Cxense Display

Nu skal bilernes angivne forbrug være mere realistisk
Skoda har introduktionen af den nye 1,5 TSI turbobenzinmotor i Superb på standby, fordi de afventer dens WLTP-tal. Det foreløbige skøn er på 19,2 km/l.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Den nye WLTP-norm skal hjælpe forbrugerne med mere realistiske forbrugstal.

Kun de færreste biler kan køre lige så langt på literen, som de hidtil har været angivet til. Det kan hverken EU eller bilindustrien være tilfredse med, og derfor har de udviklet en ny norm med en mere realistisk metode, der efterligner virkeligheden mere reelt.

Den nye WLTP-norm betyder, at alle biler skal testes i forskellige kørselssituationer, over længere testdistancer og med mere dynamiske accelerationer og opbremsninger. Det skal sikre en bedre sammenhæng mellem resultaterne fra de standardiserede test og det reelle brændstofforbrug på almindelige veje.

For at sikre, at det stadig er muligt at sammenligne forskellige mærker og bilmodeller, gennemføres testen under standardiserede forhold i et laboratorium, hvorefter bilens emissionstal efterprøves i en test på offentlig vej.

Mulighed for at få afgift tilbage

WLTP-loven blev vedtaget af Folketinget i sidste uge med tilbagevirkende kraft fra 1. juli 2018. Nye biler registreret fra 1. juli og frem til 13. september har mulighed for at få for høj registreringsafgift tilbagebetalt, og det samme vil ske med for stor årlig ejerafgift. Tilbagebetalingerne fra Skattestyrelsen vil ske automatisk til bilens ejer.

For en bil som en Skoda Superb 1,5 TSI vil det dreje sig om ca. 10.000 kr. Skoda Danmark ønsker ikke at bekræfte dette tal, da de først har officielle WLTP-tal for Superb klar i uge 40.

De ganske få danskere, der har købt en allerede WLTP-godkendt ny bil i første halvår af 2018, kan også have krav på at få afgifter tilbage, men Motorstyrelsen har endnu ikke meddelt proceduren for dette.

Indførelsen af WLTP er en følge af et EU-direktiv. Den danske lov neutraliserer imidlertid den gennemsnitlige afgiftsstigning, som indførelsen ellers ville medføre.

Importører har afventet nye tal

Overgangen til WLTP-metoden har helt op til ikrafttrædelsen pr. 1. september 2018 medført ventetid for at få testet og godkendt nye biler. Bilbranchen/Dansk Industri har lavet et forbehold, som deres medlemmer har kunnet bruge på slutsedlerne.

"Der har været biler, som forhandlerne ikke har haft mulighed for at oplyse den endelige afgift på. Det er klart, at det har givet anledning til mange spørgsmål fra kunderne og en del opfølgende arbejde," siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen under Dansk Industri.

"Den nye målemetode giver generelt et mere retvisende billede af bilernes brændstofforbrug. I stedet for gennemsnitsværdier vil WLTP på sigt give mulighed for i kundematerialet at vise udledning og brændstofforbrug for den individuelle bil, som den leveres fra fabrikken. Det er dog vigtigt at huske, at brændstofforbruget og bilens udledning vil være præcis, som det altid har været. Det er alene testen, der er ændret," understreger Thomas Møller Sørensen.

4,4 km/l forskel på Ford

Hos Ford er der stor forskel på betydningen af WLTP fra model til model.

"Ford Kuga kører op til 4,4 km/l længere på literen, mens S-Max er næsten uændret. En Mondeo 2,0 TDCI stationcar med automatgear går derimod fra 20,8 til 18,5 km/l," siger pressechef Lene Dahlquist fra Ford Danmark.

Opel: WLTP medfører et enormt ekstra arbejde

Opel-fabrikkerne i Tyskland skal teste nye biler både med og uden udstyr, og der skal fastlægges CO2-værdier for de enkelte udstyrsdetaljer for hver af de fire kørecykler i WLTP. Efterfølgende skal CO2-påvirkningen af udstyret fastsættes hver for sig og i kombination med hinanden – og det er ikke altid muligt bare at lægge tingene sammen.

"Tænk på, at der til nogle af bilerne er både 50-60 typer forskelligt ekstraudstyr. Rigtig sjov bliver det, når noget af dette udstyr kombineres med noget andet, og så pludselig kræver et andet ledningsnet/større generator, der så også vejer noget og har et ekstra – teoretisk – forbrug," siger informationschef hos Opel Danmark, Erik Morsing.

"Man spekulerer i sit stille sind på, om lovgiverne har haft nogen idé om omfanget af dette arbejde på bilfabrikkerne – og måske om det også er hensigtsmæssigt at blive så detaljeret og nøjeregnende set i forhold til, hvad der kommer ud af det."

Kunderne skal også forstå den nye norm

Alle i organisationen og dens forhandlere skal forstå de nye regler – men det skal kunderne også.

"Et af problemerne er jo, at forhandlerne sammen med kunden finder ud af, hvor meget udstyr, der skal være på en bil, og vupti, så fik læderindtrækket den til at hoppe op på et dyrere trin af den årlige ejerafgift. Så kan man fravælge noget udstyr, og så få en billigere afgift, hvis bil og udstyr ligger på vippen til en dyrere klasse."

"Hidtil har man nemt kunnet aflæse den grønne afgift på en bil, men det bliver mere usikkert fremover. Hvis det betyder noget for kunden – og det gør det jo ofte – så skal man ind og kigge i en tabel, når bilen er "bygget" med det ønskede udstyr, og så se, om den bliver dyrere. Registreringsafgiften er jo pludselig også en variant, for vi skal beregne fradrag eller tillæg i afgiften efter udstyr og deraf følgende CO2-udslip," siger Erik Morsing.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display