Cxense Display

Mercedes CLS overbeviser, men hvad tager du: Diesel eller benzin?
Mercedes-Benz CLS kom til Danmark i tredje generation i foråret som en eksklusiv fætter til E-klasse. Den fås med fire døre og fire- og sekscylindrede motorer.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
CLS er en Mercedes E-klasse med mere stil. Nye motorer gør valget mellem benzin og diesel til et politisk spørgsmål. Den rene løsning er en diesel!

Selv om taxamarkedet juridisk set er liberaliseret i Danmark, så synes kendsgerningerne på markedet at være uændrede for forbrugerne. Det gælder også udvalget af taxaer.

Mercedes sidder fortsat tungt på markedet med E-klassen som den rummelige og komfortable taxa, alle gerne vil køres i. Det kan være et argument for ikke at vælge den som privat køber, og det er hér, Mercedes CLS kommer ind i billedet.

Den deler al usynlig teknik med E-klasse, men har sit helt eget coupé-agtige karrosseri.

Den moderne firedørs coupé med en lang, svagt faldende taglinje og rammeløse sideruder blev genopfundet af Mercedes med den første CLS i 2005. Anden generation fra 2010 blev i 2012 suppleret af stationcaren CLS Shooting Brake, og den seneste tredje generation blev introduceret i Danmark i foråret.
 
Den store Mercedes er mere sportsligt afstemt end den tilsvarende Audi A7, men komfort har stadig første prioritet.
-Søren Juul

CLS med overskueligt modelprogram

Der kommer ingen stationcar, så her er valg mellem én benzinmotor og to dieselmotorer i tre versioner. Den billigste CLS 300d har firecylindret diesel på 245 hk til 1.005.380 kr.

For 150.000 kr. ekstra får man sekscylindret diesel i CLS 350d med 286 hk og firehjulstræk (4Matic), og så burde dét valg være truffet. Den sekscylindrede motor giver betydeligt mere raffinement.

Men så enkelt er det ikke, for til samme pris fås benzinversionen CLS 450 med sekscylindret turbomotor, 367 hk og firehjulstræk.

I sidste ende er valget mellem seks-cylindret benzin eller diesel et politisk valg. De to motorer bygger grundlæggende på samme motorblok, som er helt ny. Mercedes vender tilbage til rækkemotorprincippet efter en lang årrække med V6-motorer. Ny modulopbygning i grundkonstruktionen gør rækkemotoren billigere at producere.
 
Udgangspunktet er den fremragende teknik fra E-klassen. I modsætning hertil er de store skærme standard på CLS selv i standardtrim.
-Søren Juul

Hestekræfter eller drejningsmoment?

Hvorfor så ikke bare tage den kraftige benzinvariant med 367 hk, når dieselen til samme pris nøjes med 81 hk mindre (286 hk)? Måske fordi dieselvarianten stiller med 600 Nm i moment og dermed 100 Nm mere end benzineren.

Hestekræfter er gode, når man skal accelerere fra stående start, men momentet har langt større betydning i mellemaccelerationer og ved tung last.

CLS 350 d går fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder, mens benzinvarianten CLS 450 nøjes med 4,7 sekunder.

Retfærdigvis skal det siges, at testbilen er storebroderen CLS 400 d 4Matic, som er en 340-hestes version af diesel-motoren. Den yder voldsomme 700 Nm til 200.000 kr. ekstra (1.353.980 kr.). Det reducerer accelerationstiden fra 0-100 km/t fra 5,7 til 5,0 sekunder.
 
De store skærme er standard i CLS og medvirker til en eksklusivt og S-klasse-agtigt udtryk.
-Søren Juul
 
Standard er der faktisk tre sikkerhedsseler på bagsædet, selv om den midterste siddeplads er hævet og smal. Coupé-karrosseriet koster på lofthøjden.
-Søren Juul

Diesel er det miljøvenlige valg

Børsen har tidligere testet benzinvarianten CLS450, og den virker stadig som den mest luksuriøse af de to alternativer, mest af alt fordi lydbilledet er mere elegant.

Men hører man til dem, der holder af dieselmotorens malende rolighed og det tærskeværk-agtige overskud, er det svært at argumentere mod den. Og det er lige her, valget går hen og bliver politik.

For mens benzineren CLS450 nøjes med 13,3 km/l, så går dieselvarianterne begge 17,9 km/l. CLS 350d og CLS 400d har samme forbrug, og det er faktisk ikke svært at opnå det i praksis ved defensiv kørsel på trods af den høje vægt.

Da den øvrige emission fra benzin- og dieselmotoren er næsten identisk, er dieselen det miljøvenlige valg i denne sammenhæng. Der er marginal forskel i partikeludslippet på de to, men fra 2021 skal benzin- og dieselmotorer overholde de samme grænser – også hvad angår partikler.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display