Cxense Display

Høj BMW er perfekt til 1500 km i ét hug
BMW X3 M40i er tæt på at være en ægte M-bil. Her er vi i K-Rejsers store danskerlejr til 24-timers løbet i Le Mans.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Performance-udgaven af den nye BMW X3 er en kompetent makker, når man kører 1500 km hjem fra Le Mans midt om natten.

Den nye X3 er ikke kommet i en M-version, men der findes en variant, der er tæt på: M40i. Navnet dækker over en almindelig BMW X3 med en saftig sekscylindret benzinrækkemotor med to turboer, og undervogn, hjul og bremser fra M-afdelingen.

Når man skal hjem fra årets højdepunkt i Le Mans, er det altafgørende at have en bil, der kan holde en god hastighed over lange afstande.

Børsen var gæster hos K-Rejser, hvor den hvide BMW mod forventning ikke trak nysgerrige blikke, og hvor det eneste spørgsmål gik på, "hvilken X5, det var".
 
X3 M40i er kompetent og alsidig, men nærmest selvudslettende anonym.
-S. Bachmann

BMW er tilsyneladende ved at specialisere sig i "sleepers", altså biler, der ikke ser ud af noget særligt, men er hurtige. Det beskriver ganske godt den hvide M40i.

Rækkemotoren er så effektivt støjdæmpet, at den lige så godt kunne stamme fra en almindelig X3. Selv i køreprogram Sport+ er her kun en brummen, der hæves en anelse til en snerren på vej op mod omdrejningsbegrænseren. Til gengæld er her så kraftigt et moment fra forhøjet tomgang, at det føles som en stor dieselmotor.
 
M40i er født med lister, aluminium, pedaler, rat og meget mere fra M-afdelingen. Arbejdspladsen er velegnet for langture, og sportsstolene yder formidabel støtte.
-S. Bachmann

Hør taleradio ved 200 km/t

Uanset om du skal fra 60 til 120 eller fra 120 til 220 km/t farer SUV'en overbevisende fremad. Støjniveauet ved 200 km/t er på niveau med Audi SQ5, hvilket vil sige, at du kan høre taleradio uden at skrue op.

180 km/t er en naturlig rejsehastighed assisteret af den fremragende adaptive fartpilot, der blandt andet er udviklet til højfartskørsel på Autobahn.

Den holder en passende afstand og virker intelligent og årvågen – også om natten, hvor jeg trygt overlader speeder og bremser til bilen og koncentrerer mig om at styre.
 
M-stolene er supergode på langturen og ikke for bløde. De kan indstilles elektrisk.
-S. Bachmann

Øde Autobahn om natten

En nat mellem søndag og mandag midt i juni må være det tidspunkt på året med mindst trafik på Autobahn.

Fra den belgiske grænse mod nordøst er der lange strækninger med fri hastighed, og her får BMW'en lov til at strække ben.

De adaptive LED-forlygter (6640 kr.) er hver en krone værd. Efter mørkets frembrud afsøger de konstant kørebanen og modkørende trafik for at kaste "skyggekegler" ud og dermed undgå at blænde andre. Man kører med konstant langt lys, hvilket er en mærkbar gevinst på Autobahn.

M40i er angivet til 12,2 km/l og kørte 9,9 km/l i snit over 3200 km. På turen derned var gennemsnitshastigheden 72 km/t, og her gik bilen 10,9 km/l.

Det er slet ikke dårligt, men hvis det var mig, ville jeg nok alligevel tage den tilsvarende dieseludgave M40d.
 
Den hvide BMW tager en pause ved Scandlines-færgen mod Rødby kl. 05.00 mandag morgen efter en heftig highspeed-tur gennem Tyskland.
-S. Bachmann

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display