Prins Henriks vin er et hit hos kineserne
Prins Henrik har primært været i Kina for at genåbne den nye SAS-rute fra København til Shanghai. Derudover benyttede han lejligheden til at besøge danske virksomheder, der ligesom han selv forsøger at sælge luksusvarer i Kina. Her en frokost hos Jakob Je
Gourmet Af ,
Prins Henrik er i denne uge i Shanghai for at genåbne SAS-ruten og promovere dansk design. Kinesernes sans for luksus er også blevet en gevinst for den kongelige vinproducent. Mens danskerne i mange år rynkede på næsen af vinen fra Chateau de Cayx, har kineserne ikke været længe om at tage prinsgemalens vin til sig. Det blev sidste år til 60.000 flasker, hvilket er op mod halvdelen af den årlige produktion på det kongelige vinslot i Cahors. I modsætning til mange i Danmark, der ligefrem har kaldt den rævepis, så syntes Christophe Dai med det samme, det var en dejlig vin "Man må sige, at det går glimrende for et lille slot som mit. Hidtil har de mest eftertragtede vine i Kina været de kendte fra bourgogne og bordeaux, men det har vist sig, at der også er et marked – en niche – for ukendte luksuriøse vine som mine. Og her var jeg heldig at komme i kontakt med en kinesisk vinhandler, Christophe Dai, der kunne se de gode muligheder i at sælge kongelig vin," fortæller prins Henrik, mens han nipper til en af sine egne produktioner.

"I modsætning til mange i Danmark, der ikke har brudt sig om min vin og ligefrem kaldt den rævepis, så syntes Christophe Dai med det samme, det var en dejlig vin og var sikker på, at der ville være salg i så excellent en vare," siger prinsgemalen og slår en høj latter op.

Læs også:
Bedårende Bourgogner til bøffen
Lad det riesle køligt...
Alkoholisk fix for en hel generation

12 forhandlere

Det er godt to år siden, han selv var med til lancere den kongelige franske vin i en eksklusiv vinforretning i Wenzhou i det sydlige Shanghai. Siden da har importøren Dai givet eksklusivitet til i alt 12 forhandlere i og omkring Shanghai – og til næste år vil man også kunne købe vinen i Beijing. Men som prinsgemalen understreger, er der ikke tale om almindelige vinforretninger, men særlige butikker, der nærmest har karakter af eksklusive vinklubber.

"Jeg er tilfreds med, hvordan det går, for der er mange konkurrenter. Og så er det kinesiske marked svært at operere i, fordi man skal passe vældig meget på, at der ikke er nogle andre, der går hen og stjæler ens navn og tager ens varemærke," siger prinsgemalen.



"Der findes så mange kopivarer her i Kina – falske Rolex eller falske Chanel-produkter. Det er derfor, jeg ikke vil have min vin solgt i en almindelig butik, det er for at undgå, at den bliver kopieret – altså at der bliver lavet en falsk vin, der bærer mit navn."

Jo dyrere jo bedre

Kina er stadig et relativt nyt vinmarked og har været kendetegnet ved, at rige kinesere udelukkende har kigget efter prisen, når de skulle købe vin. Jo dyrere – desto bedre, og som prinsgemalen påpeger, er det den samme tendens, der præger andre nyrige:

"Jeg har selv oplevet det med en russer, der kom ind på en dyr restaurant i Cannes. Han spurgte: "Hvad er Deres bedste ret? Coq au vin, svarede værten. Hvad er så Deres bedste og dyreste vin? Chateau Yquem – og det er jo altså en sauterne, en af verdens bedste vine," siger prins Henrik og slår opgivende ud med armene: Det er nu, jeg og de andre skal sælge vores franske vine. For om 10 år er det måske allerede for sent, da kan de selv "Det kan man jo ikke – en sød sauterne til coq au vin. Men jeg tror, det vil blive stadig mere sjældent at opleve kinesere på den måde. De er begyndt at udvikle deres sans for kvalitet og smag og vil ligesom europæerne begynde at lave klubber og tale om vin," forudser prinsgemalen. Det er ingen hemmelighed, at prins Henrik er dybt fascineret af Kina og besøger landet så ofte som muligt – helst en gang om året. Og han har tydeligvis også respekt for kineserne – og tiltro til Kina som et fremtidigt vinland.

"Kina er så stort, at landet har alle slags klima- og jordbundsforhold, så der findes givetvis egnede områder til vindyrkning. Det ser vi allerede i provinser som Shandong og Hunan. Og så er kineserne også begyndt at hidkalde f.eks. franske eksperter som rådgivere, som kan lære dem at plante og dyrke vin," siger Prinsgemalen og tilføjer med et glimt i øjet:

"Så det er nu, jeg og de andre skal sælge vores franske vine. For om 10 år er det måske allerede for sent, da kan de selv."

Læs også:
Iværksætter bag ny dansk akvavit i særklasse
Vinlegenden der kom stærkt igen
En gammel vinkæmpe vågner

.

Læs seneste udgaver

Cxense Display
Cxense Display