Blog: Her er alternativerne til de seks værste jule-synder
Karrysild er godt - og altid at foretrække frem for leverpostej f.eks., skriver ernæringsekspert Martin Kreutzer.
Foto: Arkivfoto: Steven Achiam
Fri Af ,
Sundhedsblog - Det er ikke det, du spiser mellem jul og nytår, der gør dig fed, men det du spiser mellem nytår og jul. Den kender vi alle, og lad mig lige slå fast, at jeg er komplet ligeglad, hvad du – og mine klienter – spiser juleaften. Men når den søde juletid strækker sig over uger og for nogen endda måneder, er det naivt at tro, at det ikke koster på vægten at stoppe ukritisk i hovedet.

Mange af madvanerne bærer tydeligt præg af at udspringe fra en tidsalder, hvor man kom udmattet og forfrossen hjem fra marken eller fabrikken, og havde behov for at skovle en masse kalorier i sig. Kombiner de kaloriebugnende retter med timelange møder og anden stillesiddende aktivitet, og pludselig bliver december til et kalorieorgie, der nærmest kaster fedtet på kroppen. Med lidt omtanke og justeringer behøver du dog ikke ramme det nye år fed og formforladt. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at have en festlig julemåned, uden at der efterfølgende skal afregnes ved kasse et. Det eneste du behøver gøre er at justere din adfærd omkring nogle af julens værste kaloriesynder

De seks værste julesynder (udover sidespring og spirituskørsel), og deres sunde alternativer kommer her:

Andesteg
Lad dig ikke narre af, at kylling og kalkun høster masser af hæder for kombinationen af store mængder protein og minimale mængder fedt. Andestegen er nemlig helt anderledes fed. Det er især under skindet, at fedtet ligger i store klumper.

Det sunde alternativ: En mager flæskesteg, hvor du kasserer fedtkanten og sværen er helt perfekt, for her går lavt fedtindhold og masser af proteiner op i en højere enhed.

Brune kartofler
Tag et nogenlunde sundt produkt og rist det i sukker og fedt. Så er du sikker på at have skabt en usund kaloriebombe af rang.

Det sunde alternativ: Helt almindelige kogte kartofler har en udmærket ernæringsprofil og mæthedsværdi, der gør dem til harmløst fyld på din tallerken. Men pas på sovsen!

Grønlangkål
Kålen er der intet i vejen med. Den sprudler nærmest af sunde stoffer og pryder med rette forsiden på stort set alle mine bøger. Men når du snasker den til med smør og fløde, der bugner af usunde mættede fedtsyrer, så ændres billedet, og du står tilbage med en kaloriebombe af rang.

Det sunde alternativ: Syltet rødkål er rig på immunforsvarsstyrkende stoffer og fordøjelsesfremmende kostfibre. Vælg ideelt set en variant uden tilsat sukker. Det bringer kalorieindholdet helt i bund.

Risalamande
Her er en rigtig dræber, der bugner af mættet fedt og sukker.

Det sunde alternativ: Gem risalamanden til juleaften, og snup en appelsin eller anden frisk frugt ved de øvrige lejligheder. Pas i den forbindelse på frugtsalaten. Frugten er god nok, men sovsen, du vælter hen over, er typisk voldsomt fed og sød.

Lun leverpostej
Sønderhakket indmad, spæk og væde skaber måske nok en velsmagende cocktail. Ernæringsmæssigt er den klassiske leverpostej dog helt i bund, kalorietætheden frygtelig høj og mængden vi spiser – særligt når den er lun og blød – katastrofal.

Det sunde alternativ: Den fede fisk er en fremragende kilde til hjertevenlige n-3 fedtsyrer. Samtidig får du proteiner af højeste kvalitet og sunde vitaminer og mineraler. Hvide sild er det optimale valg, men også karrysilden er lysår bedre end postejen. Bare husk, at det er fisken, ikke sovsen, der er din ven.

Alkohol
Alkohol er en af julens største faldgruber, der slår dobbelt hårdt, fordi den på den ene side bidrager med en masse kalorier, og på den anden side får dig til at glemme de gode kostintentioner. Og vågner du op med bankende tømmermænd koster de flydende udskejelser hurtigt et træningspas, samtidig med at dagens madvalg har det med at blive uhensigtsmæssige.

Det sunde alternativ: Bryd vanen med at drikke igennem, hver gang der er fest. Det kan være en rigtig god idé at understøtte motivationen til afholdenhed ved at tilbyde at være chauffør. Opstil også gerne nogle konkrete regler om at holde dig fra alkohol på hverdage, at slukke tørsten i vand og kun nyde alkohol som smagfuldt supplement til maden, og at nøjes med én alkoholkilde ved festen, f.eks. øl, men ikke snaps og vin.


Læs seneste udgaver

Pleasure anbefaler

Cxense Display
Cxense Display