Første model med Toyotas "nye ansigt"
På det danske marked lever Toyota Auris en stille tilværelse i skyggen af konkurrenterne, men det vil ændre sig, når tredje generation af den japanske Golf-konkurrent, kommer til landet i starten af det nye år, siger Toyota.
Foto: Toyota
Bilen Af
Toyota har generelt succes med deres modelprogram. Mikrobilen Aygo ligger stadig højt på salgslisterne, den nye Yaris er nummer et i sin klasse, og blandt firmabilerne huserer den anonyme Avensis med samme selvtillid.
"Auris demonstrerer en høj grad af kørekomfort og en godt støjdæmpet kabine. En god bil til langtur, men ikke til en smutvej"

Straks værre er det, hvis vi vender blikket mod Golf-segmentet, hvor Toyota siden 2007 har været repræsenteret af Auris, der aldrig rigtigt har været i stand til at løfte arven efter den populære forgænger Corolla.

Et salgstal på under 1000 enheder i 2012 river i hjertet hos de stolte japanere.

 
Forsæderne byder på god siddekomfort, men der er for meget hård plast i kabinen.

Kraftigt revideret

Derfor er forventningerne, med rette, store til tredje generation af Auris, der lander herhjemme til januar. Bilen skal blande sig med de mest solgte modeller i C-segmentet, hvilket kræver en tredobling af det nuværende salg.

 En af måderne at nå målet på er, at erobre kunder, der ikke kører Toyota i forvejen. For at gøre Auris mere appellerende, har Toyota givet designet en kraftig revidering. Således er Auris den første model med Toyotas "nye ansigt," hvor stregerne er tydelige, og har en kantet karakter.

Samtidig er længden øget med 30 mm, og ved at sænke højden med 55 mm, har Auris fået en sporty silhuet, der dog har en kraftig lighed med Hyundai i30 – især bagfra.

 
Den nye Toyota Auris fås med samtlige motorer fra januar 2013. Her ses hybrid-versionen, som skulle lande på ca. 290.000 kr.

Den reducerede højde har heldigvis ikke kostet på pladsfornemmelsen i kabinen. Toyota har sænket sæderne med 40 mm, og rummeligheden er fuldt på højde med forgængerens.

Du sidder godt i forsæderne, men bagsæderne er en anelse flade i siddehynden, hvilket koster på komforten over længere stræk. Og så er der interiøret, som aldrig rigtig har været en japansk specialitet.

Materialevalget er forvirrende, og den hårde plast ligner noget fra en kinesisk legetøjsfabrik. Selv det lille digitalur, der ikke har været moderne siden trompetbukserne, har Toyota fundet plads til.

 

Ergonomi og betjening er tilfredsstillende, men det er skuffende, at Toyota nu også er blevet overhalet af de koreanske mærker, når det gælder kunsten at skabe et indbydende cockpit.

Ingen radio

 Auris lanceres fra starten med fuld motorpakke. Dvs. to benzin- og to dieselmotorer samt en hybrid.

Indstigningsmodellen bliver en 1,3-liters benziner med 99 hk til 189.990 kr. Et kig på udstyrslisten afslører dog, at hverken radio eller aircondition følger med i den attraktive startpris.

Udstyrsversionen T1+ koster 214.990 kr., men har til gengæld 16" stålfælge, klimaanlæg og radio/cd. Bluetooth og trykfølsom skærm, forefindes først på næste udstyrstrin, som er 10.000 kr. dyrere.

 

Næste benzinmotor er en 1,6-liters med 132 hk. Dieselfronten består af en 1,4 D-4D med 90 hk og 2,0 D-4D med 124 hk. Sidstnævnte er et positivt bekendtskab i Auris.

Motoren er stærk, har godt med moment og en startpris på 269.990 kr. er overbevisende.

Motoren er tungere end de andre, hvorfor styretøjet har en bedre vægtning, end de andre varianter, hvor det er meget let og upræcist omkring midterstillingen.

 

Til gengæld demonstrerer Auris en høj grad af kørekomfort og en godt støjdæmpet kabine. En god bil til langtur, men ikke til en smutvej.

Generelt har Toyota et godt image og en god kvalitet, hvilket nok skal sikre en del af salgsmålet, men på bundlinjen står Auris stadig efterladt i skyggen af sine konkurrenter på flere afgørende punkter.

  

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�