Cxense Display

Hvad er nu det: En Jeep med kun tre cylindre?
Jeep Renegade er ufortjent overset på det danske marked og dermed en mulighed for noget unikt i den lille klasse.
Foto: FCA
Bilen Af
Den opdaterede Renegade er den første Jeep, der bygges i Italien. Den kombinerer italiensk charme, amerikansk stil og moderne elektronik på charmerende vis.

De små høje biler har typisk plastskørter for et syns skyld, minimal øget frihøjde og bevæger sig sjældent udenfor bygrænsen, men Renegade er anderledes.

Med et Jeep-logo på fronten kan du være sikker på seriøse offroad-egenskaber og en indpakning, vi hverken er nervøse eller kede af at hive væk fra asfalten.

Særligt i Trailhawk-trim er Renegade en ægte SUV med firehjulstræk og forskellige offroad-programmer, lavgear, nedkørselsassistent og speciel front og bag, der ikke støder på ved stejle op- og nedkørsler.

Jeep Renegade rammer lige ned i noget af det mest hippe i autobranchen. På verdensplan er der solgt mere end 800.000 Renegades siden 2014, og nu er der en opdatering på vej med LED-lygter, en ny og forbedret skærm i kabinen og to nye benzinmotorer; En etliters med tre cylindre og 120 hk samt en firecylindret på 1,3 liter med 150 eller 180 hk.
 
Den velintegrerede 7"-skærm har bluetooth, navigation, udmærket lydanlæg og Apple Car Play/Android Auto som standard. Det fungerer godt.
-FCA

Renegade er bedst med automatgear

Begge motorer er støjsvage, og især den trecylindrede har overraskende jævn motorgang. Til gengæld føles dens 120 hk til den svage side og den manuelle gearkasse er ikke så præcis og kontant, som vi kunne ønske.

De 150 hk fra den firecylindrede benzinmotor passer bedre til Renegades karakter og gør det i øvrigt overraskende godt med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse. De to hidtidige dieselmotorer på 1,6 liter med 120 hk og 320 Nm eller den toliters med 140 eller 170 hk, der begge har 350 Nm, vil stadig være tilgængelige ved den danske introduktion.
 
Her er en god firehjulstrækker-fornemmelse på trods af, at kun de dyreste varianter har firehjulstræk. De øvrige trækker på forhjulene.
-FCA

Fint sikkerhedsudstyr

I kabinen er vi glade for den nye skærm til infotainment, hvor især navigationen er blevet både hurtigere og mere overskuelig, og let kan betjenes på farten. På skærmen indstilles også de nye sikkerhedssystemer, hvor flere nu er blevet standard. Blandt andet vejbaneassistenten, der ved hjælp af kameraer og små korrektioner på rattet holder Renegade mellem vejstriberne.

Trods de store sidespejle og den ikke særligt aerodynamiske karosse er støjniveauet i kabinen tilmed lavt.

Priserne er endnu ikke helt på plads men vi ved, at Renegade bliver en smule dyrere end de fleste af de nærmeste konkurrenter som for eksempel Seat Arona til 224.970 kr. og Renault Captur til 234.800 kr., der begge fås med 120 hk og i lignende udstyrsversioner.
 
Den lille Jeep klatrer som en bjergged uanset motorvariant. For- og bagende er designet til stejle op- og nedkørsler i alle varianter.
-FCA

Attitude, sjæl og følelse
Der er til gengæld ingen tvivl om, at attituden, sjælen og følelsen af ægte SUV, der følger med det lidt større prisskilt, er det hele værd. FCA Danmark, der står for at importere Renegade og alle de øvrige Jeep-modeller, kommer med et uforpligtende prisgæt på 275.000 kr. for en Limited-udstyret Renegade med blandt andet den store sikkerhedspakke, adaptiv fartpilot og Apple Car Play.

Den nye Renegade holder klar hos de danske Jeep-forhandlere i september.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display