Cxense Display

Nye tal: Firmabilbeskatning straffer grønne biler
Med I-Pace er det lykkedes Jaguar at skabe en elbil, der er sjov at køre. Desværre beskattes grønne firmabiler langt hårdere end fossilbiler, viser nye tal fra DI.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
På trods af regeringens lempelse af firmabilskatten på elbiler er det fortsat dyrt at vælge en i stedet for en fossildrevet bil. Det viser beregninger fra Dansk Industri.

En del af VLAK-regeringens klimaudspil tidligere på ugen var en lempelse af firmabilbeskatningen på grønne biler.

Dansk Industri har regnet på tallene ud fra de nuværende regler, der siger, at afgiftsrabatten på elbiler først skal være endeligt udfaset i 2023. Og det er ikke gode nyheder for virksomheder og medarbejdere, der gerne vil køre elbil.

DI's beregninger viser, at en virksomhed i 2022 vil kunne spare over 215.000 kr. over tre år ved at undlade at tilbyde en medarbejder en eldrevet Jaguar I-Pace som firmabil, for i stedet at hæve medarbejderens løn med et beløb, der gør denne i stand til selv at finansiere udgifterne til bilen i privat regi.

Omvendt kan virksomheden spare i alt knap 8000 kr. over tre år, ved at tilbyde en SUV benzinbil i en firmabilordning.

De nuværende regler ser næsten udelukkende på en bils værdi, og det er et problem for elbiler, fordi de er dyre i indkøb. Til gengæld er de langt billigere i drift end fossilbiler, men det tager lovgivningen kun i ringe grad hensyn til.

Det betyder, at firmabilbeskatningen typisk øger omkostningerne for de medarbejdere, der vælger en grøn bil.

Sådan vil det se ud i 2023

Figuren illustrerer effekterne af skattereglerne fra 2023 og frem i forhold til regeringens klimaudspil.

Det forudsættes, at medarbejderen anvender firmabil i tre år i stedet for at anskaffe bilen privat, er topskatteyder, kører 20.000 km /år, pendler 45 km til og fra arbejde og har ret til et befordringsfradrag, når denne anskaffer bilen privat.

Premium elbilen er her en Jaguar I-Pace AWD S til 740.000 kr.
 

Kilde: DI

Efterlyser større vægt på miljø

"Helt overordnet bør selve formålet med firmabilbeskatningen gentænkes," siger direktør Kent Damsgaard fra DI.

"Det vil være forbundet med meget store administrative kontrolomkostninger at beskatte medarbejderen af den eksakte gevinst ved at få stillet en firmabil til rådighed – ikke mindst, fordi de faktiske omkostninger afhænger af, hvor meget firmabilen helt konkret taber i værdi. Problemet med de nuværende regler er, at det stort set alene er de såkaldte kapitaludgifter, der har betydning for beskatningen. De udgør en relativt stor andel af de samlede omkostninger for en miljøvenlig bil, og det er et problem," lyder det.

DI efterlyser en reform af firmabilbeskatningen, der i langt højere grad vægter en bils forbrug og effektivitet i stedet for dens værdi.

Vil erhvervslivet have grønne biler?

Men er der så interesse i erhvervslivet for grønne biler? Det vil Alm. Brand Leasing undersøge ved at lade en række erhvervskunder køre i hybridbilen BMW 225XE de kommende måneder.

"Medarbejderne skal ikke ændre adfærd eller kørselsmønster. Undervejs indsamler vi relevant data fra bilen, der kan gøre os og kunderne klogere på det reelle driftsforbrug i forskellige scenarier og kørselsmønstre. Den viden vil vi bruge til at hjælpe flere kunder over i miljørigtige biler," siger salgsdirektør Jacob Bender-Petersen fra Alm. Brand Leasing.

"Når vi kender de faktiske tal, kan vi mere præcist udregne virksomhedens totalomkostninger til firmabiler. Turbulensen om afgifterne vil med stor sandsynlighed øge såvel privat- som erhvervskundernes opmærksomhed på leasing, fordi leasingkunder ikke selv skal tage unødige risici og værditab på deres biler. Det er også vores opfattelse, at stigende fokus på miljøforbedringer og den teknologiske udvikling i bilerne generelt gør det mere attraktivt at lease, fordi man nemt kan skifte bilen ud med en mere tidssvarende model."

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display