Frygtindgydende symfoni fra Maserati
Masarati GranCabrio - en bil der kræver respekt af sin fører.
Foto: Lorenzo Mancino
Bilen Af
Glem frygten, og sæt dig til rette i Maseratis nye GranCabrio. Der er plads til fire, men alle burde have fornøjelsen af at tæmme vilddyret.

Få hundrede meter fra Vatikanet er Maseratis nye helligdom skjult. Gemt af vejen i en dunkel p-kælder står fem eksemplarer af italienernes nyskabelse linet op. Et noget nær guddommeligt syn.

Det er feinschmeckeri af høj kaliber, og i GranCabrioen kommer det til udtryk overalt

Jeg har nøglen til den ene af de fem GranCabrioer og dermed licens til at teste, om rygtet om verdens måske bedste og mest frygtindgydende V8-symfoni taler sandt.


Gedigen lyd: Bose leverer lydsystemet, der garanterer optimal lyd både med og uden tag.

For få dage siden holdt her seks af disse fuldblodssportsvogne. Men en bil mistede livet, da en overmodig kineser sad bag rattet. Et vidnesbyrd om, at vi her har at gøre med kræfter, der kræver respekt.

Læs også:
Eksklusiv diktator-slæde til salg
Her er Danmarks hurtigste politibil
Bilbranchen 2010: Festlig & forårskåd

Måske er det derfor, ængstelsen klæber til Masaratis testchef Ivan Capelli, da han advarer om fugtige og glatte veje i det terræn, der venter os uden for Rom. Den tidligere Ferrari Formel 1-kører har tydeligvis ikke lyst til at miste endnu et dyrebart eksemplar af den nye cabrioletmodel.

Med formaninger og – formentlig – svedige håndflader tager han afsked med bilerne. Nøglen kan komme i tændingen. De otte cylindre kommer med en dyb og dunkel sang, der gennem udgangsrørene kommer med brutale trusler. Vi er klar til en dag i selskab med GranCabrio.

Respekt blandt kendere

Så snart den italienske bytrafik tillader det, skal tonerne testes yderligere. I den her sammenhæng fungerer speederen som pedal på et orgel, der spiller skrækindjagende, men fantastisk musik. Pedalen i bund – nedgearing – omdrejningerne hamrer op, og Maseratiens status som ægte køremaskine står ikke til diskussion.

Det brøl, der ekspederes ud gennem de fire afgangsrør, er ren verdensklasse

»Hvor lyder den vild,« udbryder min køremakker og jeg samtidig. Og det er heller ikke bare for sjov. 440 hestekræfter og en 4,7-liter motor er nok til, at GranCabrioen rammer 100 km/t på blot 5,3 sekunder. Og den acceleration holder ved, længe efter det punkt er nået.

Maserati er indbegrebet af italiensk sportsvognskunst, og firepersonerscabrioleten er ingen undtagelse. Treforken – logoet – indgyder respekt hos enhver bilentusiast. Kompromisløshed og ypperlig ydelse kendetegner mærket. Det er feinschmeckeri af høj kaliber, og i GranCabrioen kommer det til udtryk overalt. Kabinen er et studie i italiensk brugskunst. Her er læder på alle flader og detaljer, som er en fuldblodssportsvogn værdig.


Kabinens læderbeklædning skal opgøres i kvadratmeter. Her i kombinationen rød
og cremefarve.


Placeret i førersædet lader jeg maskineriet arbejde for sagen. På de krogede veje uden for Rom får den lov til at møde sving med nedgearinger på skiftepedalerne. Slam – og den er klar til affyring, så snart vi møder lige vej.

Dens sekstrinsautomatgearkasse har tre indstillinger: komfort, sport og manuel. I den sidste er det muligt at køre den helt på kanten. Og dette flagskib af en bil æder sving på sving, mens omdrejningstælleren banker mod det røde felt.

Til trods for at den med sine fire meter og 88 centimeter slår biler som Bentley Continental GT og BMW 6-serie, når det gælder længde, er der virkelig dømt køredynamisk raket. Vægten er fordelt med 49 pct. foran og 51 pct. bagi, og det er med til at sikre dette.


Halvautomatisk gearkasse: Du kan vælge selv at tage hånd om de seks trin eller sætte gearvælgeren på automatpilot.

Men festen afbrydes. Ivan Capelli havde ret og mere til. Da vejene leder os lidt op i højderne, viser temperaturmåleren pludseligt faretruende grader. Og så er der sne. Kombineret med en heftig Maserati, sommerdæk og automatgear sender det mig ud i et mindre chaufførmæssigt mareridt. Bilen stryger begrebet »at stå fast,« fra både det danske og det italienske sprog.

En let stigning tilsat sving, is og en ubehagelig dyb rabat resulterer i, at end ikke 440 heste kan trække op. Vejgrebet er lig nul. En vending er samtidig umulig. Eneste mulighed er bakgearet, hvis ikke vi skal vælge at overvintre. Så med gearvælgeren i bak og katastrofeblinket på sniger jeg Maseratien et godt stykke baglæns i håb om bare at finde et minimum af vejgreb.

Det kritiske punkt

Det lykkes – og med tilløb kommer vi med stærke krampetrækninger forbi det kritiske punkt. Utroligt – men pludselig er det ubehageligt at køre førsteklasses italiensk. Forløsningen kommer, da det lykkes at vende kareten og lede den ned, uden at den lider »kineserskæbnen.«

Italiensk sportsvogn, god stil, masser af kræfter, og så har den jo plads til fire. Det er en god fidus

Temperaturen tikker opad, og vi nærmer os cabrioletgrader. Eller det vil sige en 12-13 grader. Men nu er det jo GranCabrio, vi er på tur i, og ikke coupeversionen GranTurismo. Solen skinner, så det er af med hatten.

I løbet af de 20 sekunder, det tager kalechen at slå ned, bliver det hele endnu mere intenst. Speederen indbyder til endnu hårdere pedalføring, for nu rykkes der for alvor ved lydmuren. Det brøl, der ekspederes ud gennem de fire afgangsrør, er ren verdensklasse.


Et bredt bagparti med lave, skarpe linjer giver bilen et markant udtryk. De f re
udstødningsgange leverer musikken.


Overalt trækker det luksuriøse og stilfulde køretøj opmærksomhed til sig. Og det med god grund. Kig på billederne, det er vel svar nok? Fremtoningen er aggressiv, men samtidig uhyre elegant.

Designstregerne er trukket i Pininfarinas tegnestue. Der har været enkelte svipsere gennem tiderne, men normalt er tegnestuen garant for smukt design, og i tilfældet GranCabrio rammer det plet.

Efter nogle timers kørsel med alt fra livsfarlig glatbane, henslængt kørsel langs vandet og hastig march på motorvejen, befinder vi os knap et par hundrede kilometer syd for Rom. Det er tid til frokost, og en lille havnefront får pludselig en ny attraktion, da Maseratien gør holdt.

Kultiveret sportsvogn

Frokosten byder tilfældigvis på mødet med arketypen på en levemand – og så er han oven i købet dansker og har feriehus i Italien. Akkompagneret af kold hvidvin og Rolex på armen sidder han på sin stamrestaurant gennem flere årtier. Han kender udmærket Maserati, men er nu ramt af akut forelskelse:

»Jeg overvejer faktisk at købe en GranCabrio. Italiensk sportsvogn, god stil, masser af kræfter, og så har den jo plads til fire. Det er en god fidus,« siger han.



Den forelskelse er han ikke ene om. Og så har Maseratien oven i købet den fordel, at den er en tand billigere end de italienske kolleger Ferrari og Lamborghini – bevares det er ikke nogen supersportsvogn, men til gengæld er den så kultiveret, at den uden problemer kan bruges som hverdagsbil.

Dog med den undtagelse, at storindkøb er udelukket. Tag et kig i bagagerummet, og du forstår hvorfor. Kalechen levner kun plads til indkøb i et minimarked.

Frokosten er forbi. Turen går tilbage mod Rom og den ængstelige testchef. Nogle timer senere kan han ånde lettet op – bilen er tilbage i hel stand..

Andre læser dette lige nu

Asger Jorn-malerier: En unik investeringsmulighed i en usikker tid

Annoncørbetalt
indhold af Secher Fine Art & Design

Læs seneste udgaver

�