Cxense Display

Wrangler er bilen for dig, der bor midt i ødemarken
Hvis du er træt af moderne høje biler, der kalder sig "firehjulstrækkere", så invitér dem på en tur i ødemarken i en Wrangler. Med en frihøjde på 25,4 cm og spær for og bag siger den farvel og tak.
Foto: Charlie Magee
Bilen Af
Jeep er tilbage med en de mest ikoniske modeller i bilernes verden.

Med tag, døre og skærme, der kan afmonteres, synlige styrtbøjler og stive aksler for og bag kan den nye Wrangler køre fra stort set alt andet på fire hjul i terræn.

Når kørsel i raskt tempo giver så mange slag, stød og niveauforskelle, at det bliver fysisk ubehageligt, ved du, at du sidder i en firehjulstrækker. Ikke en wannabe med lidt højere fjedre end en almindelig bil men en barsk 4x4 med chasissramme og stive aksler. Og sådan én er den nye Jeep Wrangler.
 
Hvis du er træt af moderne høje biler, der kalder sig "firehjulstrækkere", så invitér dem på en tur i ødemarken i en Wrangler. Med en frihøjde på 25,4 cm og spær for og bag siger den farvel og tak.
-Charlie Magee

I den bjergrige egn af Østrig, hvor den internationale pressekørsel foregår, finder vi skov- og grusveje.

Her føles den nye Wrangler overraskende ustabil og med manglende forbindelse mellem karrosse og undervogn. At grebet på denne type veje også er forholdsvist lavt på de store terræn-dæk, der er monteret på Rubicon-varianterne, forstærkes af, at Jeep'en reagerer langsomt og ucharmerende dvaskt på input.

Det ene øjeblik understyrer den, mens den sekundet efter bliver ustabil omkring midte og bagende. Nok er bilen bygget på en chassisramme, men sammenlignet med kørsel i terræn og på asfalt er køregenskaberne særligt ringe og upræcise på grus- og skovveje.

Vi skal med andre ord ud i terrænet, før bilen føler sig hjemme.
 

-Charlie Magee
 
De syv lodrette ribber i fronten er mærkets kendetegn. På den nye model er LED-lygter standard, mens spil kan tilkøbes.
-Charlie Magee

Det er altså ikke en SUV

Vigtigst af alt er at forstå, at Wrangler ikke er en SUV men en offroader. Den bygges fortsat på en chassisramme med stive aksler både for og bag, og har selvbærende karrosse og uafhængig affjedring.

I terræn har jeg mulighed for at teste den hardcore Rubicon-variant med særlige Mud-Terrain-dæk fra BFGoodridge. De har et utroligt groft mønster, som virkelig tager fat, når mudder, sand og sten erstatter asfalteret vej. Under testkørslen forceres mudderhuller, stenformationer og fritliggende rødder som vil få de fleste almindelige bilister til at gyse.

Den nye Wrangler udviser overskud og føles på intet tidspunkt hæmmet af de gyselige forhold – det eneste der holder den tilbage, er modet hos manden bag rattet. Kun ved få lejligheder er det nødvendigt at låse spærredifferentialerne.

Til at tøjle kræfterne er indsat en ny ottetrins automatgearkasse. Til venstre for gearvælgeren sidder endnu en gearvælger til Command-Trac-systemet. det. Det indstiller Jeep'ens forskellige gearinger og muligheder for to- eller firehjulstræk, mens bilen kører op til 72 km/t.
 
Kabinen har læder og er ikke sart – den kan spules med en haveslange. Elektronikken er up to date og med en stor skærm i midten.
-Charlie Magee
 
Ved at låse hjulene sammen med spær, opnås optimalt vejgreb. Krængningsstabilisatorerne kan slås fra.
-Charlie Magee
 

-Charlie Magee

Dejlig mekanisk følelse

Flere af øvelserne foregår i det lave reduktionsgear, hvor gassen bliver nemmere at dosere, og motorbremsen er udtalt. Det føles dejligt mekanisk, når Wrangler kravler ned ad en stejl bakke, mens venstre fod er langt væk fra bremsen.

Wrangler føles mekanisk og digital på samme tid. Som kæmpesten forceres, kan man tydeligt høre akslerne og resten af bilen arbejde, men samtidig er køreoplevelsen og klatre-præstationerne så imponerende og lette at omgås, at jeg sidder med en følelse af, at bilens elektronik er sendt på overarbejde for at hjælpe mig fra kulissen.

I Danmark hedder billigste version Sahara, men bestiller man Rubicon-versionen følger ekstra grove dæk og elektronisk betjente mekaniske spærredifferentialer på for- og bagaksel samt forstærkede aksler med i pakken. Rubicon har også en krængningsstabilisator, der elektronisk kan frakobles, så fjedervandringen på hjulene kan øges.

Navnet henter amerikanerne hos en offroad-rute af samme navn, som Jeep-entusiaster har valfartet til siden 1940'erne.
 
Automatgear, manuelt betjent lavgear og tre spærredifferentialer er standard.
-Charlie Magee

Moderne motorer

Bag rattet er de forholdsvis moderne motorer og gearkassen et velkomment indslag. Herhjemme fås en 2,2-liters diesel med ophav hos Alfa Romeo og en toliters turbobenziner.

Væk fra pløre, træstammer og skarpe sten føles Wrangler overraskende civiliseret – så længe den er monteret med almindelige dæk.
 
Der skal meget til at stoppe en Wrangler – især når den er monteret med Mud-Terrain-dæk fra BFGoodridge.
-Charlie Magee

Fjedringen er komfortabel, og eneste rigtige anke er styretøjets følelsesløshed og indirekte karakter – drejes der skarpt om et hjørne, skal man selv være hurtig til at rette styreudslaget op igen, ellers fortsætter Wrangler med at køre i cirkler.

Ellers er Wrangler letkørt, og når man har vænnet sig til den indirekte styring, bliver Jeep'en en fin følgesvend.
 
Den korte todørs karrosseriversion af den nye Wrangler kommer til Danmark sidst på året, mens den længere firedørs Unlimited følger i 2019.
-Charlie Magee

Stil er der masser af

Stil er her masser af med det kendte kølergitter med syv lodrette ribber, de runde forlygter og firkantede baglygter. Wrangler er verdens eneste serieproducerede bil med en forrude, der kan foldes ned, og det er heller ikke hver dag, vi ser en bil med tag og døre, der kan afmonteres.

Wrangler lander hos de fire danske Jeep-forhandlere til november. I første omgang fås 2,2-liters dieselmotor med ottetrins automatgear, mens varianten med toliters benzinmotor kommer senere.

Priserne forventes at starte på 830.000 kr. for en todørs Wrangler Sahara, og det bliver også muligt at få den som varebil.
 
Den firedørs Wrangler Unlimited har 55 cm længere akselafstand og to bagsæder. Den vil som den todørs version både kunne fås som person- og varebil. Reservehjulet på bagsmækken er ekstraudstyr.
-Charlie Magee

Børsen var inviteret til Østrig af Jeep.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display