Fræk Ferrari  - En fest for gadedrengen
På køleren af denne sportsvogn er der ingen stejlende hingst, og på skiltene står der Dino i stedet for Ferrari. Bilen her er nemlig en hyldest til Ferrari-grundlæggerens søn, der døde alt for tidligt
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Tony Curtis valgte helt klart den rigtige firmabil i tv-serien De Uheldige Helte. De godt 40 år er passeret lige så nænsomt og ubemærket hen over Pininfarina's Dino-design, som de er det over fotomodellen Helena Christensen.

Luk døren op til den skønne sportsvogn og stig ned i den: Læderrattet fylder godt op, siddepositionen er vinklet ind mod midten og er helt perfekt, hvis du er en lille italiener med lange arme, korte ben og små fødder.
Du har hele tiden fornemmelsen af en racermotor, der vil have stryg for at føle sig godt tilpas

Du skal være specielt bygget for at sidde naturligt i det delikate læder, men jeg lider gerne for skønheden. Det er en begivenhed at nyde de klassiske instrumenter og de sexede, buede skærme ude foran.

Ét klik med den bliktynde startnøgle, og benzinpumpen begynder at virre. Ét klik mere og V6'eren sætter i gang. Koblingen er hård, og det kræver et insisterende greb at lægge første gear ind i venstre hjørne i den åbne skiftekulisse.

Korte ben og lange arme er en fordel her i cockpittet på Dino, som emmer af italiensk sportsvogn.

Sådan. Nu mangler vi bare Roger Moore, så vi kan genskabe kult-scenen, hvor flabede Danny Wilde i Dino kører fra aristokraten Lord Brett Sinclair i Aston Martin DBS i et herligt dørtræk ad serpentinersving i Monaco. Det ender naturligvis i nævekamp, men det er en anden historie.

Dino handler om mere end genial product-placement, letpåklædte damer og playboys.

Opfinder motor

Ferraris grundlægger Enzo Ferrari får sønnen Alfredo "Dino" Ferrari, som er en teknisk begavelse og udses til at overtage fabrikken. Desværre bliver han hårdt ramt af muskelsvindssygdom, og dør allerede som 24-årig i 1956.

 Han når dog at skabe en V6-motor, som får stor succes i motorsport. For at leve op til motorsportsforbundets reglement og for at tjene penge til race var Ferrari dog nødt til at producere mindst 500 biler til gadebrug med samme motor.

Det blev startskuddet til Dino 206 GT som kom i 1968 med let alukarroseri og en 2-liters V6'er med 180 hk.

Dino var den første af Ferraris gadebiler med centermotor.

Den blev kun bygget i 152 eksemplarer før den blev afløst af testbilen, Dino 246 GT, som fik et lidt tungere og billigere jernkarosseri, men også en kraftigere V6-motor på 2,4 liter og 195 hk for at kompensere for vægtforøgelsen.

 For at være helt sikker på at få produceret motorer nok, indgik Ferrari også en alliance med Fiat, som benyttede motoren i sin Dino Spider og Coupé.

Begejstringen var ikke udelt blandt de puritanske Ferrari-fans, der gennem 20 år havde vænnet sig til, at en Ferrari havde en frontmonteret V12-motor. Onde tunger omtalte den som en uægte Ferrari, fordi den var relateret til Fiat, manglede seks cylindre og havde et gult Dino-emblem i stedet for en hingst.

Stadig som ny

Kritikken ophørte dog hurtigt. For modellen er smuk som en gudinde, har avancerede køreegenskaber og var ganske hurtig efter datidens forhold med en topfart på 235 km/t.

 Det er svært ikke at føle sig som en heldig playboy i en tidsmaskine, når man kører Dino. Og det er bemærkelsesværdigt, at denne bil er 40 år gammel, for alt i kabinen er som nyt, og motoren synger rent og inciterende, når den arbejder over 5.000 o/min.

De 195 hk hentes ved 7.600 o/min, og det føles, som om hver og én er i stalden. Den går fint i tomgang, og du kan manøvrere rundt uden at gå i stå. Men du har hele tiden fornemmelsen af en racermotor, der vil have stryg for at føle sig godt tilpas.

Mads Christensen er en af de heldige, der har haft æren af at eje en Dino

Dino er forbløffende stabil ved høj fart, og det tunge styretøj reagerer så præcist, som du kan forlange på 14" ballondæk.

Dino viste vejen frem for Ferrari. Designet er et ikon inden for sportsvognsdesign. Det giver mening, at Enzo dedikerede modellen til sin elskede søn.

Læs også:
Opgradering til feteret bil-koryfæ
Bag om verdens bedste bilmærke
Porsche-klanen i åbent slagsmål
.

Andre læser dette lige nu

En moderne Hammershøi: Unik kunstner du kan investere i

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Læs seneste udgaver

�