Han fisker efter milliarder af kroner
Lystfiskeri genererer milliarder til det danske samfund på trods af, at indsatsen for at lokke lystfiskerturister til landet er begrænset. Mød en mand, der har set sit snit til at kombinere dyrkningen af sin største passion med karrieren.
Foto: Thomas Ix
Egentlig ville Gordon P. Henriksen hellere have siddet i sin lille motorbåd og kastet snøren ud efter store fisk, end han ville lade sig interviewe derhjemme på en solrig eftermiddag i oktober.

Og noget tyder på, at han godt kunne tillade sig at droppe interviewet med Pleasure, for blot et halvt år efter, han tog springet fra et fast job som redaktør på magasinet Fisk og Fri og ud i en tilværelse som selvstændig, har han fået så travlt, at han ikke længere behøver at opsøge nye kunder for at fylde kalenderen ud med opgaver.


"Megalops kunne godt vokse og blive et firma med flere ansatte, og det vil jeg heller ikke udelukke, at det gør en dag. Men lige nu er det ikke ambitionen"


 Som lystfisker er Gordon P. Henriksen selv en del af et segment, der hvert år bidrager med store summer til den danske samfundsøkonomi. Opgørelser fra DTU Aqua viser, at hver gedde, der bliver hevet op af vandet i Danmark, repræsenterer en værdi på cirka 1200 kr. pr. kilo i form af overnatning, leje af både, restaurantbesøg og andet forbrug.

Og ifølge organisationen Havørred Fyn, der arbejder for at gøre Fyn til det bedste stedfor kystfiskeri efter havørred, udgør havørreder en gennemsnitlig kiloværdi på cirka 2500 kr.

Bidrager med store summer

I alt tilfører lystfiskeri det danske samfund en værdi på 2,9 mia. kr. om året, viste en analyse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i 2010. Gordon P. Henriksen mener dog, at der er potentiale til meget mere.

 
Gordon P. Henriksen

"Det tal kan bestemt blive større," siger han og forklarer, at der både er plads til langt flere lystfiskere langs de danske kyster, vandløb og søer, og at det også er muligt at skabe endnu flere lystfiskere, end der er i dag.

"I Norge og Sverige er der jo en langt større del af befolkningen, der selv fisker, så også på den måde er der potentiale for langt mere i Danmark," siger han.

 Den danske natur byder på unikke muligheder for lystfiskeri. Det gælder først og fremmest mulighederne for at fange havørreder langs de billedskønne kyster, men også havfiskeriet i Øresund er godt, laksebestanden i jyske åer er kommet så godt med, at selv nordmænd tager til Danmark for at fange laks i Gudenåen, og blandingen af saltvand og ferskvand omkring Møn byder på en unik mulighed for at fange gedder, der alle andre steder i verden sværger til ferskvand.

Derudover vil det ifølge Gordon P. Henriksen blandt andet være muligt at udvikle lystfiskeriet efter torsk, sild og makrel til havs.

Samlet indsats nødvendig

Hvis potentialet skal udnyttes, kræver det dog en indsats på flere forskellige fronter, fortæller han. Først og fremmest skal der være nogle fisk at fange, for uden succesoplevelser kommer lystfiskerne ikke tilbage.

 
Gordon P. Henriksen skoser kommuner og turistkontorer for fuldstændig at overse det kæmpe potentiale, der svømmer rundt i danske farvande, søer og vandløb.

Det kræver, at fiskene har gode betingelser i hav og vandløb, og at man gør en indsats for at pleje bestandene. Dernæst skal Danmark markedsføres som lystfiskerdestination, og da lystfiskere er en broget flok, ligger der en formidlingsmæssig udfordring i at nå de relevante målgrupper.

"Det kræver en dyb forståelse af miljøet indefra for at finde ud af, hvordan man kommunikerer med de her mennesker"


"Turistkontorer og kommuner begår typisk den fejl, at de laver en folder eller skriver på deres hjemmeside, at de har dejlige kyster med masser af havørreder, men de mangler forståelsen for lystfiskere som målgruppe," siger Gordon P. Henriksen.

Kræver forståelse for miljøet

Den garvede lystfisker forklarer, at der er stor forskel på de forskellige typer af lystfiskere. Dem, der fisker efter gedder, er nogle helt andre end dem, der fisker efter havørreder. Nogle fisker efter mad, andre sætter alle deres fisk ud igen, nogle fisker kun med flue og så videre.

"Det kræver en dyb forståelse af miljøet indefra for at finde ud af, hvordan man kommunikerer med de her mennesker," siger han.

 
Hver gang en udenlandsk lystfisker får en dansk fisk på krogen, genererer det en masse omsætning i form af overnatning, restaurationsbesøg mv.

Og det er netop i kommunikationsarbejdet, at Gordon P. Henriksen ser det hul i markedet, som gør det muligt for ham at leve af det lystfiskeri, han brænder så meget for.

Derfor har han etableret konsulentvirksomheden Megalops, og nu, et år efter han tog springet ud i livet som selvstændig, har han hænderne fulde med at promovere Sjælland, Samsø og Bornholm som fiskedestinationer.

Gordon P. Henriksen har ikke konkrete planer om at udvide sin virksomhed, men han vurderer, at der er lignende, uopdyrkede markeder i resten af landet.

"I princippet kunne Megalops godt vokse og blive et firma med flere ansatte, og det vil jeg heller ikke udelukke, at det gør en dag. Men lige nu er det ikke ambitionen," siger han.

  

Læs seneste udgaver

Pleasure anbefaler

Cxense Display
Cxense Display