, så hælen er en anelse tykkere."

De helt rigtige striber
Der er også en anden forskel fra nutiden til fortiden. At de nye sko udelukkende er i stribet tekstil. Et modigt valg, for enten kan man lide det eller også ikke. Men det er nu ret svært at modstå.

"Det tog mig lang tid at finde frem til printet. Men da en italiensk leverandør sendte mig billeder af materialet, der oprindeligt var beregnet til parasoller, vidste jeg med det samme, at det skulle være dét og intet andet," siger Eva Bartels.

Igen viste fortiden vejen til fremtiden.
"Striberne ligner nøjagtig dem på en frottékjole, jeg har fra min farmor," fortæller hun.

 
32-årige Eva Bartels er fjerde generation i familien Bartels, der arbejder med sko.  

"Samtidig kan jeg godt lide at bruge restmaterialer og hele idéen om slow fashion, og derfor kommer skoene heller ikke på udsalg," siger Eva Bartels, der viser udklip med annoncer fra 1930'ernes og 1940'ernes dagblade, hvor den tids store skuespillerinde Marguerite Viby udtaler, at hun går i
Bartels, fordi de ikke bare er "chic'e" og "meget feminine", men også "støtter foden godt".

Netop komforten er også vigtig for Eva Bartels i dag, hvor skoene med 8,5 og 4,5 cm hæle er behagelige at have på. I 2007 uddannede hun sig til skomodellør på skolen Ars Sutoria i Milano, hvor hendes faster i øvrigt også blev uddannet, men det var først fra 2014, hun begyndte at researche på, hvad der skulle til at for at genlancere Bartels, ikke mindst at finde de rigtige leverandører og lige præcis de to par sko fra familiens arkiver, hun ville tage udgangspunkt i.

"De er lavet på en italiensk fabrik, der har specialiseret sig i brudesko, så de er vant til at lave sko, man skal kunne have på i mange timer," siger hun.

"Samtidig er det en familieejet fabrik, som læner sig op ad min families måde at arbejde på, hvor også min mor, der ikke var del af firmaet, hjalp til i 1970'erne med at gøre skoene helt klar, når der var deadlines op til messer. På den måde er ringen sluttet, synes jeg," siger Eva Bartels, der hele tiden vidste, at hun ville starte helt småt.

"Så kan mærket altid vokse organisk. Også selvom min far først sagde, at "man kan da ikke bare lave to par sko, når man lancerer et mærke,"" siger Eva Bartels.
Men jo, det kunne hun.

Læs seneste udgaver