Cxense Display

Audi RS4 Avant er superbilen med plads til hele familien
Testbilen har sølvfarvede detaljer og røde bremsecalipre, men det er også muligt at få RS4 Avant i ensfarvet og uden udsmykning.
Foto: Anders Richter
Bilen Af
Audi RS4 Avant er noget så sjældent som en superbil, du kan leve med til hverdag. Vi tester den på en langtur gennem Danmark.

Bremsen aktiveres af min venstre fod, mens den højre med et hurtigt tråd får speederen sendt mod syd. Nålen i den elektroniske omdrejningstæller springer op. Jeg slipper bremsen, og hele familien skydes afsted med et sug i maven i stil med den vildeste forlystelse i Tivoli.

Nul til 100 km/t er overstået på 4,1 sekunder i Audi RS4. Og det gælder også, når du har familie, oppakning og hund med.

Idéen om en hurtig Audi-stationcar har eksisteret siden RS2 Avant kom på gaden i 1994. Den blev til i samarbejde mellem Audi og Porsche som en bil til dem, der godt kan lide at køre stærkt, men som også har brug for plads.

Siden har Audi været leveringsdygtige i hurtige stationcars, og dét er den nye RS4.
 
Som i gamle dage fås Audis ultimative familiebil kun som stationcar – og med et monster af en V6'er. 20" alufælge, firehjulstræk og brutal V6-lyd er standard.

V6'er fra Porsche Cayenne

I forhold til forgængeren er der kappet to cylindre af motoren, som nu er en V6'er hentet fra den seneste generation af Porsche Cayenne. Maskinen er monteret med to turboer og har en effekt på 450 hk.

Kendere vil vide, at det er eksakt det samme antal hestekræfter som forgængeren, men der er en stor forskel: Momentet er hævet fra 430 Nm ved 4000 o/min til 600 Nm fra 1700 o/min i den nye. Det giver et markant større bundtræk, som er til stede længere nede i omdrejningsfeltet.

Den positive effekt er, at bilen er nemmere at bruge til hverdagskørsel, fordi den ikke behøver at komme op i omdrejninger for at levere varen.

Efter at have leget lidt med den indbyggede launch control forlader jeg hovedstaden og sætter kursen mod vest.
 
Tykt Alcantara-beklædt rat med flad bund og skålformede stole er standard.
-Anders Richter

Hvor er der en Porsche?

På instrumentbordet kan du justere bilens elektronik i fire indstillinger. Til et afslappende stræk på motorvejen vælger jeg "Comfort". Støddæmperne bløder op, og automatgearkassen stryger op i ottende trin, så snart den kan komme til det.

Vi pludrer afsted med 2000 o/min med fuld oppakning og bilen fyldt. Officielt er den opgivet til at gå 11,4 km/l, hvilket sagtens kan opnås i virkeligheden. Problemet er bare, at så snart, der er en sportsvogn, som overhaler dig, får du lyst til at trykke til den.

Der findes ikke noget bedre end at tage en luns af en Porsche-ejers ego, mens du sidder bag rattet af en familie-stationcar.
 
RS4 Avant er født med ottetrins automatgear og firehjulstræk.
-Anders Richter

Bugtede jyske landeveje

Ankommet i det jyske bliver bilen tømt for mennesker og habengut, men jeg er ikke færdig med at køre. Uden forstyrrelser og unødig vægt finder jeg og RS4'eren en stribe bugtede landeveje.

I "Dynamic" strammes det hele op, mens der frigøres mere lyd fra de to store udstødningsrør. Audi RS4 kører med 275 mm brede dæk hele vejen rundt, og blandet med quattro firehjulstrækket giver det svinghastigheder, hvor du er lige ved at vende det hvide ud af øjnene.

Det går ubegribeligt hurtigt

Én ting er, hvor nem den her bil er at køre hårdt. En anden ting er, hvor hurtigt det egentlig går. Du skal stille med en Ferrari, før du kan finde noget, som vil være i stand til at trække fra en RS4.

Motorlyden fra den gamle generations V8'er var måske mere maskulin, men V6'eren spiller på andre tangenter.

Prisen på 1,35 mio. kr. virker ikke engang urimelig. Hvis du skal have en lige så hurtig Porsche 911, må du lange 2,2 mio. kr. over disken for en Carrera S med PDK-gear.

Når du i Audien ovenikøbet har plads til ungerne samt 505 liter bagage, er det svært at se, hvordan du nogensinde skulle få brug for mere.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display