Cxense Display

Bilbossen gør klar til fremtidens biler
Minibussen Volkswagen I.D. Buzz er planlagt til 2022. Den er eldrevet og vil kunne fås i diverse versioner fra tre til syv sæder.
Foto: Volkswagen AG
Bilen Af
Danmarks største bilimportør arbejder på at blive klar til den nye generation af grønne biler. 40-årige Ulrik Drejsig har som topchef ansvaret for, at danskerne tager de nye biler til sig. Hvor stor bliver forandringen?

Skandinavisk Motor Co. A/S står bag hver fjerde nye bil, der sælges i Danmark, så organisationen er ligesom de øvrige bilimportører i Danmark dybt involveret i den revolution, der vil ske i bilernes verden de kommende år.

Den 40-årige CEO Ulrik Drejsig står i spidsen for giganten og har ansvaret for, at danskerne tager godt imod den nye generation af biler med kabler.

Kursen for strategien 'Together 2025' er sat fra hovedkvarteret i Wolfsburg. Teknisk set handler den om at udvikle en ny platform til elektriske biler samtidig med, at man videreudvikler platforme til diesel- og benzinbiler, og hybridbiler.

"De nye biler rammer for alvor forbrugerne, markedet og forhandlerne lige om lidt. Den første bliver Audi e-tron til januar, som er Audis første 100 pct. elektriske bil. Den næste store ting bliver Volkswagen I.D. i 2020, som kan blive lige så vigtig for gruppen som Boblen og Golf. Det er vi i gang med at lave armbøjninger og træne os op til lige nu," siger Ulrik Drejsig.
 
Biler vil i langt højere grad blive et regulært transportmiddel, der udelukkende fragter os fra a til b. Bilindustrien må derfor genopfinde sig selv for at finde forretningsmuligheder i det nye marked, siger Ulrik Drejsig.

-Lars Krogsgaard

Ambitionen for den nye Folkevogn er en startpris som en diesel-Golf i dag?

"Det er ambitionen, ja - i hvert fald i Tyskland. Priserne vender vi tilbage til, men I.D. er ikke en bil, der skal ud og konkurrere med high end-produkter som Tesla. Volkswagen demokratiserede bilen med Boblen, og vi håber, at I.D. vil gøre det samme med elbilen."

Så du ved ikke noget om prisen?
"Nej, jeg vil ikke indikere noget. Der har været en vis dialog om registreringsafgiften på elbiler her i efteråret, men én ting er at tage nogle biler hjem og få dem markedsført. Noget andet er, at vi skal uddanne sælgere, servicerådgivere, pladesmede og mange andre ansatte hele vejen rundt i vores organisation."

Få nogle hjørneflag i jorden

Semler Gruppen og de ni tilknyttede bilmærker investerer lige nu i medarbejdernes kompetencer, men også i ladestruktur, ladestandere, værkstedsindretning, demo- og -lånebiler.

"Før vi kan begynde at sælge, skal vi også udbrede viden til vores kunder om, hvad en elbil kan, hvad fordelene er, og hvilke opladningsmuligheder, der er. Som importør står vi foran betydelige investeringer, og derfor er rammebetingelserne vigtige. Når man laver et forsvarsforlig, laver man det ti år frem i tiden. Når man kigger på de investeringer, bilbranchen står over for, er det et must at få nogle hjørneflag i jorden. Vi må kende rammerne forud for millioninvesteringerne," lyder det som kommentar til, at afgifterne for grønne biler i skrivende stund ikke engang er kendt for 2019.
 
Den høje VW I.D. Crozz bliver en af de første modeller i den nye generation med debut i 2020.
-PR

Stop'n'go-politik gavner ingen

Volkswagen i Tyskland udvikler de biler, markedet efterspørger – så vidt muligt inden for de krav om lavere CO2-udslip, der kommer fra EU. Men herhjemme har branchen et ekstra led at tage hensyn til, nemlig at afgifterne på elbiler farer op og ned. Hvordan er det at manøvrere under det?

"Den her stop'n'go-politik med afgifter er skidt for os, der skal investere i at udvikle elbilmarkedet og skidt for forbrugeren, fordi det giver usikkerhed om, hvad hans eller hendes elbil er værd, hvad den skal koste og hvad man kan få for den igen. En stabil afgiftspolitik er simpelthen en forudsætning for, at vi kan udbrede bilerne og at kunderne kan købe dem. Man tænker måske, at det at tage en elbil hjem, er som at sælge en Golf, men det er det ikke. Der er brug for andet værktøj og opbygning af nye kompetencer som for eksempel batterireparationer."

VW-gruppen har cirka 130 forhandlere i Danmark. Hvor mange medarbejdere skal reparere og sælge elbiler?

"I dag er der omkring 5000 ansatte fordelt mellem Semlers egne forretninger og de private forhandleres, så det er en stor opgave. Fra 2020 skal alle vores forhandlere kunne håndtere e-biler."

Udbredelse som økologisk mad

Hvad kræver det at stå og rode med et 600 kw-batteri?

"Der er omfangsrige krav både hos forhandleren og på værkstedet, men også uden for værkstederne. Det kræver store investeringer, og for at foretage dem, skal vi kende rammerne. Jeg tror, det kommer til at gå med elbiler lige som med økologiske madvarer. I starten siger alle, at de gerne vil betale for dem, men der er ikke helt så mange, der køber dem, som der er folk, der siger, at de køber dem. Fra nu af tror jeg, der vil være stigende interesse og markedsandel for e-biler. Jeg kan sagtens forestille mig, at e- og hybridbiler har en markedsandel på 30 pct. i 2025."
 
På Genève Motor Show 2018 viste Volkswagen den hidtil største bil baseret på den nye MED-platform. Den eldrevne I.D. Vision er et bud på den moderne luksusbil anno 2022.
-Newspress

Hvordan tackler jeres salgsrådgivere kundens første prøvetur i en elbil?

"Den første tur er vigtig. Jeg er personligt på roadtour her i efteråret til alle Semlers afdelinger for at fortælle om udviklingen på elbiler og hvor hurtigt de vil komme. Det afhænger meget af, hvad der sker på Christiansborg, men teknologien med lang rækkevidde og høj opladningshastighed kommer nu."

Når man taler med Tesla-ejere, er opladningstid og rækkevidde ikke noget, de tænker over. De er som regel tilfredse med at lade bilen derhjemme?

"Hvis du kigger på Danmark har vi korte afstande, ingen bjerge og en mild vinter. Det er optimale betingelser for en elbil med 400-600 km rækkevidde. Vi bor rigtig meget i parcelhus, hvor det er oplagt med en hjemmeladeboks. Det vil også ske på arbejdspladsen, hvor bilen er parkeret mange timer i træk. Og så vil der herudover være en række hurtigladerstationer, hvor man kan oplade på længere ture."

Lavere støjniveau i byerne

Hvad siger du til benzinromantikere?

"Jeg siger, at det ikke bliver et enten/eller. Det bliver en forbrændings- og en elmotor, der supplerer hinanden, De, der kører 30.000 eller 40.000 km om året vil have svært ved at få dækket deres behov af en elbil. Og så er der rigtig mange, der kører 15.000- 20.000 km, og som sagtens ville kunne få dækket deres behov af en elbil. Et andet positivt aspekt er, at støjniveauet i byerne ville kunne falde mærkbart, hvis der var flere elbiler."

Der vil vel være stadig være forskel på bilerne, selv om de er eldrevne?

"Ja, i høj grad. Nogle elbiler vil være enkle i opbygningen med én motor, mens andre vil have en motor i hvert hjul. Der vil være lige så stor forskel på dem fra brand til brand, som der er mellem biler i dag. "

En branche i hvirvelvind

Hvor var du i september 2015, da dieselgate brød ud?

"Den dag var jeg i mit gamle job som adm.direktør i mediebureauet Orchestra. Nyheden breakede i weekenden, og om onsdagen skulle jeg flyve med den daværende direktør herindefra til Tyskland for at møde Europa-chefen og blive godkendt som direktør for Volkswagen i Danmark. Derfor sad vi på fabrikken den dag, Martin Winterkorn (daværende topchef, red.) gik af."

Det er tre år siden?
"Ja, det er en af de dage, hvor man husker, hvor man var. Men hvis vi går ydmygt, men målrettet til værks, og respekterer, at kundetilfredshed er kernen i vores forretning, er der nogle vildt spændende år forude."

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display