På Seychellerne som en sheik - til 60.000 kr i døgnet
Hvis man som gæst på Four Seasons i Seychellerne reserverer en treværelses suite, følger der privat pool og en ganske fin udsigt med i købet.
Rejser Af
Det meste kan lade sig gøre, når man bor i den ypperste luksus på Seychellerne. Men bag kulisserne er det mindre problemfrit at opfylde ønskerne fra nogle af verdens allerrigeste

Klokken er halv to om natten, da det ringer på døren ind til min bungalow. Jeg sætter mig forbløffet op i den gigantiske seng. I det blege spøgelseslys fra fuldmånen virker rummet næsten større end i dagslys.

 En månestribe flimrer hen over havet derude og fortsætter ned i min private terrassepool, som jeg næsten lige er kommet op fra efter at have kølet ned, mens fredelige frugtflagermus tegnede batman-silhuetter mod himlen flankeret af palmetræer, der raslede svagt i nattevinden.

"Velkommen til en verden, hvor en cigarklipper naturligvis er noget, man kan få bragt til sit værelse midt om natten"

Det ringer på igen.

"Ja?" svarer jeg lige dele forundret og foruroliget.

"Room service. Vi har den cigarklipper, De har bestilt."

"Øh, undskyld, men jeg har ikke bestilt en cigarklipper."

Der er et øjebliks stilhed.

"Så må De meget undskylde, frue. Det sker desværre, at nogle af gæsterne bytter om på tallene i deres værelsesnumre. Undskyld igen. Sov godt."

 
De fleste villaer på The Four Seasons er bygget op i smukke træmaterialer, og der følger selvfølgelig en privat butler med.

Velkommen til en verden, hvor en cigarklipper naturligvis er noget, man kan få bragt til sit værelse midt om natten.

Seychellerne er på mere end én måde de riges legeplads, og intet andet sted mærkes det tydeligere end på ørigets absolutte tophoteller.

Det er steder, hvor de dyreste, ordinære villaer – for så vidt at ordet ordinær overhovedet giver mening her – løber op i 10.000 kr. eller mere for en nat, mens man skal kunne lægge over 60.000 kr. i døgnet for en af de bedste villaer med flere soveværelser og egen butler tilknyttet.

 
Der er forskel på folk, der rejser. De vestlige gæster på Seychellerne foretrækker havudsigt, mens gæster fra f.eks. Dubai helst vil bo omgivet af grønt.
-Foto: Susanne Sayers

Livet bag murene

På to af øens elitehoteller, The Four Seasons på hovedøen Mahe og Raffles på den lidt mindre ø Praslin, får jeg et indblik i livet, som leves her.

Men også i den linedans det er at stille så mange af verdens rigeste tilfredse.

Gæsterne kommer fra forskellige kulturer med meget forskellige forventninger.

 Nogle bliver fortørnede, hvis personalet ikke holder en samtale i gang, for andre er det uprofessionelt og uønsket, hvis personalet gør sig bemærket.

Derfor er det op til de ansatte lynhurtigt at vurdere, hvilken type de har med at gøre. Til gengæld kan der være uventede oplevelser, fortæller en af de ansatte, som er ansvarlig for blandt andet dykkeraktiviteterne på stranden ved Raffles.

"Du siger, du er fra Danmark. Der har jeg også været," siger han med et smil, der matcher tropestrandens hvide sand.

"En af gæsterne havde sit eget firma i Esbjerg, og han var meget begejstret og inviterede mig til Danmark med alt betalt," fortæller han, men afslører ikke, hvem den gavmilde dansker var.

Diskretion hører jo også med til at være ansat på et femstjernet hotel.

 
Raffles Hotel har en fælles infinitypool, mens de mere eksklusive villaer med egen pool ligger tilbagetrukket op langs skrænten.
-Foto: Susanne Sayers

Ikke mindst velhavende arabere har fundet vej til øerne, og særligt De Forenede Arabiske Emirater har investeret massivt – også i luksushotellerne.

 Kinesere og japanere er ligeledes blandt de hyppige gæster, hvad der afspejler sig i de overdådige morgenbuffeter, hvor dim sum, nudelsupper og andre asiatiske specialiteter har lige så meget plads som det traditionelle vestlige udbud af brød, yoghurt, pandekager, æg, frugt osv.

Så mens villaerne med panorama udsigt over hav og strand hitter hos det vestlige publikum, foretrækker de mellemøstlige gæster de villaer, som er omgivet af tropisk vegetation og fuldstændig private.

En hær af tjenere

Fælles for dem alle er, at de med et tryk på en telefon har adgang til en sand hær af tjenende ånder. Der er mindst tre-fire ansatte for hver gæst.

 På Raffles fortæller Birgit Neuhaus, som til daglig er chef for receptionen og varetager kontakten med gæsterne, at det med at få de rigtige ansatte kan være lidt af en udfordring på Seychellerne.

På et femstjernet hotel skal servicen være upåklagelig. Der må til den pris, som gæsterne betaler, simpelthen ikke være smuttere.

Men der er grænser for, hvor mange egnede ansatte, tophotellerne kan finde i et ørige, der ikke tæller mere end 90.000 mennesker.

 
Det er som regel dette syn, de fleste rejser til Seychellerne efter: De lange, smukke sandstrande med turkisblå vand.
- Foto: Susanne Sayers

Imidlertid kan de ikke bare hyre ind udefra. I forvejen er der knurren over de knap 14.000 tilflyttere, fordi de er med til at drive priserne på ejendomme op og ifølge kritikerne bestemmer for meget.

Sloganet "Sesel pou Seselwa" – Seychellerne for seychelloiserne – både ser og hører man rundt omkring, og regeringen kræver, at mindst 70 pct. af de ansatte på hotellerne er lokale.

 Den balancegang mærker man dog ikke noget til som gæst. Her er man i en potentielt ubekymret verden, hvor det meste kan lade sig gøre.

Der er luksusspa og ditto massage, et væld af aktiviteter og umådeligt smukke omgivelser, og orker man ikke at gå op og ned ad de meget stejle bakker, er det bare at bestille en buggy.

Vil man hellere over til en anden ø, kan man blot bestille en båd eller få arrangeret helikopter. Det gælder bare om at spørge – og betale.

Men måske er det omhuen for de mindste, uventede detaljer, som er den virkelige lakmusprøve. Såsom yogamåtten, malerblokken og strandtasken på værelset. Eller at kunne levere en cigarklipper midt om natten. Gad vide, om de nogensinde fandt frem til den rette modtager.

  

Læs seneste udgaver

Cxense Display
Cxense Display