Cxense Display

Når en overklassebil må overgive sig
Den nye mere økonomiske Bentley kendes forfra på matsort grill, en lavere front med større luftindtag og mere udprægede "hajtænder". Foto: Bentley
Bilen Af , ,
"If it's worth doing, it's worth overdoing," lyder et godt gammel britisk ordsprog. Og måske var det tankegangen, da Bentley i 2003 blev genfødt med en seks-liters W12-motor med dobbeltturbo.

Mindre kunne ikke gøre det, da vor tids Bentleys skulle relanceres i de lange, tunge skygger fra fortidens magtfulde "Blower Bentleys".Det er ikke hver dag, man ser den slags forbedringer. Slet ikke når det som her udføres stort set uden ulemper Men vore tider er også nye tider, og nu er det tid til at komme videre. Selv en Bentley kan ikke køre fra miljødebatten i længden. Og nu får ejerne af den nye Bentley Continental GT V8 så et meget vægtigt argument at skyde tilbage med: 40 pct. lavere forbrug.

Det er så godt nok målt i forhold til den tidligere version fra 2008 (hvor man afgav 40 pct. løftet) og ikke den nuværende W12-model, men det giver da et rundt tal.

Fire cylindre færre og to liter mindre slagvolumen. Men den nye Bentley V8 har stadig 500 heste og et kraftoverskud, så man skal være et skarn for at savne noget

Anyway – selvom alt er relativt og procenterne taknemmelige, når man sammenligner med f.eks. dagens W12-model, der kun klarer 6,1 km per liter ved meget afdæmpet kørsel, så er det ikke hver dag, man ser den slags forbedringer. Slet ikke når det som her udføres stort set uden ulemper.

Må "nøjes"
 
I forhold til originalens W12-motor på hele seks liter slagvolumen må man i den nye model "nøjes" med en V8-motor på fire liter. Umiddelbart noget af en social deroute i de kredse. Men den nye motor leverer næsten samme effekt og drejningsmoment, og sammen med den tilhørende nye, otte-trins automatgear er den næsten lige så hurtig i acceleration.

Men i den samlede ligning bliver de tre gange næsten mere end opvejet af en mere agil motor, gearkasse og opførsel i det hele taget.

Læs også:
Unik firedørs firser-Ferrari sat til salg
Audi: Stadig vor smukkeste bil nogensinde
Ny Landrover - Nu uden firehjulstræk

Continental GT V8 er stadig en rigtig Bentley på den der magtfulde, lidt tunge måde. Som en god karakterskuespiller med masser af pondus og gode år under bæltet. Og den nye motor vejer trods alt kun 40 kilo mindre, mens den nye gearkasse plus det løse koster 15 kilo i den anden retning. Så netto er der kun smidt 25 kilo, men de er alle sammen lettet fra forakslen.

Det skaber ingen mirakler, men gør trods alt bilen en spids mere rapfodet og flytter grænsen for understyring lidt længere ud. Både i snævre bjergsving og på Navarra-banen i Nordspanien, hvor vi bevilges en håndfuld omgange.

Den nye gearkasse spiller perfekt sammen med motoren og byder på lynhurtige skift, som i kombination med mere omdrejningsvilje giver en lidt anden køreoplevelse. Mere involverende simpelthen, og jeg vil påstå, at den nye V8 føles hurtigere, selvom den er en spids langsommere ifølge stopuret.

Og nej - V8'eren er ikke nogen skrabet model. Kabinen byder på samme lækre kvalitet samt mulighed for f. eks. at vælge skiklap

Lyden spiller også en stor rolle i den opfattelse. Hvor den i W12-eren hele tiden ligger tung og buldrende som et diskret bagtæppe over det meste af omdrejningsskalaen, så siger V8-eren stort set ikke et kvæk ved lav belastning. Her kobler den fire af cylindrene fra, så den reelt er en V4-motor.

Det sparer fem pct. brændstof i sig selv. Men når man så åbner for sluserne, træder V8-eren i karakter med en herlig snert, der lyder som en blanding af Mercedes AMG og en Nascar-racerbil.

Audi-motor
 
Og jo – det er en Audi-motor, som i store træk er identisk med maskinen i den nye Audi S8. Og nej – englænderne har denne gang ikke fået lov at rode med andet end motorstyring, indsugning og lydpotter. Det hele skrues sammen på Audis store motorfabrik i ungarske Györ, og karrosseriet laves i tyske Zwickau. Motoren er i store træk identisk med maskinen i den nye Audi S8, og denne gang har englænderne ikke fået lov at rode med andet end motorstyring, indsugning og lydpotterkasse Men det glemmer vi bare, for det gælder stadig, at de engelske dyder dyrkes dygtigt, og den nye V8 har samme lækre kabine med få ændringer i detaljerne. Fortil kendes V8 af en lavere og mere sporty front med større luftindtag og mere udprægede "hajtænder." Bagtil af en fin designmæssigt frækkert med ottetalsformede afgangsrør foruden røde B-er i emblemerne for og bag.

W12-motoren fortsætter i Continental-programmet, men medmindre man er russisk mafiaboss, kinesisk millionær eller på anden måde i et miljø, hvor man skal bruge mindst 12 cylindre for at blive taget alvorligt, så er det svært at se argumentet for at vælge dén.

Bemærk designfrækkerten. Lyden er helt fantastisk – og helt væk, når man bare cruiser afslappet af sted

Det gælder også prisen, hvor den nye V8 til 3,5 mio. kr. er en halv stang billigere end W12-udgaven. Det er selvfølgelig ren markedspositionering, som man ikke skal lade sig distrahere af, for i det her tilfælde er otte lig med 12. Mindst.

Læs også:
Årets vigtigste nyheder - Personbiler
Superbiler fra Frankfurt
Nissans hybridbil lige så hurtig som superbiler
.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�