Cxense Display

Maserati-brølet er intakt i kæmpe-SUV
Når den får tæsk, brøler Levante så højt, at naboerne kommer ud for at se, hvad der dog sker. Firehjulstrækket kan sende op til 50 pct. af kræfterne til forhjulene.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Maserati Levante er et originalt ­indslag i Porsche Cayenne-klassen med italiensk temperament. Tag dig i agt for at give gas, hvis du har lydfølsomme naboer.

Levante-modellen fra 2016 er bygget af Maserati fra bunden af og deler ikke teknik med andre mærker. Det er lidt af en bedrift for en lille bilfabrik at skabe en effektiv SUV, som i vanlig Maserati-stil er svær at overse – og umulig at overhøre!

I køreindstilling Comfort er bilen lige så venlig som en Cayenne, når den triller afsted på motorvejen med lave omdrejninger eller lunter fredsommeligt på en landevej. Men tryk på Sport-knappen, og fanden tager ved motoren.

Den treliters V6'er er udviklet og produceret hos Ferrari. Den har to turboladere og vil gerne op i omdrejninger, og når den kommer det, sker der noget.

Den sprutter og knalder

Med en køreklar vægt på over 2,1 ton og en 0-100-tid på lige godt fem sekunder er vi ikke helt i hardcore Mercedes-AMG-territorium, men det føles sådan.

Ved hvert gearskift i den ottetrins automatgearkasse sprutter og fnyser motoren, mens det knalder og brager fra udstødningen, som om nogen er ved at lægge arm med en Ferrari.

Hvilken pragtfuld oplevelse at ligge på knæ med kameraet helt nede på asfalten og tage billedet herover, hvor min fotomakker igen og igen tager den enorme blanksorte Maserati gennem svinget. Han er gammel rallykører og skal selv med "the scandinavian flick" køre uhyrligt stærkt for at nå grænsen for bilens vejgreb.
 
Læder med kontrastsyninger og alt i moderne elektronik og sikkerhed er standard inklusive delvist selvkørende funktion. Det fungerer godt.
-S. Bachmann

En skøn hverdagsbil

Opmærksomhedsfaktoren er i top, men hvordan er Levante at leve med til dagligt? Den er praktisk og med godt udsyn, standardudstyret er omfattende med blandt andet delvist selvkørende funktion – det er selvmodsigende i en Maserati, men fungerer efter hensigten – og god plads både for og bag.

Til dagligt larmer motoren ikke, og drivlinen er fint tilpasset normal og komfortabel kørsel. Uanset køreprogram kan du altid dappe gearkassen et par trin ned med palen i venstre side bag rattet. Så vågner motoren med det samme og er klar til fest.
 
Køreprogram vælges på drejeknappen mellem forsæderne.
-S. Bachmann

Selv ikke prisen fejler noget i betragtning af biltypen og udstyret, og hvis kontantprisen virker lidt voldsom, kan du få den via privat-, flex-, sæson- eller delleasing.

Levante S er angivet til beskedne 9,2 km/l, men skal du køre langt, kan du få den med en rustik, men kraftfuld treliters V6-dieselmotor, der er i stand til at køre op mod 14 km/l. Den koster fra 1.337.000 kr.

Er forbruget ligegyldigt, kan du blive skrevet op til den kommende Levante Trofeo med V8-motor fra Ferrari og 590 hk. Den kan køre 0-100 på fire sekunder under akkompagnement af et dommedagsagtigt brøl fra den 3,8-liters V8-biturbomotor.

Vi anbefaler at give naboerne en tur for en sikkerheds skyld, for den bliver helt sikkert heller ikke en lydløs oplevelse.
 
Levante er fem meter lang og 168 cm høj. Den køreklare vægt er 2109 kg og firehjulstræk er standard.
-S. Bachmann

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display