Her er Saabs nye klassiker
Foto: Red Star Photo
Bilen Af
Den matsorte satan står og venter med et drillende Mona Lisa-smil på sin fyldige frontspoiler.

Elegante gråsorte 19 tommer fælge i titaniumlook distraherer så voldsomt, at jeg næsten glemmer at stige ind, og det stilrene Stealth-look får det til at kilde alle de rigtige steder. Saab Turbo X er kærlighed ved første blik. Og ligesom når det lykkes i livet, er det også kærlighed ved sidste blik, da jeg må sige farvel igen.

Er du Saab-fan i hjertet, må du se at komme til lommerne. Nyd livet og glem afskrivningen. Turbo X er alligevel en bil, du vil beholde

"One of two thousand" står der på et lille metalskilt på instrumentbordet i det klassiske stejle cockpitdesign. Fulgt af et "Ready for take off" i displayet, da jeg drejer nøglen.

Den sidder selvfølgelig bag gearstangen mellem sæderne. Selvom man ikke længere skal sætte i bakgear for at få nøglen ud, er det stadig en tryg lille detalje for menigheden.

Turbo X er ikke bare den kraftigste Saab nogensinde. Det er også den, der går renest i hjertet.

Ikke fordi den har det vildeste turbospark som i de glade 1980'ere eller de største spoilere og hækvinger. Tværtimod. Den går i hjertet, fordi hele pakken er så harmonisk – både når det gælder design, kraftudvikling og køreegenskaber.

Dermed er du godt kørende i noget, der har potentiale til at blive en nyklassiker med en begrænset produktion på 2000 styk

Supersund lyd

De 280 hestekræfter hentes ud af en 2,8 liters V6-motor med turbo, der er en videreudvikling fra Aero-modellerne. Den har noget af den supersunde – og her lidt dybe – lyd, der kendetegner en rigtig Saab. Selvom der i dagens store GM-familie ikke er noget, der hedder en rigtig Saab-motor, så føles den bare helt rigtig.



Som en hyldest til turboens 30-års jubilæum hos Saab har instrumentbordet ovenikøbet et nostalgisk turbometer, der er en tro kopi fra 900 Turbo.

Turbo X er samtidig premierescene for Saabs nye XWD-firehjulstræk, der nu også lanceres til Aero-modellerne og fra næste år til 2,0 Turbo. Det permanente firehjulstræk er et meget aktivt, elektronisk styret Haldex-system, der sikrer, at alle heste sparker rent ned i asfalten uden at skrabe med hovene.

Også i sving, hvor den omfordeler kraften i stedet for at bremse med antiskridsystemet.

Sjældent sjov svensker

Det lyder næsten for sjovt til at være svensk, men rimer meget godt med Saabs tilgang til dagen og vejen. Det var jo også de gæve gutter i Trollhättan, der i sin tid holdt masken og markedsførte turboteknik som en ekstra sikkerhedsfeature. Fordi den gav hurtigere overhalinger.

Det er den kontante acceleration fra selv 180 km/t, der er mest imponerende

Uanset motivet så løser Turbo X sine opgaver med overlegent kraftoverskud. De mange kubik giver et solidt bundtræk, turboen giver suverænt mellemgulv, og omdrejningsviljen fejler såmænd heller ikke noget i den høje ende.

Gearstangen har stadig vandring som en Scania-Vabis, men de seks trin ligger præcist og velafstemt, og man mærker ikke meget til de mange aksler og differentialer.

Herlig og harmonisk

Alt i alt en herlig og meget harmonisk drivline. Kør den aktivt med mange omdrejninger, kør den dovent med 50 km/t i sjette gear; bilen er ligeglad, men trækker bare igennem uden at kny.

Harmoni er også nøgleordet for køreegenskaberne. Styringen er pænt præcis for en bil, der er født som forhjulstrækker, og i forhold til næsten 1800 kilo køreklar vægt føles den meget adræt.



Som rejsevogn er den superkomfortabel med sine store, velstøttende forsæder, mens bagsædepladsen ikke imponerer, eftersom den er bygget på 9-3-modellen. Men på langturen byder den på lavt støjniveau fra fartvind, suveræn stabilitet lige til topfarten på 250 km/t og det evige kraftoverskud. 0-100 km/t overståes på 6,5 sekunder, men det er den kontante acceleration fra selv 180 km/t, der er mest imponerende.

Ny ejer om hjørnet?

Listeprisen for Turbo X starter ved 722.453 kr., og så skal du tælle et halvt hundrede tusinde ekstra op til lædersæder og de der 19- tommer fælge, som du simpelthen bare skylder den bil.

Dermed er du godt kørende i noget, der har potentiale til at blive en nyklassiker med en begrænset produktion på 2000 styk.

Ejeren, General Motors, er på konkursens rand, Saab-produktionen skal flyttes til Tyskland, hele fabrikken er – måske – sat til salg, og hvem ved, hvad der venter om hjørnet?

Så er du Saab-fan i hjertet, må du se at komme til lommerne. Nyd livet og glem afskrivningen. Turbo X er alligevel en bil, du vil beholde, indtil den bliver mange penge værd igen.

Artikel første gang offentliggjort i Børsen Weekend d. 25/7 2008..

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�