Hun bruger en formue for de rige
D'Angleterres personal shopper, Christina Wedel, på vej ud fra modeskaberen Stasias butik med en gallakjole, hun har valgt til en af hotellets kunder.
Foto: Henrik Adamsen
Portræt Af
At have en personal shopper lyder som en luksus, der kun hører til i de superriges verden. Dem er der også nogle stykker af blandt Christina Wedels kunder.

Hun er nemlig det københavnske luksus hotel d'Angleterres personal shopper og hun afslører i denne portrætsamtale med Pleasure.dk, at det langt fra kun er millionøser og oliesheiker, hun shopper for. Et miks af businessdrive og personlig glamour har gjort hende til en vigtig player Inden mødet med kvinden med et af landets mest glamourøse job, har Pleasure.dk fået udleveret det samme kort, som alle, der beder om en personal shopper, får hos hotellets consièrge.

"Your Personal Shopper" står det med slyngede, bløde bogstaver på hotellets karakteristiske visitkort i sort og guld.

Først når man vender kortet om kan man se, at shopperen hedder Christina Wedel. Bogstaverne er stadig trykt i guld, men baggrunden er hvidt og skriften neutral og af den type, man bruger i forretningsbreve.

Læs også: Hot lingeri til den kolde tid


"Jeg elsker hoteller med klasse og historie", siger Christina, som ses her på d'Angleterres imponerende trappe.

Shoppe i luksusland

Signalet er ikke til at tage fejl af. Vi er stadig i luksusland, men nu er det forretning, der gælder. At booke en personal shopper handler nemlig kun i sjældne tilfælde om ren forkælelse – og i endnu sjældnere tilfælde om at flashe sin rigdom, sådan som vi oplevede det under Madoff-æraen.

De, der i dag hyrer en personal shopper, gør det først og fremmest for at få en kompetent rådgivning. Christinas job er en del af hotellets consièrge service. Hendes opgave er at vejlede de gæster, der ønsker at kvalitetsshoppe og samtidig opleve den mere glamourøse side af byen. Og her har hotellet, som headhuntede Christina til jobbet, ramt plet. Man kan godt sige, at jeg kom ind lidt ad bagdøren Christina Wedel virker nemlig som skabt til jobbet. Hun er, i kraft af sin talent og kompetence, en af de mest eftertragtede stylister i Danmark, og hendes miks af businessdrive og personlig glamour har gjort hende til en vigtig player på den danske mode-, media- og filmscene.

Efter at Christina som stylist og make up-artist i en årrække havde gjort modeller og kendisser uimodståelige inden de betrådte catwalkene og de røde løbere, blev hun selv for nogle år siden en af de kendte da hun tonede frem på skærmene som en af kræfterne bag TV2 Zulu's Modepatruljen.

Hun har også skrevet bogen "Hvad klæder mig?" og den, samt hendes blog, har gjort hende til lidt af en guru.


Georg Jensens Pavé Fusion ring er en af de luksusting, som topper shoppeønskerne hos hotellets gæster. Ringen består af dele, som kan sættes sammen. De kan være af hvid eller rødguld og diamanter. Hvert led koster 29.000 kr. Som set her på billedet er prisen tæt på 100.000 kr.

Ind ad bagdøren

"Du er uddannet som teatersminkør i London. Hvordan kom du ind i det med styling og shopping?", spørger Pleasure.dk

"Man kan godt sige, at jeg kom ind lidt ad bagdøren. Jeg var vant til fra min tid i London, at man ved en fotosession bookede både en make up artist og en stylist. Jeg lærte meget hurtigt, at det gør man ikke i Danmark. Da jeg for nogle år tilbage begyndte at arbejde for danske modemagasiner, var det en selvfølge, at man, udover make up, også skulle tage sig af både hår og styling," ler Christina.

"Kan du bruge dine erfaringer som stylist i dit nye job som personal shopper?"
, vil vi vide.

"Man lærer jo i den metier, at alt tøj grundlæggende handler om følelser og psykologi. Jeg har desuden den holdning, at tøj også er værktøj. Vi ved jo alle hvordan det kan ende, hvis man bruger det forkerte værktøj. Det er derfor ikke alene en del af mit job, men også en pligt at vælge det bedste for kunden. Det, jeg laver, skal gøre en forskel, det skal have en kant, og så bliver sådan et job anderledes krævende og sjovt, end bare at tage ud og shoppe," pointerer Christina.


Ole Ydes superluksuriøse butik et stenkast fra hotellet er en af hovedleverandørerne når millionøsegarderoben skal suppleres med nyt fra Danmark.

Mænd er usikre

"Er der en forskel at shoppe for kvinder, end at shoppe for mænd?".

"Det er igen et spørgsmål om psykologi. Generelt går kvinder efter det forførende, mens billedet er mere broget hos mænd. De fleste af dem er nemlig dybt usikre i deres valg og de skal have vejledning. Dette har givet mig en ide om at lave en bog specielt om mænd og shopping," ler Christina, der for ikke så længe siden måtte pakke en kuffert for en af gæsterne. Namedropping det sidste, man skal forvente fra Christina "Manden skulle på forretningsrejse i et land, hvor det med dresskoder var meget vigtigt. Jeg fik udleveret en liste over alt det, han skulle til, møder, middage, entertainment, og så gik jeg i gang," siger Christina uden at røbe, hvilket land manden skulle til.

Diskretion er alfa og omega i en personal shoppers univers og selv om d'Angleterre er kendt for at være de kendte og de megariges foretrukne hotel, er namedropping det sidste, man skal forvente fra Christina.


Butik Bindesbøll på St. Kongensgade er et andet af hotelgæsternes yndlingsshoppe-steder. Armani er et hit.

Hun kan dog fortælle, at der blandt hendes kunder findes en velhavende amerikansk dame, hvis hus uden for Boston næsten udelukkende er indrettet med dansk design.

"Hun havde dyrket sin passion i 30 år, men havde aldrig selv været i Danmark. Inden hun kom, sendte hun mig en kasse med bøger om danske designere med referencerne omhyggeligt noteret på små sedler," fortæller Christina. Vi måtte til London. Han ville ikke ligne alle andre Den amerikanske designelsker hørte til dem, der bookede Christina for en dag. Dette levnede tid til, foruden shopping, også at besøge et par typisk danske hjem.

"Vi kalder på d'Angleterre disse bookninger for "shopping med oplevelser" og dem er der rigtigt rift om," stråler Christina for hvem jobbet på byens mest luksuriøse hotel også er opfyldelsen af en drøm.

"Jeg har altid været enormt betaget af de gamle, glamourøse hotelpaladser som dem i Monte Carlo f.eks. d'Angleterre er det eneste, vi har herhjemme i denne kategori. Det er et hotel med historie og klasse, og jeg føler mig altid lidt som i en film, når jeg skal ind og drikke te med en kunde, mens vi planlægger shoppingen," smiler Christina.

Tolv hurtige til Christina:

1. "Kendte du noget til jobbet som personal shopping før du blev headhuntet eller måtte du starte fra scratch?"
-Jeg har været med i Modepatruljen på TV2 Zulu. Det er personal shopping når man styler for folk på tv og film, så det var ikke nyt. Jeg kendte også til jobbet fra USA.

2. "Kan du nævne nogle af de kompetencer, som er must for en personal shopper?"
- Overblik. Serviceorienteret. Psykisk overskud. Mennesketække. Netværk.

3. "Har du oplevet, at en kunde har haft nogle shoppeønsker, som ikke kunne opfyldes i København?"
- Skræddersyede habitter. Vi måtte til London. Han ville ikke ligne alle andre.

4. "Kan du give et eksempel på helt vildt luksus, en kunde har haft et ønske om?"
- Håndsyede sko fra London. Tager et år og koster 30.000 kr.

5. "Har du haft celebrities og stjerner blandt dine kunder?"
- Ja, og deres navne er totalt hemmelige.

6. "Hvad står øverst på listen, når dine velhavene kunder sender dig i byen?"
- Smykker, ure, tøj. Jeg sender dem ofte videre til kompetente folk, når det er møbler.

7. "Går kunderne efter specifikt danske produkter eller er de ligeglade, bare det er luksuriøst"
- Meget ofte dansk, og jeg gør et stort benarbejde for at skubbe kunderne i den retning. Vi skal jo støtte vore egne, dygtige folk.

8. "Sker der, at du også fungerer som stylist for kunderne?"
- Det gør jeg meget tit. Jeg er også blevet kaldet til et værelse for at ordne make up inden en middag eller en fest. Det er jo normalt i udlandet.

9. "Er det sket, at du er blevet sendt til Paris, London eller en anden by for at shoppe?"
- Ja, oftest London. Jeg tager også gerne til New York, nem by og dejlig at handle i.

10. "Har du tid til at dyrke dine andre aktiviteter ved siden af dit job?"
- Jeg tager maximum tre shoppingdage om ugen. Jeg bruger meget energi og jeg vil gerne være lige god hver gang. Jeg laver stadig film og passer min blog. Jeg elsker at lave mange forskellige ting.

11. "Hvad er du i gang med lige nu?"
- Jeg har lige stået for kostumerne i Ole Christian Madsens ny film, Superclassico, som er optaget i Argentina med Paprika Steen og Anders Bertelsen. Meget dejlig opgave. Jeg skriver også for magasinet LOOK og Nyt Syn.

12. "Hvilke planer har du for den nærmeste fremtid?"
- Min veninde Line og jeg er i gang med en fotopakke for forretningsfolk, hvor jeg styler og sminker. Hun tager billederne. Det bliver meget corporate og cool. Jeg laver også make up kurser for forretningskvinder.

Læs også:
Overklassen vender stærkt tilbage med rekordkøb
Fra guldbarre til drøm i 18 karat
Bikini-pigen 2010 - Vild men tækkelig
.

Læs seneste udgaver