Cxense Display

Suzuki Jimny: Bjerggeden klatrer igen
Jimny er en ny model med gammeldags, men solid, teknik. Bilen er konstrueret på en chassisramme af stål og har stive aksler som en Land Rover Defender.
Foto: Thorsten Weigl
Bilen Af
Suzuki Jimny vender tilbage til foråret efter ti års fravær som en robust lille firehjulstrækker, der ligner en krympet Mercedes-Benz G-klasse. Vi tjekker, om den er noget at se frem til.

En stor skov en time fra lufthavnen i Frankfurt am Main lægger mudret skovbund til testen af Japans lille bjergged, der har været i produktion siden 1970, men sidst blev spottet i danske Suzuki-forhandleres salgslokaler omkring 2008.

Samlebåndet til den forrige Jimny kørte dog non-stop videre indtil i år, da jægere, skovarbejdere og bymennesker i udlandet fortsat købte den billige lille offroader, der vil fremad i terræn.

Over handskerummet sidder et bredt håndtag, som passageren kan klamre sig til, når man giver gas på et kuperet offroad-spor med reduktionsgearkassen aktiveret og træk på alle fire hjul.

Testbilen kravler over sten og blotlagte trærødder som en kæk bjergged på tåspidserne uden at det knager fra karrossen. Det hviler på en gammeldags, men robust chassisramme, hvor mainstream firehjulstrækkere tyer til selvbærende karrosseri, der giver bedre køreegenskaber på vej.
 
Jimny er bedst i terræn. Den klarer de mest utroligt ting takket været firehjulstræk og kort akselafstand - let terræn som her suser den også igennem.
-Thorsten Weigl

Arbejdsbil i mikrostørrelse

Fjerde generation af Jimny er konstrueret som en arbejdsbil med stive aksler og gammeldags styretøj af kuglekredsløbstypen i stedet for tandstang.

Med sit kantede murstenslook og reservehjul på bagsmækken ligner den en Mercedes G-klasse efter en krympevask, men med en estimeret startpris på 225.000 kr. for en Jimny med basisudstyr koster den cirka en 1/10. Men Jimny er overraskende raffineret at køre og opholde sig i.

Bag det treegede læderrat bliver man mødt af en funky kabine, der mikser firkantet funktionalitet med indbydende dele fra Suzukis personbiler som den 7" trykfølsomme skærm i midterkonsollen, der kan betjenes med handsker på til vinter.
 
Førerpositionen er opret, hvilket sammen med de beskedne dimensioner og lodrette ruder giver et glimrende udsyn. Topfarten er angivet til 145 km/t.
-Thorsten Weigl

Al plastik er sort, ridsefast og hårdt som bakelit. Det føles billigt, men tåler hårdt brug.

Jimny har reel plads til to voksne med bagage – eller to børn på bagsæderne, der kan slås op i bagagerummet, på bekostning af lastrummets volumen.
 
Bagfra ligner Jimny en Mercedes G-klasse, der er krympet i vask. Bagklappen er sidehængslet, skærmene er ridsefaste, og reservehjulet er standardudstyr.
-Thorsten Weigl

Jimny er ingen sprinter

Den gamle 1,3-liters motor med 88 hk og 118 Nm er erstattet med en ny 1,5- liters firecylindret motor ligeledes uden trykladning, der yder beskedne 102 hk og 130 Nm.

Jimny er stadig ingen sprinter. Nul til 100 km/t tager så lang tid, at Suzuki ikke opgiver det på bilens dataark.

Men det har alligevel også sin charme at køre Jimny på asfalt. Motoren trækker gennem en fin, femtrins manuel gearkasse, der skal motioneres flittigt for at få det maksimale ud af motoren.

Ved 100 km/t kører Jimny civiliseret i stedet for at bumle over ujævnhederne som en gammel Land Rover Defender. Støjisoleringen er effektiv nok til at stække meget af hjulstøjen, mens undervognen tager sig af ujævnheder i en grad, at Jimny føles langt mere raffineret end teknikken lægger op til.
 
Semi-terrændæk og kraftige plastskærme er standard.
-Thorsten Weigl

Barsk firehjulstrækkerteknik

Selv styretøjet er til at leve med, hvis den eneste terrænudfordring i hverdagen er fartbump på villavejen.

Jimny er ene om at tilbyde barsk offroadteknik under en halv million kroner på et marked fyldt med forlorne høje biler med øget frihøjde og ridsefaste skærmkanter.

Suzuki har et stærkt kort på hånden, når modellen lander til foråret, men ikke alle vil rulle den røde løber ud.

Jimny fik kun tre ud af fem stjerner i en Euro NCAP crashtest forleden, og FDM kalder sikkerhedsniveauet for ringe. I testen var der problemer med en airbag, der ikke pustede sig ordenligt op, så japanerne når forhåbentlig at pynte på resultatet.

Jimny har som standard seks airbags, selestrammere, nødbremse, vognbaneassistent, slingreadvarsel og skiltegenkendelse, så vi forudser, at den kække bil alligevel vil få en varm velkomst herhjemme.
 
En knoklet skovvej er ingen fornøjelse i en Land Rover Defender, men den lille Jimny er rimeligt komfortabel.
-Thorsten Weigl


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display