Cxense Display

Dansk it-millionær købte sin drømmebil
Han har tjent sine penge på at udvikle software. Nogle af dem har han brugt på at køre race, andre er investeret i en Pagani Zonda, som er skræddersyet til hans personlige ønsker. Vi tog en tur med 33-årige David Heinemeier Hansson fra Danmark.
Foto: Søren Juul
Vrælet er voldsomt og vedvarende. Det runger ud over landskabet fra den smalle landevej, der snor sig gennem bjergkæden Serrania de Ronda mellem Marbella og den mindre by Ronda i det allersydligste Spanien.

Lyden er næsten lige så intens som den, der kommer fra en Formel 1-racer. Men det er en gadebil, der udsender lydsporet denne formiddag.
"Netop denne Zonda er specialfremstillet og findes derfor kun i et enkelt eksemplar, som er udformet helt efter David Heinemeier Hanssons ønsker"

Den Monterey-blå Pagani Zonda overhaler en hel stribe biler samt en langsomtkørende lastbil, før den forsvinder om på den anden side af en stejl bjergside, mens lyden langsomt klinger af.

Tilbage sidder jeg i en lejet BMW Z4, der trods sine fornuftige 184 hk skal bruge markant mere plads for at komme forbi den samme stribe af køretøjer foran, og jeg må væbne mig med tålmodighed.

 
Der er kun ganske få steder, hvor David kan køre ind til siden langs landevejen til Ronda, fordi Zonda'en simpelthen ligger så lavt, at niveauforskellen mellem asfalt og grus i vejsiden er for stor.

Imens sidder min kollega i Zonda'ens passagersæde, hvor han ihærdigt forsøger at overkomme g-kræfterne for at få et par skarpe billeder af chaufføren, der også er ejer af den eksotiske superbil, som er bygget på en lille eksklusiv fabrik uden for Modena i Norditalien.

Specialfremstillet

Siden 1999 er der i alt blevet produceret 125 Zonda'er, før miljøkrav for nylig fik Pagani til at satse på den mere moderne model Huayra.

Men netop denne Zonda er specialfremstillet og findes derfor kun i et enkelt eksemplar, som er udformet helt efter ejerens ønsker.

 
David Heinemeier Hansson ved siden af sin Pagani Zonda "HH".

Af samme grund er der tilføjet et "HH" til modelbetegnelsen bagerst på bilen. De to sidste bogstaver står for Heinemeier Hansson, som er efternavnene på den 33-årige danske mand bag rattet.

 "Jeg bestilte den i juni 2010, og efter planen skulle den have været færdig i begyndelsen af oktober. Men den er jo italiensk, så det tog lidt ekstra tid. Ikke desto mindre er det faktisk den Zonda, der er blevet produceret hurtigst nogensinde," fortæller David Heinemeier Hansson, som har tjent de fleste af sine penge på at udvikle et projektstyringsredskab til onlinebrug.

Redskabet hedder Basecamp, og tilhører firmaet 37signals, som David har grundlagt sammen med en partner.

 
Selv gulvmåtterne er lavet i det blødeste læder i den lækre kabine, som emmer af italiensk supersportsvogn. Gearkassen er efter Davids ønske en manuel 6-trins og ikke en sekventiel.

Firmaet har hjemme i den amerikanske storby Chicago, hvor danskeren også har bopæl, selvom han bruger store dele af året her i Sydspanien sammen med Zonda'en, der har sin egen store, hvide garage under familiens villa.

Her endte David og Zonda'en lidt tilfældigt, for da bilen omsider stod klar til afhentning i november 2010, var vejret i Italien blevet så dårligt, at det ville være en dødssynd at sende den unikke superbil ud på gaden.

 
Med brede 20-tommer dæk bagerst og 19-tommer foran står Zonda'en usandsynligt godt fast på vejen. Accelerationen til 100 km/t er overstået på under 3,6 sek. 200 km/t når den efter beskedne 9,8 sek.

Derfor fik Pagani transporteret bilen til Marbella, hvor vejret var glimrende, og hvor der findes en Zonda-forhandler i nærheden.

5000 km på tælleren

"Det første min kone og jeg gjorde, var at køre op ad vejen til Ascari-racerbanen, og det var jo helt fantastisk. Vi syntes, det var så dejligt et sted, at vi købte hus her året efter," forklarer David Heinemeier Hansson, som siden har kørt 5000 km i Zonda'en.

Og langt de fleste kilometer er tilbagelagt på den vej, hvor han i dag demonstrerer bilens 678 hk.

Da jeg omsider indhenter den dybblå Zonda, holder den parkeret ved en tankstation, hvor min kollega allerede er næsten færdig med at fotografere den.

 
David Heinemeier Hansson bag rattet af sin Pagani på en af Europas sjoveste veje, der strækker sig fra Marbella til Ronda i Sydspanien. Kulfibertaget ligger i garage længere nede ad bjergsiden.

Nu er det min tur til at sidde i passagersædet. Og vi skal heldigvis skynde os tilbage til villaen, så it-programmøren kan nå på arbejde klokken 14.

 Pga. tidsforskellen mellem Europa og USA er det nødvendigt, at han møder lidt senere for at matche virksomhedens 35 medarbejdere i Chicago.

Kulfibertaget ligger hjemme i garagen, så der er direkte adgang til den himmelske larm fra det håndlavede udstødningsrør, der er fremstillet af de samme materialer som en Formel 1-racers.

 
Nederst til højre ses bogstaverne "HH," der står for Heinemeier Hansson og indikerer, at der kun findes en Zonda med præcis disse specifikationer. Det tog seks uger at få specifikationerne på plads.

Zonda'en benytter ikke turboer, men alligevel yder den 12-cylindrede motor på 7,3 liter 678 hk og 780 Nm. Den er placeret lige bag sæderne, og under acceleration er den så brutal, at det næsten føles som om, den er på vej ind i kabinen.

David Heinemeier Hansson arbejder professionelt med den manuelle gearkasse og lægger an til overhaling på den kringlede bjergvej. Han bruger et sekund på at orientere sig, og da kysten er klar, presser han beslutsomt pedalen mod gulvet, så det næsten sortner for mine øjne.

Har kørt Le Mans

Selv fortrækker han ikke en mine, men han er heller ikke uvant med hurtige biler. Faktisk havde han en plads i dette års 24-timers løb i Le Mans, hvor han kørte en Morgan i LMP2-klassen:

"Vi lå forrest i 12 omgange, men desværre fik vi tre punkteringer. Vi gennemførte dog løbet som nummer syv i klassen. Samlet blev vi nummer 14," konstaterer han nøgternt.

Det var hans første tur som deltager i Le Mans. Derudover har han også kørt i den amerikanske Le Mans-serie samt Porsche Carrera Cup, hvor han ligeså har opnået meget fornuftige resultater.
 
Foto: Motoren er en 7,3-liters motor fra Mercedes AMG. Denne motor er magen til den, der ligger i Pagani Z

Overhalingen er overstået på et splitsekund, og Zonda'en efterlader ingen tvivl om, at den er skabt til netop denne type veje. Der findes meget, meget få biler, der kan følge med en Pagani Zonda lige her.

Og bortset fra købssummen, er den faktisk ikke så dyr at køre i, som man måske skulle tro:

 "Der er ikke ret meget elektronisk udstyr i den, og motoren stammer fra en Mercedes AMG, så den er relativt billig at holde ved lige. Det koster nogenlunde det samme at servicere den som min Lamborghini Gallardo. Så det er altså noget billigere end at køre Ferrari Enzo for eksempel," forklarer David og tilføjer, at der siden købet kun er hældt en anelse ekstra olie på den.

Men lige så hurtigt Zonda'en kommer op i fart, lige så hurtigt kan den høvle hastigheden af igen. Det beviser bilen, da vi med pæn hastighed runder et sving, og en flok bjerggeder pludselig befinder sig på vejen.

Mit hjerte springer et slag over, og jeg presser begge fodsåler hårdt ned mod de ægte lædermåtter i Zonda'ens bund. Der er dog ingen grund til panik. Med en racerkørers reflekser har David hamret bremserne i.

 
En hvid Lamborghini Gallardo LP 560-4 samt en spritny Porsche 911 Carrera i samme farve holder også parkeret i indkørslen uden for Heinemeiers hus nord for Marbella ved Costa del Sol i Spanien.

Uden større dramatik skrider bilens bagende lidt, mens de 19" store fordæk griber i asfalten med en ihærdighed, så vi er nede i gåtempo, før gederne overhovedet opdager den potentielle fare.

De fortsætter ned ad bjergsiden, og det samme gør vi. Lige i tide til at Davids otte timers arbejdsdag kan begynde.

  

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display