Cxense Display

Ny plan skal "Make Harley-Davidson great again"
Stilen er lang, lav og rå som en dragster, men på trods af den tunge 1868 kubik V2-motor lover Harley-Davidson, at den nye FXDR kan meget mere end at accelerere.
Foto: Mike van Cleven
Bilen Af
Verdens mest traditionsbundne motorcykelmærke lægger op til store forandringer. Harley-Davidson har lanceret en vækstplan, der sender det amerikanske brand ud på helt nye veje med  flabede streetfightere, rå power-cruisere, alsidige Adventure-modeller og tilmed elektriske motorcykler. En strategi, der især skal tiltrække yngre købere.

Ingen motorcykel er mere end en Harley-Davidson et symbol på frihed på to hjul. Og intet motorcykelmærke er i samme grad som det amerikanske bygget på traditioner.

V2-motoren med 45 grader mellem cylindrene så dagens lys få år efter virksomhedens grundlæggelse i 1903 og har været obligatorisk på en Harley siden. Og Harleys modelserier lever så længe, at selv Mercedes-Benz-folk må være imponerede.

FL-betegnelsen, der omfatter HD's store touring- og cruiser-modeller, blev introduceret tilbage i 1941, og Sportster har været på programmet i over 60 år. Ikke så meget zigzagkurs der.

Den konservative modelpolitik betyder naturligvis, at forandringer hos det 115 år gamle mærke gør større indtryk, end når konkurrenterne igen, igen finder på at lancere noget nyt på to hjul.
 
Brug af kompositmaterialer til flere dele medvirker til så lav vægt som muligt på FXDR. V2'erens store udstødning er udformet, så der opnås bedst mulig frihøjde.
-Mike van Cleven

Muskelsvulmende powercruiser

Sidste år overraskede HD ved at rydde hele Dyna- og Softail-programmet til fordel for en splinterny Softail-serie, der nu får sit tiende medlem i form af den muskelsvulmende powercruiser FXDR 114. I nyheden, der fører sig frem i lang, lav og rå dragbike-stil sidder Harleys nye Milwaukee Eight-motor i den store variant på 1868 kubik og leverer et brutalt drejningsmoment på op til 135 Nm.

Hestekræfter er for Harley-folkene et overflødigt biprodukt, men rygter vil vide, at der kommer 91 seje hk fra V2'eren, der ligger i de hidtil mest sportslige omgivelser for en Harley-Davidson. En mere flittig brug af aluminium har bragt vægten ned til 289 kg, og affjedringen er konstrueret og afstemt til frisk søndagskørsel på de snoede veje.

Om Ducati's XDiavel har inspireret de amerikanske ingeniører og designere, ved vi ikke, men FXDR ligner en regulær konkurrent til den italienske powercruiser, som også sender sine kræfter ned i asfalten via et 240 mm bredt bagdæk.
 
Det lette og smedede 19"-forhjul holdes i ørerne af en upside down-gaffel, mens 240-bagdækket på 18" pladefælg sidder i en svinggaffel i aluminium på FXDR.
-Mike van Cleven

Vækstplan skal tiltrække yngre købere

Harley-Davidson har i sommeren 2018 samtidig afsløret en ambitiøs, ny vækstplan, som skal trække nye og gerne yngre købere til. Planen har fået navnet "More Roads to Harley-Davidson", og i den ser vi det amerikanske mærke betræde helt nyt land – væk fra de kendte cruising-, custom- og touring-motorcykler.

Overordnet består planen af tre elementer, som omfatter nye modeller – heraf flere i segmenter, der er splinternye for Harley-Davidson, øget støtte til forhandlerne og forbedret kontakt med kunderne.

Målet er at tilføre nye kunder i en bredere målgruppe og at give de nye Harley-kørere mulighed for at engagere sig i produkterne via de kanaler, der måtte passe dem bedst.
 
Streetfighter træder ind i en ny klasse for Harley. Den er uden kåbe og kommer i 2020 med den nye V2-motor i en variant på 975 kubik.
-Mike van Cleven

Salget er under pres

Anledningen til de drastiske nye tiltag findes, når man dykker ned i salgstallene hos den amerikanske producent. I 2017 solgte Harley-Davidson 242.788 motorcykler verden over, hvilket er 6,7 procent mindre end året før.

147.972 blev indregistreret på hjemmemarkedet, hvilket gav Harley markedsandel på godt 50 procent. I Europa blev der solgt og registreret 39.773 enheder, svarende til omkring 10 pct. af markedet.
 
I 2021 kommer den højbenede Pan America med en ny vandkølet V2-motor fra 500 til 1250 kubik.
-Mike van Cleven

Dansk markedsandel på over 8 procent

I Danmark ser udviklingen bedre ud. Her kom 226 HD'ere på nummerplade i 2017 mod 209 året før. Og i år er der til og med uge 34 registreret 246 Harleyer, hvilket svarer til en markedsandel på 8,3 procent. I 2016 og -17 var andelen henholdsvis 6,8 og 7,9 procent.

Det er især på et generelt faldende hjemmemarked, at Harley oplever et vigende salg. Fra 2016 til 2017 ses en tilbagegang på 8,5 procent.

Den negative udvikling skal vendes med lancering af nye modeller på flere platforme. Nogle af dem skal styrke Harley-Davidsons nuværende position inden for store motorcykler med fortsat udvikling af forbedrede og mere teknologisk avancerede touring- og cruiser-motorcykler, der vil tiltrække nye kørere og fastholde eksisterende Harley-Davidson-køreres engagement og lyst til at blive ved med at køre på de amerikanske motorcykler.
 
Den 1250 kubiks Custom lanceres i 2020 og følges af varianter med mindre slagvolumen.
-Mike van Cleven

Desuden introduceres et nyt sortiment af mellemklassemotorcykler fra 500 til 1250 kubik, der spænder over tre forskellige mc-typer med fire forskellige motorstørrelser.

Der lægges for med en Streetfighter på 975 kubik, en 1250 kubik custom-model samt amerikanernes første Adventure Touring-motorcykel med navnet Pan America 1250. Alle tre sendes på markedet i starten af 2020, og flere varianter vil følge i løbet af 2022.

Pan America 1250 rammer plet i øjeblikkets hurtigst ekspanderende mc-klasse, hvor BMW med deres langbenede GS-modeller har ført an de seneste 30 år, og hvor KTM, Ducati, Aprilia og flere af de japanske producenter er med til at opfylde eventyrlystne motorcyklisters drømme om kørsel på alle mulige veje, der ikke nødvendigvis er asfalterede.

Vil udvikle begyndervenlige mc'er

Samtidig vil Harley-Davidson udvikle en serie begynder- og brugervenlige motorcykler med mindre slagvolumen fra 250 til 500 kubik, som primært er tiltænkt nye asiatiske markeder, og som skal produceres i en planlagt strategisk alliance med en endnu ikke offentliggjort producent i Asien.

Disse nye motorcykler skal sætte fart på Harley-Davidsons kundeadgang og vækst i Indien, som er et af de største og hurtigst voksende markeder i verden, samt på andre asiatiske markeder.

Verdens første eldrevne Harley

Den største nyskabelse er dog, at Harley-Davidson næste år lancerer deres første eldrevne motorcykel.

Modellen LiveWire bliver den første af en række elektriske såkaldte "twist and go"-motorcykler (vrid gasrullen og kør), og med den har amerikanerne en ambition om at blive førende inden for elektriske motorcykler.

LiveWire bliver i løbet af 2022 efterfulgt af flere elektriske modeller, der udvider sortimentet med mindre, lettere og økonomisk mere overkommelige elektriske motorcykler.

Og netop i de eldrevne motorcykler ligger den store udfordring, men også de store muligheder for at bringe Harley-Davidson ind i en ny tidsalder og for at vende den økonomiske udvikling.
 
Prototypen på Harleys første eldrevne motorcykel er kvik og sjov at køre, men rækkevidden er for kort og lyden fesen.
-Mike van Cleven

I sommeren 2015 blev en prototype af LiveWire præsenteret for en udvalgt skare af både Harley-kørere og motorjournalister i USA, Sysøstasien og Europa. Vi var med og kunne konstatere, at amerikanerne umiddelbart var sluppet godt fra det.

LiveWire er nem og sjov at køre og accelererer med et overbevisende skub, men rækkevidden på op til 85 km er i underkanten af det acceptable, og med sin hvinende elektromotor lyder den mest af alt som et tandlægebor på vej til en rodbehandling.

Hvad vil fremtidens Harley-købere have?

Spørgsmålet er selvfølgelig, om den slags features vil tiltale fremtidens HD-købere. Her er jo ingen Screamin' Eagle-potter uden lyddæmpning, ingen stor, dunkende V2-motor til at massere sjælen, ingen Peanut-benzintank eller andre af de særlige Harley-kendetegn.

Alligevel kan LiveWire sagtens blive en succes. Den skal blot køre lidt længere på en tankfuld strøm end prototypen og have en federe lyd. Og vi lever gerne med, at det ikke kan blive noget V2-agtigt, som rent rytmisk rimer på kartofler.

Med "More Roads to Harley-Davidson" tager det amerikanske mærke et modigt og nødvendigt skridt ud af deres komfortzone. Det er ikke længere nok at genfortolke modeller fra fortiden. Derfor investeres der op imod en halv milliard dollar på at gøre forretningen Harley-Davidson Great Again.

Vi ser frem til at prøvekøre fremtidens Harleyer.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display