Cxense Display

Range Rover Sport: Stor bamse er mest til overklassen
Sport kommer tromlende gennem sommerlandskabet i Vestsjælland med en behagelig sekscylindret brummen.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Den opdaterede Range Rover Sport med ny og stærk dieselmotor og digitale instrumenter er en skøn sværvægter. Spørgsmålet er bare, om tiden er ved at løbe fra så store biler?

Range Rover Sport er som navnet antyder den dynamiske version af Range Rover. At tro, at en bil på 2,2 tons kan opføre sig sportsligt, er det samme som at tro, at en sumobryder bliver hurtig af at få løbesko på.

Det gør han ikke – men det er heller ikke dét, det handler om.
 
Range Rover Sport er en basse på knap fem meter, der fylder to meter i bredden og er 178 cm høj. Man stiger hverken ind eller ned i den – man stiger op.
-S. Bachmann

At køre en af de store Range Rovers er et statement om, at man foretrækker at glide gennem landskabet i en nobel kæmpebil højt hævet over almindelige biler. Selv om Sport er 15 cm kortere end den almindelige Range Rover, er det stadig en basse på knap fem meter, der fylder to meter i bredden og er 178 cm høj.

Man stiger hverken ind eller ned i den – man stiger op.

Fine digitale instrumenter

2019-årgangen har fået kosmetiske ændringer udenpå, digitale instrumenter fra Range Rover Velar og en ny dieselmotor.
 
De to 10" skærme i midten er en nyhed i Range Rover Sport. De har danske menuer og fungerer ganske enkelt. Designet virker tungt og solidt.
-S. Bachmann

Beklædt med sort læder fremtræder kabinen på trods af de nye og elegante skærme tung i sammenligning med de få konkurrenter i 4x4-overklassen.

Bag det store rat er her en 12,3 skærm med velfungerende digitale instrumenter, og i midten troner de to nye skærme fra den mindre Velar. De har en brugbar funktionalitet og reagerer hurtigt på input, og man lærer dem at kende på to minutter.

Tidligere skulle man selv indstille køreprogrammer for terrænkørsel, og selv om det stadig er muligt, vil det for de fleste være nok at lade bilen selv finde ud af det.

Luftaffjedring er standard

Her er luftaffjedring som standard, og fra et panel på bagsmækken kan man sænke bilen fem cm, så det bliver nemmere at læsse tunge emner. Man kan også hæve frihøjden i to trin op til 75 mm, ligesom det er muligt at hæve bagenden helt op til 90 mm for tilkobling af trailer. Range Rover Sport må trække 3500 kg.

Med den nye elektronik følger muligheden for adaptiv fartpilot med køassistent, der fås i en pakke til heftige 49.400 kr. Piloten fungerer rimeligt uden at være på højde med det bedste fra tysk bilindustri. Den er vågen, men også for nervøst kalibreret.

Trækker bilen foran ud for at overhale en lastbil, farer den store Range Rover fremad, for så at bremse, i stedet for lige at se tingene an. Den adaptive fartpilot skal selvfølgelig tilvælges, men man kunne forvente finesse til den pris.
 
Sport er kortere og har en mindre firkantet bagende end Range Rover. Derfor fås den kun med fem sæder.
-S. Bachmann

Kraftfuld dieselmotor

Den nye dieselmotor er en treliters V6'er, der erstatter den hidtidige firecylindrede 2,0 diesel. Med et moment på 600 Nm passer den godt til den afslappede stil, og her er masser af power på lager. Et snit i testen med 500 km blandet kørsel på lige over 10 km/l imponerer ikke, men sådan er det.

Den forbeholdne tone skyldes, at jeg ikke kan lade være med at tænke på, at den mindre og langt mere atletiske Jaguar F-Pace med samme motor i en mere kraftfuld udgave med 300 hk er en halv million kroner billigere.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display