Danske Tesla-ejere: Hvor er vores hestekræfter Mr. Musk?
Torben Ekvall og hans Tesla S P85D som han ikke mener helt leverer de lovede kræfter. Tesla afviser i første omgang kritikken.
Bilen Af
De elsker deres store, lydløse elbiler og anser Elon Musk som noget nær en messias inden for motorindustrien. Men har måske en reklamation til grundlæggeren og ejeren af Tesla Motors her dagen før han lander i Danmark for at dele sin visioner om brugen af bæredygtig energi – som f.eks. kunne være at lagre vindenergi i batterier til elbiler.

Og striden handler netop om de specifikationer og præstationer fra batterier som Tesla markedsfører deres dyreste Performance-modeller under.

Læs også: Mercedes går i kødet på Tesla Motors

Læs også: Porsche chokerer med el-udgave af 911

 Tesla-ejerne klager både over teslaernes acceleration og effekt efter at have målt med professionelt gps-udstyr på deres egne biler.

"Vi kunne næsten med det samme mærke der var noget der ikke stemte, bilen er fantastisk, men den lovede acceleration og de mange hestekræfter synes ikke at være til stede," lyder det fra Henrik Strandgaard, Project Manager, Kgs. Lyngby, der har købt den 4-hjulstrukne Performance-model, P85D.

"De har truet os med at gå til medierne, hvis ikke vi rettede ind, dette har vi nægtet" - Esben Pedersen, pressechef Tesla

Dels mener bilejerne ikke at Teslaerne leverer den lovede acceleration på 0-100 kmt på 3,3 sekunder. Dels mener bilejerne ikke at Teslaerne leverer den lovede ydelse på 700 hk.

Læs også: Tesla´s motorkraft får karakteren perfekt

Den "manglende" acceleration kan ifølge ing.dk forklares med, at Tesla har markedsført deres bilers accelerations-tid ud fra en amerikansk tradition – uden at pointere dette over for deres europæiske kunder.

Traditionen med at måle fart efter metoden One Foot Rollout er kendt fra dragracing, hvor der først måles på fart efter én fods kørsel, altså når bilen allerede kører en 5-6 km/t.

Læs også: Apple´s pengetank er større end bilindustriens tilsammen

Det vil sige en accelerationstid målt fra 6-100 km/t. og ikke som kendt fra dansk eller europæisk tradition 0-100 km/t. Den misforståelse har Tesla nu rettet på deres hjemmeside.

Performance-modellen har dermed reelle accelerationstider i europæisk kontekst på mellem 3,6-3,9 sekunder og ikke de 3,3 sekunder som man i amerikansk kontekst har lovet.

 
Tesla SP85D er den såkaldte performance-model, der ifølge de danske klager ikke leverer de kræfter som Tesla har lovet. Tesla afviser stort set argumentationen, men har indrømmet en diskrepans i slagsmaterialet.

Teslas danske pressechef Esben Pedersen afviser over for Pleasure kritikken.

Læs også: Invester som en teenager og slå aktiemarkedet

"Vi har været i dialog med en lille gruppe ejere af vores top performance model, Model S P85D. Langt de fleste har accepteret vores forklaringer, og indset at bilen performer som den skal. Dog har en en lille håndfuld set dette som en mulighed for at få en gratis opdatering, som de ikke er berettiget til. De har truet os med at gå til medierne, hvis ikke vi rettede ind, dette har vi nægtet," fastslår pressechefen og fortsætter:

 "Det er vigtigt at understrege, at vores tal stammer fra den europæiske typegodkendelse og kommunikeres i overensstemmelse med de Europæiske regler. Desuden er vores accelerations måling valideret af det amerikanske magazin Motor Trend, og deres test har ligget online siden 2014. Alligevel har vi, for at imødekomme kritikken, ændret måden vi gengav tallene på," siger Esben Pederen til Pleasure.

Og så er der de manglende hestekræfter. Og her kan batteri-nørder med held læse med på Ingeniørens tekniske udredning af misæren.

"Der er ingen diskussion, - ikke bare vores beregninger bekræfter, at effekten ikke er 515 kW. Den højeste værdi vi har kunne logge er en peak på 418 kW" - Torben Ekvall - Tesla-ejer

Ingeniøren har set på Tesla-ejernes dokumentation og målinger af de indkøbte Teslaers præstationer og det har ikke lykkes Tesla-ejerne at frembringe den ydelse som Tesla har markedsført deres dyre performance-modeller under.

Tesla har solgt performance-modellerne med en anført ydelse på 515 kW eller 700 hk, men den kraft kan Tesla-ejerne ikke genkende i deres egne biler. Torben Ekvall, som er stærkstrømsingeniør og arbejder med energiteknologi til hverdag kører selv i performance-modellen P85D. Han uddyber:

 "Der er ingen diskussion, - ikke bare vores beregninger bekræfter, at effekten ikke er 515 kW. Den højeste værdi vi har kunne logge er en peak på 418 kW," siger Tesla-ejeren til Pleasure.

Det er der en forklaring på ifølge Esben Pedersen fra Tesla, som dels peger på, at målemetoder fastlagt af amerikanske myndigheder og tests af så teknisk karakter foretaget i privat regi kan divergere. Og at Tesla-bilernes angivne maksimum-præstationer på 700 hk netop er anført som den maksimale ydelse - ikke en vedvarende ydelse.

"Vores målemetoder er fastlagt af lovgivningen, og resultaterne af kundernes egne tests, kan afvige fra det lovbefalede," slutter pressechefen.

Pleasure følger sagen videre.

  

Andre læser dette lige nu

Invester i kunst: Unikke danske værker på auktion

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Læs seneste udgaver

�