Cxense Display

Eldrevet Hyundai kører op mod 500 km på en opladning
Kølergrillen er blændet af med dekoreret plast, men ellers ligner den eldrevne Kona varianterne med forbrændingsmotor.
Foto: Uli Sonntag
Bilen Af
Mens vi venter på de nye tyske elbiler, triller de koreanske mærker i forvejen med længere og længere rækkevidde. Hyundai Kona Electric gør et uventet godt indtryk.

Er du på udkig efter en brugbar elbil til under en halv million kroner? Så er der nærmest kun små og ikke særligt attraktive biler at vælge mellem.

De store Teslaer og den nye Jaguar I-Pace er langt dyrere, og vi tvivler på, at Mercedes' første elbil, som bliver præsenteret i den kommende uge, kommer så langt ned i pris. Volkswagen e-Golf er udfordret af en kort rækkevidde, og den nye Nissan Leaf mangler wow-faktor.

Vi tager til Oslo for at prøve en ny koreaner med potentiale til at overhale de andre elbiler indenom.

Det er mini-SUV'en Hyundai Kona, der efter et år på markedet nu også fås som elbil. Kona Electric fås med lille batteri på 39,2 kWh og et stort på 64 kWh. Det lille med 136 hk har en rækkevidde på 312 km, mens det store mønstrer 204 hk og 482 km.

Kona følger som den hidtil første elbil tidens trend med små SUV'er, og bortset fra den udglattede kølergrill ligner den en almindelig Kona.
 
Kona Premium har læderindtræk. Bemærk, at gearvælgeren er erstattet af knapper.
-Uli Sonntag

Kører som en almindelig bil

Testbilerne står på rad og række udenfor Oslo lufthavn. Batteriet ligger under bagsædet og stjæler lidt loftshøjde, men der kan stadig klemmes et par store teenagere ind. Bagagerummet er krympet 29 liter, men der er plads til et par rejsetrolleys og en taske.

Udstyrsniveauet er højt. Trend har nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbane- og blindvinkelassistent, digitale instrumenter bag rattet og 7" trykfølsom skærm i midten, p-sensorer, bakkamera, bluetooth, varme i sæde og rat, og nøglefri adgang og start.

Testbilens Premium-udstyr topper op med en 8" skærm, headup-display, et Kreel lydanlæg med subwoofer, trådløs opladning af mobilen, bi-LED forlygter og ventilerede kunstlædersæder med kølefunktion.

Det hele er proppet ind et nydeligt layout med en svævende bro mellem forsæderne.

Brug motorbremsen til at lade batteriet

Som altid i en elbil omsættes et speedertråd til rap og sømfri acceleration. Det solide moment presser øko-dækkene med lav rullemodstand til det yderste; de kæmper lidt med at få fodfæste. I byen vænner man sig hurtigt til at bruge motorbremsen til at rulle strøm tilbage på batteriet – den gradueres i fire trin med en pal bag rattet.

På motorvejen gør bilen det glimrende. Den adaptive fartpilot fungerer fint, navigationen er på dansk og vognbaneassistenten holder øje med vejstriberne. Kun lidt dækstøj generer.

På landeveje med sving på beviser testbilen, at det ikke behøver være en straf at køre elbil. Den ret bløde undervogn kæmper lidt i sving og over ujævnheder med den høje vægt, men i forhold til hvad man ellers kan opleve af klodsede elbiler, er Kona EV tæt på at opføre sig som en almindelig, agil bil.
 
Kona EV ligner en almindelig, høj hatchback eller en mini-SUV. Der er ikke noget frelst over modellen, der bør kunne opfylde mange danskeres daglige bilbehov.
-Uli Sonntag

Realistisk rækkeviddemåler

Batteriet lades op på godt 9,5 timer i en hjemmelader, men du kan tanke 80 pct. strøm på 54 minutter med en hurtiglader. Vi starter dagen på lige under 400 km strøm, og rækkeviddemåleren opfører sig realistisk, selvom der køres friskt.

Om det også forholder sig således i frostvejr i stedet for 25 graders varme, må tiden vise.

Kona Electric er i Danmark i starten af 2019 til forventede priser fra 275.000 kr. for en Trend med det lille batteri og en merpris på 25.000 kr. for det store. Med så relativt lave priser bør den kunne appellere til danske bilister med et kørselsbehov, der passer til elbilen.

Børsen var inviteret af Hyundai.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display