Aprilsnaren der har indtaget verden
Det placeringsbaserede mobilspil Pokemon Go, der er blevet et globalt kæmpehit, begyndte som en aprilsnar.Her ses Sebastian Gluud, Casper Ege, Tobias Grøndahl, Mathias Rask og Emil Møller, der er på jagt efter de virtuelle Pokemons.
Foto: Scanpix
Gadget Af ,
I 2014 afslørede Google "Pokemon Challenge" til Google Maps og inviterede brugerne til at finde og fange de fiktive monstre i programmet. Funktionen var aktiv i en kort periode, før der blev slukket for den.

John Hanke, adm. direktør for Niantic Labs, tog den dog alvorligt.


"Spil, der inkluderer den virkelige verden, kan hjælpe os med at møde nye mennesker og skabe forbindelser i vores hjembyer og rundt om i verden"


Firmaet, der dengang var en del af Google, havde allerede opnået et hit med det placeringsbaserede spil Ingress, og det at kombinere en verden af Pokemon med en sådan spiloplevelse var et åbenlyst næste skridt. Han spurgte Masashi Kawashima, direktør for Asien og Stillehavsregionen ved Niantic, om "det var noget, der kunne gøres i den virkelige verden."

Et socialt fænomen

Efter lanceringen har Pokemon Go grebet folks opmærksomhed ved at blande det særlige ved Pokemon og ved mobilspil. Der findes allerede en generation af fans, der er vokset op med spillekort, videospil og tegnefilm, og som kender alt til historien.

 Med det nye spil bliver spillerne opfordret til at gå på opdagelse i deres fysiske omgivelser med telefonen i hånden for at finde nye karakterer.

"Det her er nok det første smartphonespil, der har affødt et socialt fænomen," siger Hideki Yasuda, analytiker ved Ace Research Institute i Tokyo.

 
Smartphone-spillet Pokemon Go har taget hele verden med storm. Også i Danmark har spillet siden lanceringen vundet stor popularitet.

"Det afgørende element er, at det hele sker på globalt plan. Og Nintendo har bevist, at selskabet stadig kan komme med et hit, der har bred appel og kan tjene penge."

 Nintendo Co. var centrum for bestræbelserne på at introducere Pokemon Go. Et team af udviklere fra Nintendo, Pokemon Co. (som er delvist ejet af Nintendo) og Niantic blev samlet for at skabe spillet.

I 2015 blev Niantic udskilt fra Google med støtte fra Nintendo, Google, Pokemon og andre investorer. Projektet havde fuld støtte fra Satoru Iwata, Nintendos mangeårige direktør, der døde sidste år. Satoru Iwata, der var medvirkende til at få Nintendo på ret køl igen ved at sende hits som det håndholdte Nintendo DS og det bevægelsesbaserede Wii på markedet, havde altid været fortaler for spil, der fik folk til at lette sig fra sofaen og bevæge sig.

 
John Hanke, adm. direktør for Niantic Labs, der sammen med Nintendo står bag Pokemon Go.

Selv om Pokemon Go er gratis at downloade, kan folk forbedre deres præstation i spillet ved at købe såkaldte "Pokeballs" og andre genstande, der gør det nemmere for spillerne at finde og fange Pokemon. Det bidrog til at styrke Nintendos aktier med mere end 50 pct. efter lanceringen, hvor spillet fik sin debut i USA, Australien og New Zealand og skød til tops på listerne over downloads.

 Niantic var allerede bekendt med udfordringerne ved at skabe en app, der kombinerer steder i den virkelige verden med selve spiloplevelsen, efter at selskabet opnåede flere end 14 mio. downloads af Ingress. Et spil, der bliver spillet i flere end 200 lande, og kræver af spillerne, at de bevæger sig gennem større og mindre byer for at fange "portaler" ved seværdigheder såsom offentlige kunstinstitutioner eller monumenter. Den samme idé er blevet anvendt til Pokemon Go.

Selv før selskabet blev udskilt fra Google, blev Niantic stiftet som en international opstartsvirksomhed af John Hanke, der kom til Google i 2004, efter han solgte kortlægningsselskabet Keyhole Inc., som han havde stiftet, til søgemaskinegiganten.

 

Keyhole Inc. blev senere til Google Earth, og den grundlæggende teknologi blev brugt til Google Maps og andre placeringsbaserede produkter fra internetselskabet.

Vil udviske linjerne

Niantic indhentede så meget som 30 mio. dollar i sin første finansieringsrunde efter udskillelsen fra Google sidste år.

Tidligere i år skitserede John Hanke skriftligt sine ambitioner for virksomheden og forudsagde, at ny software og hardware snart vil dukke op, der vil "udviske linjerne mellem spil, biograffilm, apps, sundhed og endda navigation og handel."

Det har også en slående lighed med Satoru Iwatas vision.

"Nu, hvor jeg kigger på Pokemon Go og videre derfra, er jeg lige så begejstret, som jeg var den allerførste dag, i forhold til hvordan idéen om spil, der inkluderer den virkelige verden, kan hjælpe os med at møde nye mennesker og skabe forbindelser i vores hjembyer og rundt om i verden og samtidig give os et skub til at forblive aktive og udforske de mindre betrådte stier – i vores baghave og til tider langt væk derfra," skrev John Hanke.

  

Læs seneste udgaver