Cxense Display

Luksuscampere plages af forrykte afgifter
Marco Polo er en ombygget Mercedes V-klasse med komplet udstyr til bespisning og overnatning for fire personer.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Mercedes Marco Polo er en skøn rejsebil for fire personer til de lange ture. Et forrykt afgiftssystem betyder dog, at den er usælgelig herhjemme.

Når specialisten Westfalia har haft fingrene i en Mercedes V-klasse, er resultat en kompetent rejsevogn med overnatningsmulighed for fire personer. Minibussen har vask, fersk- og spildevandstank, to gasblus, køleskab, ekstra batteri, oliefyr, 230V-stik og meget mere, der næsten gør den til et rullende sommerhus.

Det er utroligt, at det lykkes at proppe så meget udstyr ind på så begrænset plads, men det fungerer faktisk.

Da det er en Mercedes, slipper man for fornemmelsen af at køre rundt med et loppemarked. Alt udstyr er fastmonteret, og selv på ujævne grusveje er der ikke noget, der rasler eller klirrer.

Om aftenen hæver man taget elektrisk, hvorefter her er en seng til to større børn. I stueplan slår man de to bagsæder ned elektrisk og klapper en forlænger ud, hvorefter her er en seng på 113 x 203 cm. Det kræver et overordentligt intimt forhold til sin sengemakker, for der er kun lige plads til to voksne ved siden af hinanden.
 
Testbilen har beigefarvet læder (39.756 kr.), blanksort pianolak og pakke med adaptiv fartpilot (24.753 kr.). De høje udstyrspriser skyldes primært afgifter.
-S. Bachmann

Til gengæld foregår selve turen under luksuriøse former.

Vi bliver aldrig trætte af Mercedes' lyse læderkabine med sort pianolak, og pyt med at skærmen i midten ikke er den nyeste nye:

Alt fungerer forbilledligt, og med en akselafstand på over tre meter, en vægt på 2,4 tons og et kraftigt moment fra den godt støjdæmpede firecylindrede dieselmotor er en marchfart på 150-160 km/t og stints med op til 180 km/t en fornøjelse uden dramatik.

Marco Polo er en overraskende kompetent langtursbil, der udgør et interessant alternativ til et lille sommerhus eller en båd. Hvis ikke det var for de forbandede bilafgifter.
 
Marco Polo 250 d kører med syvtrins automatgear, men billigere varianter fås med manuelt gear. Testbilen kørte 12,3 km/l i snit i vores test.
-S. Bachmann

Opsigtsvækkende camper

På Gudenåens Camping ved Silkeborg vækker den brune Marco Polo opsigt. Den ser også skarp ud med sine strømlinede former, store fælge og Mercedes-stjerne på køleren og signalerer et vist økonomisk overskud.

Det er der også brug for, hvis du vil have en. På trods af at en Marco Polo ikke egner sig som hverdagsbil – den er over fem meter lang, to meter bred og fyldt med campingudstyr – skal der betales registreringsafgift i Danmark.

Afgiftsberegningen er et eksempel på, hvor idiotisk og besværligt det kan gøres. På selve "bildelen" af køretøjet er der registreringsafgift som på en personbil, men på "campingdelen" er der ingen afgift.

Da intet levende menneske skelner mellem de to ting i en autocamper, skal forhandlerne bakse med bureaukrati og selv finde ud af, hvor grænserne ligger. Det kan de og Skats medarbejdere så få en masse tid til at gå med.
 
Kabinen er gennemført Mercedes-Benz. Førerpositionen er høj, og med de store sidespejle er udsynet ganske godt.
-S. Bachmann

Staten går glip af indtægt

Resultatet er et forsvindende lille salg af denne type autocampere herhjemme i forhold til omkringliggende lande med det resultat, at staten stort set ikke tjener en krone i afgifter – og slet ikke når man modregner al det besvær, de medfører.

Listeprisen for testbilen er 764.895 kr., men med ekstraudstyr lander vi på 1.132.536 kr. Vi har for sjov prøvet at udstyre en Marco Polo 250 d Lang aut. i konfiguratoren hos den svenske Mercedes-importør med nøjagtig det samme udstyr som vores testbil, og her lander prisen på cirka 600.000 danske kr.

Kan du nøjes med en Marco Polo med manuelt gear og en dieselmotor med 136 hk, begynder priserne herhjemme ved 581.998 kr. Til sammenligning fås den mest solgte autocamper i Europa, Volkswagen California, fra 400.000 kr.

Camping Branchen gør opmærksom på, at et mersalg af autocampere kunne være med til at fremme turistindtægterne i Danmark, men ved den seneste afgiftsomlægning blev autocamperne ikke fritaget for afgift.
 
De to bagsæder foldes elektrisk, og en elmotor trækker luften ud af hynderne. Med en forlænger bagerst er her en smal seng til to voksne på 113 x 203 cm. Der er en seng med samme dimensioner og en maks. vægt på 160 kg på første sal.
-S. Bachmann

Korttidsleasing er en mulighed

Børsen har fået et tilbud på leasing af testbilen hos Hessel Hire i syv måneder/14.000 km med et depositum på 44.985 kr., der returneres efter perioden.

Inklusive forsikring og ejerafgift er den månedlige ydelse 14.995 kr., og med i alt 14.000 km i perioden vil den månedlige totalomkostning inklusive brændstof være ca. 16.534 kr.

Et alternativ er at leje en Marco Polo i Tyskland, hvor der ikke er registreringsafgift på campingkøretøjer. Tager du en Marco Polo hos Star Car i Hamburg i hele august inkl. 6000 km, er ugeprisen 525 euro (3911 kr.) og den samlede lejeomkostning 2329 euro (17.360 kr.).
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display