Topløs turbostorm fra Sverige
Foto: Ole Joern/Red Star Photo
Bilen Af
De topløse topmodeller fra Volvo og Saab byder på god stil og masser af turbokræfter.

Klaptag eller kaleche? 230 eller 255 hestekræfter? Coupé eller Cabriolet?

Det er nogle af livets hårde valg, hvis man går efter topmodellerne fra Volvo og Saab. Resten er et spørgsmål om stil, som de to elegante svenskere altid har haft indbygget på deres egen kølige, Bergmann'ske måde i cabriolet-modellerne.

Volvo C70 kører ind i sin tredje sæson med et udseende, der bare holder

Saab 9-3 Cabriolet har til denne sæson fået en ansigtsløftning som resten af 9-3-familien, der primært tegnes af en meget markant front med gode alu-detaljer og »muslingeskal-design« på motorhjelmen, der rækker ud over siderne.

Saab holder fast i den klassiske kalechebil og byder på udmærkede pladsforhold for både bagsædepassagerer og bagage. Den testede topmodel her kører med en 2,8-liters V6 turbomotor, som yder 255 hestekræfter og er koblet til et sekstrins automatgear.

Volvo C70 kører ind i sin tredje sæson med et udseende, der bare holder. Det gælder især med taget på, som – trods den tidlige sommer – jo desværre er den måde, vi primært oplever cabriolet'er på på vores breddegrader.

Interiøret er stilrent med den »svævende« midterkonsol i aluminum

Ifølge det italienske designhus Pininfarina, som har slået stregerne, begyndte man simpelthen med at tegne en smuk coupé og gik derefter i gang med foldetaget. Det er en avanceret tre-delt løsning med lækker mekanisk funktion, og det er værd at bemærke, at Volvo faktisk er den letteste af de to trods sit klaptag.

Interiøret er stilrent med den »svævende« midterkonsol i aluminum, der også kendes fra S40/V50, og her virker den væsentligt yngre end det lidt tunge indtryk i Saab'ens kabine.

Ingen af de to vinder priser for køredynamik, for høj vægt og automatgear tager den sportslige brod af de mange kræfter. Men det er solidt, svensk arbejde uden overraskelser, hvor hovedvægten er lagt på komfortabel, afslappet kørsel med stort kraftoverskud.

Sikkerheden er i top – også for Saab'en, for selvom det efterhånden er en ældre model, har den scoret fem stjerner i kollisionstest hos Euro NCAP. Der er endnu ikke offentliggjort resultater for Volvo'en, der i øvrigt har gardinairbags som noget helt unikt for en cabriolet.

Indgangsbilletten til en Saab 9-3 Cabriolet koster cirka 590.000 kr., mens man kan stige ombord i en Volvo C70 fra cirka 600.000 kr. '

Første gang offentliggjort i Børsen Weekend fredag den 16. maj 2008

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�