"Var det her nu også en god idé?" - I Red Bull-milliardærens undervandsfly
Deepflight-ubåden er den ultimative gadget for dem, der vil på undervandseventyr i luksusklassen. Ubåden koster 11 mio. kr. og kan nå ned til 120 meters dybde. Følg med Børsen ned under havets overflade.
Rejser Af
"Det var hyggeligt at møde dig," siger en af tilskuerne på kajen og griner, mens jeg står på vingen af den avancerede undervandsbåd, Deepflight Super Falcon Mark II, på vej ned mod en uvis skæbne cirka 30 meter under havets overflade.

Min puls banker af sted - var det her nu også en god idé?

"Undervandspiloten bruger revet som pejlemærke, og han ved præcis, hvornår vi er halvvejs, og det er tid til at vende om igen"


Men kort efter forstummer alle lydene, da låget til omverdenen bliver lukket i. Der er kun plads til to personer nede i selve ubåden, og vi sidder opdelt under hver vores kuppel.

 
Deepflights undervandsfly - eller rettere ubåd - er et stykke legetøj i den absolutte luksuskategori. På verdensplan er der indtil nu kun solgt tre styk af modellen. Prisen ligger også i den noget pebrede ende med en stykpris på 1,7 mio. dollar - godt 11 mio. kr. En tur med ubåden er dog inkluderet i et ophold på Laucala Island - luksusresortet, der ejes af Red Bull-bagmanden Dietrich Mateschitz.

Min undervandspilot, Gordon Wakeham, har - foruden 25 års erfaring med dykning- afprøvet undervandsbåden over 100 gange i løbet af det sidste år.

 "Og den kommer altid selv op til overfladen igen, hvis batterierne dør, eller hvis den eksempelvis rammer et rev," forsikrer han, inden vi sejler ud på havet, der omringer det luksuriøse ferieresort Laucala Island på Fiji.

En tur med "undervandsflyet" er altid inkluderet i villaprisen på palmeøen, men det er ikke så meget, man ser til palmerne, når først man dykker ned med Deepflight.

 
Der findes f.eks. kun tre eksemplarer af ubåden i verden, mens alle luksusresorter burde have den slags legetøj til gæsterne. Men ubåden koster 11 mio. kr., så det sætter jo en naturlig grænse.

Trods de beroligende ord fra piloten, tjekker jeg alligevel, hvordan man ved hjælp af et joystik kan styre båden op til overfladen igen.

 Ubåden ligner et lille fly, og det er egentlig også tankegangen. I modsætning til en gammeldags ubåd, der synker mod bunden, så er denne model bygget til at kunne "flyve" under havets overflade.

Deep Flight-modellen er således i stand til at tilbagelægge en afstand på cirka to kilometer i løbet af de 40 minutter, som en tur normalt tager.

 

Vi er ikke nået langt ud, før vi dykker ned under vandet, og det er en overvældende fornemmelse at svæve over koralrevene på havbunden, mens man sidder trygt og tørt med fri udsigt til forestillingen.

 "Kan du se skildpadden?," spørger Gordon Wakeham, der kommunikerer med mig ved hjælp af et internt samtaleanlæg.

Den er god nok. Ikke langt fra ubåden spotter jeg en havskildpadde, der opholder sig på et plateau af koralrev. Og lidt efter dukker flere op langs ruten, ligesom eksotiske fisk svømmer tæt forbi ruden.

 

Der er et kompas i undervandsflyet, men ikke noget navigationssystem, så undervandspiloten bruger revet som pejlemærke, og han ved præcis, hvornår vi er halvvejs, og det er tid til at vende om igen.

Hernede under vandets overflade kan man skimte solen for oven, mens vi fortsætter langs det blågrumsede dyb, og jeg prøver at rumme alle indtrykkene, inden overfladen alt for hurtigt venter mig igen. Heldigvis varmer solen, og Fiji venter stadig lige inde på strandbredden.

  

Læs seneste udgaver