Få særtilbud og nyheder fra Pleasure  |  Tilmeld
Fri

Tisvilde-effekten: Anatomien i en succes

Søens danske skønhedsdronninger

Fri Af
Ophold på det 500-års jubilerende Søværns øvelsesskibe Svanen og Thyra giver kadetterne »mening med galskaben«, som en af dem udtrykker det. De bliver både officerer og gentlemen under det fire-fem-ugers sommertogt på skibene, som af mange anses som den ypperste danske skibsbygningskunst.

Smukt ser det ud i en havn – med signalflag spændt ud over stor- og mesanmast. Endnu skønnere at skue til søs – under rumskødssejlads med spileren eller genakeren bulende ud fortil. Og så er der to af dem: Svanen og Thyra. Her får man det hele firsthand – vind-, vejr-, og strømforhold. Det er en hardcore oplevelse Søværnets øvelsesfartøjer, der spreder glæde og fornøjelse rundt om i de danske havne og til søs, hvor de bl.a. ved store kapsejladser repræsenterer de danske farver på bedste vis og placerer sig flot i kapsejladsfelterne.


Chefen på Thyra, kaptajnløjtnant Anders Elgaard (tv.) og premierløjtnant Mads Meincke, der er chef på Svanen fotograferet i cockpittet på Thyra under et fransk visit i adoptionsbyen Hørsholm i sidste weekend.

»Det er en reklamesøjle for søværnet og herunder ikke mindst for søværnets officersuddannelse«, lyder det prosaisk fra Thyras øjeblikkelige chef kaptajnløjtnant Anders Elgaard, da Børsen Maritim besøger de to skibe under et ophold i deres adoptionsby, Hørholm (Rungsted Havn).

Læs også:
Sprudlende og pragtfuld golf i Normandiet
Lynhurtig luksus fra dansk sejlsports store søn
Svensk jagtparadis - To timer fra København

Her var de på et kort fransk visit som optakt til fejringen af søværnets 500-års jubilæum kulminerende med en fest for alle de tusinder af medarbejdere på Nyholm i København.

Pressemøde på Thyra

Med til mødet med pressen i det teakbeklædte cockpit på Thyra er premierløjtnant Mads Meincke, der er chef for Svanen og sammen med Anders Elgaard er ansvarlig for uddannelsen af et hold på denne gang i alt 11 kadetter, som er ude med Thyra og Svanen på et fire-fem-ugers uddannelsesophold.

Opholdet indgår i den samlede søofficersuddannelse på i alt fem år. Det sker i en turnusordning, hvor der i løbet af sommerhalvårets sejlsæson uddannes fem kadethold. Det, der foregår på Svanen og Thyra er blot en miniskala af, hvad der sker på søværnets større skibe, hvor kadetterne senere i deres karriere skal forrette tjeneste som officerer Ved det uformelle »pressemøde« deltager desuden de to unge kadetter Søren Højlund Christensen, 23 år og Martin Thomsen, 28 år.

Sejlskibenes fortsatte tilstedeværelse i søværnet efter sejlførende fartøjer ellers har været udgået af aktiv tjeneste i søværnet for mange årtier siden beskriver de to skibschefer som en god tradition, der dog har mere indhold end som så.

Ud over »at sejle rundt i landet og se godt ud« – som kaptajnløjtnant Anders Elgaard beskriver det – så er skibenes primære formål ifølge chefkollegaen at give kadetterne en større forståelse for livet om bord på et skib.



»Det, der foregår på Svanen og Thyra er blot en miniskala af, hvad der sker på søværnets større skibe, hvor kadetterne senere i deres karriere skal forrette tjeneste som officerer,« lyder det premierløjtnant Mads Meincke, der har været chef på Svanen i et halvt år.

Kaptajnløjtnanten supplerer ham:

»Her får man det hele firsthand – vind-, vejr-, og strømforhold. Det er en hardcore oplevelse,« understreger Anders Elgaard, der har været chef på Thyra i to år og dermed taler med en betydelig erfaring om kadetternes nærkontaktsoplevelse med alle elementer til søs.



Farvandskendskab

Under de fire-fem ugers ophold om bord på Svanen og Thyra sejles der primært i de danske farvande. Dermed får kadetterne et betydeligt farvandskendskab, som selvfølgelig er af stor betydning, da de som kommende officerer kan blive udsat for at skulle deltage i forsvaret af det danske territorium. Under opholdet på Svanen og Thyra får de unge kadetter virkelig mulighed for at afprøve deres tidligere teoretiske skoleuddannelse i praksis. Og om bord foregår det hele da også på god gammeldags maner uden de mest moderne hjælpemidler Men Svanen og Thyra besøger ifølge Anders Elgaard og Mads Meincke også udenlandske farvande bl.a. i forbindelse med kapsejladser. Senest har skibene deltaget i sommerens Kieler Regatta for stor fartøjer, hvor Svanen og Thyra som sædvanlig lå i førerfeltet.


Kadetterne Martin Thomsen (tv.) og Søren Højlund Christensen på dækket af Thyra. Martin Thomsen er oprindelig uddannet tømrer, men søen trak, og han kan aldrig tænke sig at få kontorjob. »Jeg skal være på havet,« siger han. Søren Højlund Christensen begyndte efter studentereksamen på studier i molekylærbiologi. Efter værnepligt i Søværnet fortsatte han på sergentskole og videre på officersuddannelsen, fordi han er tiltrukket af søen og det praktiske liv.

Under opholdet på Svanen og Thyra får de unge kadetter virkelig mulighed for at afprøve deres tidligere teoretiske skoleuddannelse i praksis. Og om bord foregår det hele da også på god gammeldags maner uden de mest moderne hjælpemidler. Navagation sker således ikke ved hjælp af gps-udstyr, men ved terrestrisk navigation med kompaspejling og kort. På samme »primitive« måde foregår også afdrifts- og tidevandsberegninger mm.



Dermed bliver kadetterne ifølge de to skibschefer i stand til at klare sig under alle forhold til søs – selv de mest ekstreme starbadser, som enhver sømand bliver udsat for på et eller andet tidspunkt i sit liv til søs.

Mening med galskaben

Kadet Martin Thomsen, der har været med på et tidligere sommertogt med Svanen og Thyra bekræfter sine chefers udsagn.

»Sejlads er ikke ufarligt – på et skib skal tingene bare spille,« påpeger han med vægt i stemmen og tilføjer, at det lige præcis er det, som kadetterne lærer om bord. Han bekræftes af sin kadetkammerat Søren Højlund Christensen i en lidt mere bramfri og malende beskrivelse:



»På skolen lærer vi meget teori. Her på skibene finder vi ud af, at der er en mening med galskaben« – som han udtrykker det – og tilføjer, at den oplevelse også gør det lettere at acceptere de stærkt autoritære kommandoveje på et skib.

Søren Højlund Christensen og Martin Thomsen beskriver dog livet om bord på Svanen og Thyra meget afslappet og med en god tone mellem officerer og kadetter – ifølge dem begge en bedre omgangstone, end der hersker blandt officerer og menige soldater på land.

Denne specielle lidt mere afslappede tone og takt mellem officerer i søværnet er det også meningen, at kadetterne under deres ophold på Svanen og Thyra skal stifte bekendtskab, således at de både er officerer og gentlemen, når de starter i aktiv tjeneste på søværnets større skibe.

Paragliding over Det Indiske Ocean
Ny fødekæde til fremtidens sejlerstjerner
Vestas går efter ny verdensrekord
.
Følg Pleasure



 

Seneste artikler i Pleasure sektioner