Mr. Tesla vil servere Danmark en elektrisk vision
Den excentriske stifter af den amerikanske elbilproducent Tesla, Elon Musk, kommer til Danmark for at lægge pres på politikerne for en løsning på virakken om elbilafgifter.
Foto: Arkivfoto: Bloomberg.
Bilen Af
Danske Tesla-fans, trafikordførere og topchefer skal til en eksklusiv forelæsning om elbilens gyldne fremtid – med Mr. Tesla himself.

Teslas fader, Elon Musk, besøger på onsdag Danmark, hvor han vil fortælle politikere og erhvervsledere, hvorfor elbiler som hans egen Tesla er vigtige i et globalt perspektiv.

 Og indirekte presse på for en langsigtet løsning på den store virak om danske afgifter på elbiler. Så rammebetingelserne bliver åbenbare for branchen og kunderne.

Det lukkede møde vil blive afholdt på den amerikanske ambassade, hvor en række særligt inviterede personligheder fra dansk politik og erhvervsliv deltager.

"Ni ud af ti Tesla-ejere havde beholdt deres gamle benzin- eller dieselbil i længere tid og ikke skiftet til ny elektrisk Tesla, hvis afgifterne have været normale"


Danskerne er umiddelbart rigtigt glade for Tesla-bilerne, der på grund af fritagelsen for bilafgifter indtil 1. januar 2016 har kunnet købes for menneskepenge.

 Men fra årsskiftet er det slut, for da udløber den tidligere regerings afgiftsfritagelse for elbiler, og det sender prisen for en Tesla op – fra ca. 550.000 til langt over millionen. Det vil helt udhule Teslas salg af biler i Danmark, og det er en dårlig idé, mener Tesla, der bedyrer, at selskabet bidrager rigeligt til statskassen selv uden afgifter.

"Tesla i Danmark har alene i år betalt over 100 millioner i moms (145.000 kr. pr. bil i snit, red.), og vi har desuden investeret omkring 130 mio. i Danmark totalt. Det svarer til over 75.000 kr. pr. bil. For et startup som Tesla skal alt bygges op fra grunden. Vi har opbygget et salgsnetværk, et servicenetværk – og som eneste bilimportør investerer vi også i offentlig infrastruktur til hurtigladning af elbiler," fortæller Teslas kommunikationschef Esben Pedersen til Børsen.

Læs også: Porsche chokerer med el-udgave af 911

Læs også: Mercedes går i kødet på Tesla
 
Den nye model S P85D fra Tesla har sat alle andre biler til vægs i det amerikanske forbrugermagasin Consumer Reports seneste test. Det anerkendte, amerikansk baserede forbrugermagasin har i dets 80-årige levetid simpelthen ikke testet en så god bil før, og bilen sprængte rammen med en score på 103 point. Men bilen bliver meget syr at erhverve for danskere, hvis elbil-afgiften igen kommer på tidligere tiders niveau.


Næsten samme provenu

Tesla håber på en hurtig og klar udmelding fra politikerne. Men også mere viden hos de beslutningstagere, der sidder med Tesla-bilens danske skæbne i hænderne.

Læs også: Tesla og biotek er verdens mest innovative - smartere end Google og Apple

Læs også: Så vilde er perspektiverne for Tesla Motors

En undersøgelse i Ekstra Bladet 15. juni 2015 påviste f.eks., at statens provenu er stort set det samme, lige meget om man køber en Tesla under det nuværende afgiftssystem eller har en benzindrevet BMW 5-serie på leasingkontrakt. Teslaen giver staten 137.200 kr. i moms, mens den leasede BMW bidrager med 141.142 kr. i afgifter.

 Undersøgelser fra USA og Danmark viser desuden, at ni ud af ti Tesla-ejere havde beholdt deres gamle benzin- eller dieselbil i længere tid og ikke skiftet til ny elektrisk Tesla, hvis afgifterne have været normale og prisen lige så høj som på en traditionel luksusbil.

"Vi vil naturligvis fortsætte vores virksomhed i Danmark uanset hvad. Men de usikre rammebetingelser betyder, at det er umuligt for os som virksomhed og arbejdsgiver at planlægge længere frem end til udgangen af december 2015. Vi synes, det vil være naturligt, hvis man i tilfælde af en afgift giver "amnesti" til de kunder, der allerede har bestilt deres bil. Ligesom man gjorde, dengang man omlagde afgiften for gulpladebiler," siger den danske pressechef for Tesla.

  

Andre læser dette lige nu

Asger Jorn-malerier: En unik investeringsmulighed i en usikker tid

Annoncørbetalt
indhold af Secher Fine Art & Design

Læs seneste udgaver

�