Cxense Display

Stelvio med 510 hk er Alfa Romeo når den er allerbedst
Det er helt umuligt at være i dårligt humør i dén her bil. V6'eren brøler, og leverer præstationer som en superbil.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Topversionen af Stelvio leverer uden sidestykke performance-klassens bedste køreoplevelse.

Stelvio er Alfa Romeos SUV, der konkurrerer med BMW X3 og X4, Audi Q5 og ikke mindst Mercedes GLC.

Den blev introduceret i Danmark i begyndelsen af 2017, og i foråret 2018 fulgte topversionen Quadrifoglio med V6-turbomotor på hele 510 hk og præstationer som en superbil.

Den eneste konkurrent, der kan være med her, er Mercedes-AMG GLC 63 med tilsvarende 510 hk og en pris, der ligger lige under Stelvio Quadrifoglio med prisstart på 1.643.252 kr.

Til gengæld overbyder Mercedes GLC med teknik og tilvalgsmuligheder. De er nærmest uendelige hos Mercedes, men begrænsede hos Alfa Romeo.

Ikke mindst i topversionen, hvor en del af det udstyr, der kan vælges til i de billigere modeller, er standard.
 
Stelvio er Alfa Romeos første SUV. Konkurrenten Mercedes GLC er i 2017 og første halvår 2018 solgt i 772 eksemplarer – det er flere, end der er solgt Alfa Romeo totalt (596 stk.), og heraf var endda kun de 83 Stelvio.
-A. Hansen

Det gælder blandt kæmpe 20" hjul, stor skærm i midten, som med sine 7" i virkeligheden ikke er så stor endda, og elsæder.

Det sidste gælder dog kun, hvis man ikke tilvælger de særlige skålstole udført i kulfiber til 71.000 kr. De tager sig virkelig godt ud i bilen, men testbilens elsæder i dellæder og Alcantara støtter næsten lige så godt og er nemmere at komme ind og ud af.

Bremserne er uopslidelige

Keramiske bremser koster 143.000 kr. og har den fordel, at de holder næsten uendeligt, ikke taber effekt under hårdt brug og ikke støver.

Kan man leve med bremsestøv på fælgene, føles den fysiske bremseeffekt fra de almindelige stålskiver lige så voldsom ved daglig brug. Interessant nok kræver det tilvænning at bremse blødt og behageligt i Stelvio Quadrifoglio med stålbremser. Den ulempe plejer at klemme sig til keramiske bremser.
 
Kabinen er ikke nær så hightech og digital som i konkurrenterne, men styretøjet er fantastisk og stolene støtter godt. Er testbilens pris for høj, findes der en glimrende Stelvio med 280-hestes turbobenziner til 761.445 kr.
-Søren Juul

Den aggressive bremseeffekt passer dog fint til bilens temperament. Stelvio Q går fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, og det kræver ingen tilvænning.

Et fremragende ottetrins automatgear og firehjulstræk er standard, så Stelvio bider i asfalten som en kæde i et tandhjul, uanset om man træder speederen i bund ved 0, 100, eller 200 km/t. Topfarten er 283 km/t.

Det foregår i øvrigt til en vidunderlig symfoni af udstødningsbulder, som reguleres i styrke med de fire forskellige kørestilsprogrammer. Lyden er unik for Stelvio, hvilket også skyldes motorens specielle konstruktion.

Den sjoveste SUV lige nu

Stelvio Quadrifoglio er ganske enkelt den mest involverende SUV at køre lige nu takket være et fremragende, præcist og aggressivt styretøj, der holder fast i enestående svingegenskaber.

Bilen drejer voldsomt ind i sving, og trods karossens højde begrænses den ikke af krængning. Hertil kommer de ihærdige (stål)bremser, voldsom speederrespons og selvfølgelig den uudtømmelige effekt fra den velklingende motor.

Det er klassisk Alfa Romeo, når det er bedst – allerbedst.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display