Blog: Stil dig selv de her tre spørgsmål for din sundheds skyld
Søvn er vigtigt, og selvom vi nok alle ved det, så er der rigtig mange mennesker, som ikke får prioriteret den højt nok. Foto: Broste
Fri Af ,
Sundhedsblog - Langt om længe er januar måneds slankehysteri overstået, og vi kan atter begynde at se frem mod de rigtig vigtige ting i livet. Med mindre du slæber rundt på en livvidde, der overstiger sundhedsmyndighedernes grænseværdier (94 cm for mænd og 80 cm for kvinder, og JA, det gælder uanset om du er høj eller lav, ung eller gammel), og derfor bør gøre en indsats målrettet de sundhedsskadelige deller, så gælder det nu om at rette sigtekornet mod andre relevante indsatsområder.

Jeg elsker at vende konkrete sundhedsmål med mine klienter, og bruger derfor en god del af årets første måneder på at drøfte målsætningen for årets øvrige 11 måneder. Med afsæt i dette når vi som regel frem til en konkret handlingsplan, der sikrer, at det ikke blot bliver ved tanken, drømmen og de tomme ord.

Har du overvejet dine sundhedsmål for 2018? Ellers kommer der her lidt inspiration til, hvad de kunne – eller måske rettere burde – omhandle.

Tre konkrete spørgsmål, du må stille dig selv, og handle på for at gøre 2018 til dit stærkeste år:

1. Er jeg for stresset?

Jeg møder hver eneste uge klienter, samarbejdspartnere, venner og kollegaer, der brænder deres lys i begge ender – med en flammekaster! Tiltagende magtesløshed overfor hverdagens udfordringer gør, at hvad der engang var et tåleligt pres begynder at udvikle sig til utålelig stress. Hvor står du henne, og hvad kan du gøre for at ændre ved problemerne – det være sig jobbet, ægteskabet, børnene, helbredet, eller hvad der måtte kaste en mørk skygge hen over din tilværelse?

2. Får jeg en god nats søvn?

Jeg har skrevet om emnet flere gange tidligere herinde på bloggen, men her i 2018 må jeg bare konstatere, at jeg i min vejledning og ude til foredrag møder akkurat lige så mange mennesker, der sejler rundt i dårlige søvnvaner, som i 2017. Selvom søvnen nyder stor bevågenhed i alverdens medier, er det tydeligvis stadig et kæmpe hængeparti. Eftersom dårlig søvn både øger risikoen for (mave)fedme, stress, livsstilssygdomme og mangelfuldt træningsudbytte kan jeg kun opfordre til, at du tilgodeser din indre sovetryne.

3. Får mit immunforsvar, min hjerne og min krop den rette ernæring?

Der er et kæmpe potentiale for sundhedsfremme, restitutionsforbedring, immunforsvarsstyrkelse og intelligensløft gemt i optimale kostvaner. Det, du propper i munden, er på godt og ondt med til at definere, hvem du er, så måske du i år skulle komme i gang med at rydde op i hverdagens kostvaner. Et lille tip er i den forbindelse at kigge nærmere på antiinflammatorisk kost, som er det fundament, som enhver erhvervsmand, idrætsatlet og bare sundhedsinteresseret person i almindelighed, bør basere sin ernæring på.

Hvad du end vil optimere på, så sørg for at sætte handling bag dine overvejelser. Skriv ned, hvad du vil stræbe efter, hvordan du vil gå til værks, og frem for alt hvordan du vil sikre, at det bliver realiseret. Det er min erfaring, at rigtig mange gode intentioner strander på manglende tyngde bag beslutningen, så læg noget energi i de indledende manøvrer. Det lønner sig på den lange bane!

Læs seneste udgaver

Pleasure anbefaler

Cxense Display
Cxense Display