Derfor er cd'en død - Vinylerne "giver os tiden tilbage"
Den gode gamle Compact Disc er død. Men en anden gammel traver er på retur.
Foto: Colourbox
MP3-filer og streamingservices som Spotify, Deezer og Tidal har fået en stor del af skylden for cd'ens død, men det fysiske medie er ikke fortid endnu.

For selvom cd'en er udfordret af de mange digitale musiktjenester, lever dens store fætter, lp'en, i bedste velgående. I hvert fald hvis man ser på salgstal fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI.


"Cd'en er stendød, mens pladespilleren er som genfødt"


Musikselskabernes danske omsætning på cd'er faldt fra 2014 til 2015 med 40,6 pct., og tegner sig nu blot for 13,7 af branchens samlede omsætning, men når det gælder lp'en, er udviklingen en anden.

Her beretter tallene for de seneste tre år om årlige stigninger i musikselskabernes danske lp-omsætning på mellem 40 og 50 pct., og fra 2014 til 2015 steg omsætningen af lp'er med hele 62 pct.

 Med en totalomsætning på 12,4 mio. kr. udgør salget af lp'er stadig kun 2,7 pct. af de danske musikselskabers samlede omsætning. Men faktisk er tallet for 2015 næsten 30 gange så højt som i år 2000, hvor den
samlede omsætning på lp'er lød på kun 417.000 kr.

Det er en udvikling, som er meget interessant, mener man hos den danske hifi-importør, Medlyd.

"CD'en er stendød, mens pladespilleren er som genfødt. Det skyldes naturligvis først og fremmest, at både eksperter og forbrugere for længst har konstateret, at den analoge pladespiller simpelthen lyder bedre end de fleste digitale musikkilder. Og så er pladespilleren nok også lidt en modreaktion i en travl multimedie-tidsalder, hvor vi bliver bombarderet med lyd og billeder, hvor end vi står og går. Pladespilleren giver os med sin manuelle betjening 'tiden tilbage' – sammenlignet med dagens digitale musik, der altid er klar ved fingerspidserne," lyder det fra salgsdirektør i Medlyd, Henrik Peulicke.

 
Henrik Peulicke stiftede i år 2000 Medlyd sammen med forretningspartneren, Bent Sejbæk.

I cd'ens storhedstid var alsidighed et af det kompakte medies helt store styrker. Cd'en fungerede både på stereoanlægget i stuen, og med en discman kunne lyden rykke direkte fra sofaens sweetspot, til lommen og med på farten. Og så var cd'ens brugervenlighed uovertruffen i forhold til både lp'er og kassettebånd, der krævede, at der skulle spoles, afstøves og vendes, når der skulle lyttes til musik.

Selvom vinylplader tilsyneladende er i fuld gang med at vinde noget af det tabte terræn tilbage, kunne noget tyde på, at online musik-streaming har overtaget cd'ens berettigelse.

Således viser de seneste nøgletal fra IFPI, at omsætningen fra musikstreaming steg 26,5 pct. fra 2014 til 2015, og nu tegner sig for 71,3 pct. af de danske musikselskabers samlede omsætning.

Alene streaming-tjenesten Spotify oplevede fra januar 2015 til januar 2016 en stigning i aktive brugere på fra 60 til 100 mio. aktive brugere på globalt plan, viser tal fra den tyske statistikbank, Statista.

  

Læs seneste udgaver