Kvæl dine muskler - og kom i form på rekordtid
53-årige Michael Schewich, er Danmarks første certificerede Kaatsu-instruktør. Han bruger langt mindre tid på træning nu og er glad for ikke længere at skulle bruge de enorme håndvægte for at få udfordret sine muskler.
Foto: Mie Hee Christensen
Fri Af
Igennem årtier gjorde det japanske OL-landshold i al hemmelighed brug af den revolutionerende Kaatsu-træningsmetode, der nu langsomt, men sikkert er ved at indtage Skandinavien.

Kaatsu-træning snyder så at sige din egen krop til at sende en enorm mængde væksthormon ud i kroppen, så dine muskler vokser langt hurtigere end ved normal vægttræning.

"Travle folk kan opnå tydelige resultater på langt kortere trænings-session end normalt og elitesportsudøvere genoptræne til fuld muskelstyrke på rekordtid"

Hemmeligheden er de manchetter, der med en tilkobling til en Kaatsu-maskine, helt præcist sætter det rigtige tryk der skal til for at begrænse for blodgennemstrømningen til de muskler, du gerne vil træne.
 
Efter manchetten er placeret på overarmen tjekker Michael Schewitsch ved at presse let i håndfladen, at blodgennemstrømningen er helt korrekt. Efter ca. to sekunder skal huden skifte fra kridhvid til normal. Ikke hurtigere og ikke langsommere - foto: Mie Hee Christensen

Når man begrænser blodgennemstrømning af en arbejdende muskel, kan man selv ved brug af meget lette vægte stimulerer musklen, så den vokser langt hurtigere – helt uden brug af de blandt nogle body-buildere populære og farlige, kunstige anaboliske steroider.

Dermed kan travle folk opnå tydelige resultater på langt kortere trænings-session end normalt og elitesportsudøvere genoptræne til fuld muskelstyrke på rekordtid efter en sportsskade.

Og det hele opstod ved en tilfældighed. Den japanske professor Sir Yoshiaki Sato deltog som ung bodybuilder i en buddhistisk ceremoni og sad i den traditionelle, japanske sidestilling oven på egne ben og vippede med fødderne for at få gang i blodomløbet. Han opdagede at hans halvt "sovende" muskler blev ekstremt ømme, hvis han fortsat sad og vippede med fødderne, mens blodomløbet var hæmmet.

 
Michael Schewitsch tjekker før træningen at manchetten er placeret korrekt og tjekker egen puls og blodtryk gentagne gange under trænings-sessionen - foto: Mie Hee Christensen.

I 1977 kom gennembruddet da han efter en skiulykke med overrevet korsbånd og ledbånd formåede at genoptræne sig selv på kun 8 uger ved hjælp af Kaatsu-træning (mod normalt 6 -9 måneder).

Og så besluttede han sig for at bruge sig selv som forsøgsperson og opfandt Kaatsu-træningen, som blev et af de japanske OL-holds "hemmelige våben" i kampen om muskelmasse og medaljer.
 
Pleasure prøvede på egen krop Kaatsu-teknikken og kunne konstatere, at udtrykket no pain-no gain også er gældende, selv om håndvægtene aldrig kom over de fire kilo og med blot 4x10 repetitioner med 15 sekunders pause mellem hver. Ømheden var efter en enkelt session monumental i dagene efter. En påskønnet ømhed, som mere erfarne vægttrænere skal op og rumstere med endda meget tunge vægte for at opnå - foto: Mie Hee Christensen.

Importerer Kaatsu til Danmark

Michael Schewitsch er cand. jur og har tidligere beskæftiget sig med bla. ejendomshandel og iværksætteri har altid trænet meget. Han kender selv alt for godt den store belastning af muskler og, led og knogler som rigtig tung træning kan medføre. En dag så han en video på Youtube med den japanske professor og besluttede sig for at selv at starte på Kaatsu International University (KIU) på Sri Lanka, der er det eneste universitet i verden der underviser i Kaatsu.

"Dit væksthormonsspejl løftes massivt – faktisk har forskere målt forøgelse af kroppens egenproduktion af væksthormon med 290 gange"

"Kaatsu forstærker de positive effekter ved træning og reducerer de negative. Du undgår helt skader som følge af overtræning, du sparer tid og du kommer lynhurtigt i form igen, hvis du har fået en skade," fortæller Kaatsu-instruktør Michael Schewitsch, der er i gang med at uddanne en håndfuld danskere som personlige Kaatsu-trænere i kæden Fitness.dk.

 
Manchetten er her placeret hen over lysken og hofter, så blodets gennemstrømning af de store lår- og lægmuskler begrænses. Benpres-øvelsen kan dermed laves med blot 30-40 kilos belastning. foto: Mie Hee Christensen.

"En af hemmelighederne er dit væksthormonsspejl løftes massivt – faktisk har forskere målt forøgelse af kroppens egenproduktion af væksthormon med 290 gange. Væksthormon har indflydelse på alle celler i kroppen såvel som en fedtforbrændende effekt, hvilket er blevet dokumenteret af American Physiological Society," fortæller Michael Schewitsch til Pleasure.

Nu er han uddannet Kaatsu-instruktør og har efter opholdet på Sri Lanka været i Japan hos Kaatsu Japan, deltaget i Kaatsu symposium på Harvard Medical School i Boston og er i dag den med den største praktiske erfaring i inden for Kaatsu i Skandinavien.

Michael Schewitsch står bag Kaatsu-Danmark og har indgået en aftale med Fitness.dk-kæden om uddannelse af deres instruktører. Se mere i faktaboksen.

Se hele billedserien om Kaatsu HER:

  

Læs seneste udgaver

Pleasure anbefaler