Ind i SAS nye superfly: Netflix og USB-porte til hele kabinen
Sol Viking er navnet på SAS' fabriksnye Airbus A320neo, der med lynhurtigt wifi og øget komfort skal tage kampen op med bl.a. Norwegian i Europa. Klik dig ind i flyet i billedserien gennem linket i artiklen.
Foto: Tom Okke og PR
Rejser Af
Dér står hun så. I en iskold hangar på Arlanda Lufthavn nær Stockholm. Hun er 37,6 meter lang og 11,8 meter høj. Og så hedder hun noget så eksotisk som Sol Viking.

Det er selvfølgelig flyselskabet SAS' seneste, store investering – en fuldstændig fabriksny Airbus A320neo. Fremtidens fly, intet mindre.

 Sådan lyder det i hvert fald fra de mange SAS-chefer, der er mødt op for at fejre leverancen af det første af i alt 30 fly af denne type.

SAS har bestilt og får leveret de mange fly fra i år og de næste fire år frem.

"SAS lover internet så hurtigt, at man kan streame sin favoritserie på Netflix, mens man flyver"

Det første kom i går, senere på året følger yderligere tre, mens næste år bliver helt ekstraordinært med hele 11 nye fly til flåden.


 
Sol Viking er navnet på SAS' nye Airbus A320neo, der blev præsenteret for den samlede, europæiske presse i en iskold hangar i Arlanda-lufthavnen nær Stockholm.

"Det er en stor og dyr leverance for os, så det er klart, at det er en dag, vi virkelig fejrer. Det er trods alt ikke hver dag, vi i SAS får helt nye fly," siger Lars Sandahl Sørensen, SAS' koncerndriftsdirektør og eneste dansker i SAS-toppen.

 Han er sammen med SAS' øverste chef, svenske Rickard Gustafsson, mødt op foran den samlede, indbudte presse for at slå på tromme for det fly, som man fra SAS' side tror kan være afgørende i den benhårde konkurrence om kunderne.

"Netop konkurrencen er helt enorm i flybranchen, og det gør den jo så utrolig spændende," siger Lars Sandahl Sørensen, der er overbevist om, at netop med A320neo får SAS et fly, der er rustet til at stå imod konkurrencen fra f.eks. Norwegian, der år efter år haler ind på det danske netværksselskab.

Så spørgsmålet er selvfølgelig, hvad det egentlig er, der gør A320neo til noget særligt? Hvorfor har selskabet netop investeret i denne flytype fra den paneuropæiske producent?

Svaret er enkelt: Det handler om penge.

A320neo er billigere i drift end mange af de andre, sammenlignelige flytyper. Faktisk er det er mellem 15-20 pct. mere brændstofeffektivt, og det er noget, man forstå i en hårdt presset flybranche.
 
De såkaldte sharklets længst ude på vingen er sammen med motoren med til at gøre SAS' nye Airbus A320neo til et mere brændstofeffektivt fly. Alene sharkelts reducerer forbruget med 2-3 pct.

Men brændstof gør det ikke alene, og da slet ikke set fra kundesiden. Derfor har man fra SAS' side også investeret i yderligere komfort, så der i A320neo bl.a. er bedre benplads, blødere sæder samt lynhurtigt wifi – SAS lover internet så hurtigt, at man kan streame sin favoritserie på Netflix, mens man flyver – og dertil usb-stik i hvert enkelt sæde, så man kan lade sin mobil eller tablet op i luften.

 "Vi synes ikke, der før har været gode nok løsninger på wifi til fly, men det kommer der nu, og det er planen, at samtlige SAS-fly om halvandet år kan tilbyde et af markedets bedste wifi om bord," siger Lars Sandahl Sørensen og tilføjer, at wifi bliver inkluderet i prisen for rejsende på SAS Plus samt for alle med et medlemskab af SAS' eget loyalitetsprogram, Eurobonus.

Alle andre kan tilkøbe wifi om bord.


"Vi har en forretningsmodel, hvor vi tror på, at folk gerne vil betale lidt ekstra for en mere behagelig rejseoplevelse"

"Det handler om at øge komforten, mens man er på farten. Og da hører wifi med. For SAS handler det generelt om at servicere den frekvente rejsende, som ofte sidder i et fly eller er på vej gennem en lufthavn. Oplevelsen skal være så let og smidig som mulig," lyder det fra Lars Sandahl Sørensen, der erkender, at SAS hverken kan eller vil konkurrere på prisen alene.
 
De nyindrettede kabiner på SAS' mellemdistancefly har bl.a. moodlight, der kan justeres alt efter tidspunktet på døgnet. Kabinen er desuden indrettet med nye, blødere Recaro-sæder, der alle har installeret usb-stik til opladning af f.eks. mobiltelefoner eller tablets.

"Vi har en forretningsmodel, hvor vi tror på, at folk gerne vil betale lidt ekstra for en mere behagelig rejseoplevelse. Det kan f.eks. være med adgang til en særlig SAS fast track i lufthavnen, adgang til lounges eller en meget enkel og fleksibel bookingmodel, der gør det let at om ombooke eller ændre sin afgang, så det passer præcis til den enkeltes behov."


  

Læs seneste udgaver