Blog: Sæt dig et (anderledes) mål for 2018
Alperne ved den fransk/schweiziske grænse byder på fantastiske muligheder for at være aktiv i bjergene. F.eks. som på billedet ved Chamonix i Frankrig.
Foto: Tobias Matthiesen
Fri Af , ,
Motionsblog -

Som træner markerer årsskifter altid en skøn anledning til at ruske op i folk, drive dem ud af vinterhiet, og få aktiveret de energidepoter, der så møjsommeligt er blevet bygget op henover især julen. Vi bliver i denne tid oversvømmet med - velmente - råd og indpisk om, at vi skal sætte os store mål for det nye år. Nytårsforsæt om du vil. Som jeg før har udgydet mig om i dette forum, er jeg ikke den store tilhænger af nytårsforsæt. Motiverende og inspirerende mål kan jo sættes hele året rundt.

Denne blog kommer derfor heller ikke til at handle om den klassiske smøre om at sætte sig et klassisk mål, og hvordan du så kan bruge det til at bygge din træning op over de næste måneder.

Jeg vil i stedet forsøge at inspirere med nogle lidt anderledes mål, der måske kan bringe ny motivation og nogle nye perspektiver ind i din træning over de kommende måneder. Og af den vej sparke ekstra godt liv i dit 2018. Alt baseret på de trends vi oplever mange af vores kunder være drevet af i disse år.

1) Ekspedition

Det behøver bestemt ikke være en vild overlevelsestur gennem Amazonas for at kunne falde i denne kategori. Dybest set dækker den blot over at bevæge sig fra A til B til C til D. Eller hvor mange etaper man nu engang finder passende. Det taler til den indre eventyrer, og det kan gøres mere eller mindre eksotisk. Og enten i løb, gang, på cykel eller noget helt fjerde. Flere og flere steder er det muligt at få transporteret sin bagage mellem overnatningsstederne, hvilket giver endnu mere frihed i de fysiske udfoldelser. Det kan bl.a. lade sig gøre på caminoen i Nordspanien, men mange steder i Europa er der fantastisk smukke og meget velafmærkede ruter kaldet GR (Grande Randonnée). Personligt har jeg fået et rigtig godt øje til GR20 på Korsika, men også i Alperne er der et væld af sublime oplevelser, der venter. Man kan tilrettelægge mere eller mindre ambitiøst, alt efter hvordan man vil transportere og udfordre sig selv, så uanset hvilken form du befinder dig i vil dette helt sikkert hitte!

2) Skyraces / bjergløb

Det boomer voldsomt i disse år at løbe rundt i bjergrige områder, og overalt i Europa er der efterhånden et væld af muligheder for at boltre sig i vanvittig smuk og udfordrende natur. Der findes efterhånden mange løb i Alperne i området omkring den fransk/italiensk/schweiziske grænse, men også i Pyrenæerne, Dolomitterne, det skotske højland, you name it. Mange af disse løb kræver ikke, at man født, opvokset og bare bygget til at forcere klippevægge, men udgør sjove og enestående muligheder for at boltre sig i områder, man måske ikke ellers ville lægge vejen forbi. Find en masse inspiration her: http://www.skyrunnerworldseries.com/2018-calendar/

3) Multisport


Efterhånden, som du måske har fået dyrket én idrætsgren i en del år, kan det være svært at blive ved med at finde nye mål, der sådan rigtig motiverer. Samtidig kan det også være svært at slippe den disciplin, du holder mest af. En oplagt mulighed er derfor at kombinere den med andre discipliner. Ok, indrømmet, jeg vinder nok ikke priser for den idé! Triatlon gjorde sit indtog for en del år siden, og har bestemt også rigtig mange gode elementer i sig. Men selvom du ikke måtte ønske at svømme, cykle, eller løbe, er der masser af muligheder. Disse inkluderer bl.a. swim-runs, hvor du f.eks. svømmer fra ø til ø, og løber henover øerne, altså med en masse skift mellem svømning og løb. Der findes også duathlons (typisk løb & cykling), sågar stævner hvor du kan kombinere stand up paddling (SUP) med cykling og løb. Så mulighederne er mange og bliver kun flere og flere. Udover at give nogle fantastiske oplevelser, giver de dig også muligheden for at stifte bekendtskab med nye træningsformer uden at slippe dine favoritter. Den store variation du får i både træning og til stævnerne, er guld værd for både sundhed og motivation.

Fælles for alle mine forslag til mål for 2018 er at de ikke i samme grad drejer som om tempo og sluttider, som almindelige motionsløb ofte kan ende med. I stedet vil du i langt højere grad kunne blive udfordret på andre og mere alsidige parametre, og få nogle både uforglemmelige og meditative stunder i naturen. Uden øje på tid og tempo, men på omgivelser og dit selskab.

Læs seneste udgaver

Pleasure anbefaler

Cxense Display
Cxense Display